וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלו סלי הירקות האורגניים בישראל

רינה רוזנברג

25.10.2010 / 10:00

למרות התלונות על עליית מחירי הירקות והפירות לאחרונה, צרכנים רבים מוכנים לשלם הרבה מאד על ירקות ופירות אורגניים. חיפוש בין רשתות הטבע והמגדלים שמוכרים ישירות מהשדה אחר המחיר הטוב ביותר

קניית ירקות ופירות אורגניים היא משימה קלה יחסית: ברשתות המזון הגדולות כמו שופרסל ורבוע כחול אפשר למצוא לרוב ירקות אורגניים; רשתות כמו עדן טבע מרקט, שממתגות עצמן כבריאות ומציעות מוצרים אורגניים פרושות בערים רבות; ובמיוחד התפתחה רכישה מקוונת של ירקות ופירות ממשקים מכל רחבי המדינה.

"השוק למוצרים אורגניים גדל בעשור האחרון בצורה משמעותית, וצפוי להמשיך לגדול בשנים הקרובות. שיעור הצמיחה השנתי הוא כ-15%", טוענים בארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית בישראל. "נתח השוק של מוצרים אורגניים עדיין קטן, אך התעשייה האורגנית נהפכת מתעשיית נישה למיינסטרים". בישראל מהווה החקלאות האורגנית כ-1.5% מהייצור החקלאי (כ-70 אלף דונם), שמהווים יותר מ-10% מסך היצוא החקלאי של תוצרת טרייה.

כשמתחילים את השיטוט באתרי האינטרנט שמציעים משלוחי ירקות ופירות אורגניים עד הבית כדאי לשים לב לכמה דברים. אחד ההבדלים המרכזיים הוא בגוף שמוכר את הסחורה - האם זהו החקלאי עצמו או שמא מדובר ברשת שאליה מגיעים המוצרים דרך מתווכים כמו סוחרים או חקלאיים אחרים.

המשמעות העיקרית של קריטריון זה היא המרחק שעובר מזמן הקטיף עד לרגע שסל הקנייה מגיע הביתה - המגדלים הישירים מתחייבים שאת הסחורה שלהם הם קוטפים באותו הבוקר של יום המשלוח, לפי ההזמנה ספציפית שביצע הלקוח. לעומת זאת, ברשתות שואפים שהסחורה תהיה כמה שיותר טרייה, אבל היא לא נקטפת באותו בוקר, אלא יום-יומיים לפני.

מבחן הטעם

"ירק טרי הוא ירק טעים יותר ועם הטעם אי-אפשר להתווכח", אומר רעי פויכטונגר, בעלי גן השדה של רעי בכפר רות, שמשווק ישירות מהשדה שלו לצרכן. "הסיבה שלקוחות ממשיכים לעבוד אתי היא הטעם של הירקות והפירות, וזה לא קשור לשאלה אם זה אורגני או לא, אלא לטריות. אין מה להשוות בין מלפפון שנקטף היום לבין מלפפון שנקטף לפני ארבעה ימים - מבחינת הטעם וגם מבחינת היכולת שלו להחזיק מעמד בבית הלקוח. לפעמים לקוחות אומרים לי שהם קנו אצלי סחורה וזה החזיק להם שבועיים במקרר".

אלעד להב, מנכ"ל רשת אורגניק מרקט, מגן על הסחורה הנמכרת ברשתות ואומר כי גם אצלו הסחורה טרייה אף שלא מדובר בשיווק ישיר מהחקלאי: "מאחר שאני עובד עם כמה חקלאים ויש לי מערך שכבר מיומן בהפצה יומיומית, אני יכול להבטיח רצף אספקה טרייה לחנויות ואנחנו מקפידים שהתחלופה תהיה יומיומית". לדבריו, "יש איזו הילה סביב המגדלים עד הבית שלא תמיד נכונה בנוגע לטריות, כי גם הם לוקחים סחורה מאיסום".

בכך מתכוון להב לעובדה שחלק מהירקות הם עונתיים. לדוגמה, בתקופת הסתיו תפוחי האדמה והגזר מגיעים לכל המשווקים מאחסון בקירור, ועניין הטריות לגביהם אינו רלוונטי בין אם אתם קונים אותם מהחקלאי עצמו או מרשת סניפים, כי בשני המקרים הם נקטפו לפני כמה חודשים ואוחסנו בקירור.

במקרים מסוימים, במיוחד כשמדובר בעסקים קטנים של חקלאים שלא מחזיקים בגן ירק גדול, החקלאים נאלצים להשלים את סלי הקנייה עבור הלקוחות באמצעות פנייה למגדלים אורגניים אחרים. במהלך ביקורת הפיקוח האורגני שעוברת כל נקודת מכירה על ידי אחת מחברות הפיקוח הפועלות בישראל (אגריאור, סקאל או iqc), נבדק אם המגדלים המשניים מהם קונים החקלאים עומדים בתנאי הפיקוח האורגניים. בכל מקרה, לפני כל קנייה של מוצר אורגני במקום חדש כדאי לברר שהוא עומד לביקורת של אחת מחברות הפיקוח האלה.

"ככל שתעשייה מצליחה, נכנסים לשוק שרלטנים למיניהם - ואנשים שהחליטו לעשות כסף קל על גב הצרכנים", טוענת ד"ר אורנית רז, מנכ"לית הארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית בישראל. "מיזמים קמים, נופלים ונקנים על ידי ידיים זרות, לא בהכרח אמינות. לפיכך מומלץ לפנות לארגון לחקלאות אורגנית כדי לוודא שהמשלוחים שאתם מקבלים מפוקחים".

סלים קבועים מראש

סיבה נוספת שבגללה המגדלים טוענים שלקוחות מעדיפים לקנות מהם היא הקשר האישי שהם בונים והאמון שנרכש ביניהם לבין הלקוחות. "הלקוחות מתייחסים אלי כאל החקלאי הפרטי שלהם שמגדל עבורם את המזון. בתחום האורגני יש הרבה שועלים. הלקוחות רוצים לדעת שאם הם כבר משקיעים את הכסף אז הם יודעים מי האדם שעומד מאחורי מה שהם מקבלים", אומר פויכטונגר.

אמנון עוזיהו, בעלי טבע הבשור, שאף היא משווקת ישירות לצרכן, אומר: "כשקונים מרשת הסחורה מגיעה ללקוח אחרי שעברה כמה ידיים של מתווכים שונים בדרך. כמה שפחות ידיים נוגעות בסחורה האורגנית - יותר טוב". ואולם לא לכל המגדלים יש אפשרות להציע ירקות ופירות מכל הסוגים מבלי לפנות לסיוע לחקלאים אחרים. במקרים כאלה מעדיפים חלקם לנקוט שיטת מכירה מסוג אחר - במקום שהלקוח יבחר מבין רשימה ארוכה של ירקות ופירות את אלה שהוא רוצה, מחליט בעל העסק על סלי קנייה, שהרכבם ידוע וקבוע מראש, לפי הסחורה שהוא עצמו מגדל בשדה שלו או כזו שתמיד נגישה לו ממגדלים אחרים.

לרוב, כל מגדל מציע שני סוגים של סלים (אישי או משפחתי) שמכילים את הירקות הפופולריים, כמו עגבנייה, מלפפון, חסה, בטטה ובצל. כך הלקוח מקבל כל שבוע-שבועיים את הסל שמתאים לצרכיו.

אם אתם מחליטים לקנות אצל המגדלים הישירים, עליכם להביא בחשבון שקווי החלוקה שלהם לא מתקיימים מדי יום, אלא לרוב רק פעם בשבוע לפי אזורים שונים. כלומר, מי שגר בתל אביב, למשל, צריך לתכנן מראש את הקנייה ואם במקרה נגמרים לו הירקות והפירות בבית - הוא צריך לחכות עד אותו יום בשבוע שבו מתקיים קו החלוקה לאזור מגוריו.

יותר זול לקנות מהמגדלים

ומה לגבי המחיר? כדי לבדוק איפה משתלם יותר לבצע את הקנייה בחרנו שלושה מגדלים ותיקים שמוכרים ישירות לצרכן - טבע הבשור, גן השדה של רעי ו-organicex; ושלוש רשתות - ביו-סנטר-טבע קסטל (8 סניפים), אורגניק מרקט (9 סניפים) וניצת הדובדבן (10 סניפים). כל המקומות שנבחרו מאפשרים משלוח של המוצרים עד בית הלקוח. בנינו סל שכלל 13 סוגים של ירקות ופירות ובדקנו את המחירים באותו יום.

מההשוואה עולה כי הסל הזול ביותר הוא של רשת ניצת הדובדבן (159 שקל), מאחר שהמשלוח אצלה הוא חינם. לו היתה הרשת מבקשת דמי משלוח של 15-20 שקל כמו שאר נקודות המכירה שבדקנו, סל הקנייה שלה היה יקר יותר מזה של המגדלים הישירים, אך עדיין זול יותר מהרשתות האחרות שבדקנו.

אמנם ניצת הדובדבן מציעה את הסל הזול ביותר, אך ראוי לציין שמחיר סל הקנייה של המגדלים הישירים היה 177-172 שקל, לעומת רשת אורגניק מרקט וביו-סנטר-טבע קסטל שמחיר סליהן היה כ-200 שקל. כמעט לכל נקודות המכירה נדרשו דמי משלוח ולחלקם היה מינימום קנייה של כ-150 שקל, ולכן מומלץ לבדוק קריטריונים אלה לפני כל רכישה מקוונת. כמו כן, בידקו מהם אזורי החלוקה של כל חברה, כי רובם מוגבלים.

מהבדיקה שערכנו עולה כי מחירו של אותו סל, לא אורגני, באתר של רשת מגה יהיה 121 שקל כולל דמי משלוח - 38 שקל פחות מסל הקנייה של ניצת הדובדבן. מבחינת חוויית הרכישה באתרים, באתר של ביו-סנטר-טבע קסטל נתקלנו במחירים שאינם מעודכנים לאלה שבקופה, לדוגמה, מחיר העגבנייה לק"ג באתר הוא 8 שקלים, כאשר מחירה האמיתי הוא 14 שקל. גם מחיר ק"ג מלפפונים המופיע באתר הוא כ-10 שקלים, כשמחירו במציאות הוא 14 שקל לק"ג.

מביו-סנטר-טבע קסטל נמסר כי "בשל המיזוג בין ביו-סנטר לטבע קסטל, אתר ביו-סנטר הפסיק להתעדכן במחירים חדשים ומשמש רק כעזר ללקוחות להזמנה עד שיעלה האתר החדש". באתר ניצת הדובדבן לא מופיעים המחירים למוצרים וכדי לקבלם צריך להתקשר למוקד ההזמנות, הליך שמסרבל מאוד את ההזמנה. גם באתר טבע הבשור אין אפשרות לראות את המחירים, אבל במידה שנרשמים מקבלים בכל שבוע את רשימת המוצרים והמחירים המעודכנים למייל. האתרים האחרים היו נגישים וידידותיים מאוד למשתמש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully