וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר בין עיני ודנקנר לא עוצר בהעסקת בני משפחה

עידו סולומון

26.10.2010 / 8:11

לאחר שפורסם כי גם בנו וגם אחיו של עופר עיני הועסקו עבור נוחי דנקנר, היקף הקשרים בין יו"ר הסתדרות העובדים לבעל השליטה באי.די.בי מתבהר. עולה כי מעבר למשפחתו, נהנו מהקשר הטוב גם בכירים מההסתדרות

מערכת הקשרים בין בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, נוחי דנקנר, ויו"ר ההסתדרות עופר עיני מסתברת כמסועפת. דרכיהם של אחד המעסיקים הגדולים במשק ושל נציג העובדים המאורגנים מצטלבת יותר מפעם אחת בהקשרים עסקיים ואישיים, המעלים חשש לכאורה לניגוד עניינים מצדו של עיני.

השבוע פורסם כי בנו של עיני, עומרי, הועסק עד לאחרונה בחברה של דנקנר, וכי אחיו של עופר עיני, עזרא עיני, עובד בחברה אחרת של איש העסקים. אלה, מצטרפים לרשימה מכובדת של קשרים ותיקים בין עיני לאנשי עסקים מובילים בישראל. הפרסומים על קרבתו של עיני לבכירי המשק צפים על רקע מעורבותו במשא ומתן בין עובדי מכתשים אגן שבשליטת אי.די.בי לבין הנהלת החברה, עקב הכוונה למכור את החברה ולערוך בה התייעלות שתהיה כרוכה בפיטורי עובדים. ואולם, לאור ריבוי הקשרים ובהתחשב בתפקידו המרכזי במשק, סביר שזהו אינו המקרה היחיד שיעורר שאלות.

"ברור שמבחינה אתית יש חשש לניגוד עניינים", אומר פרופ' עו"ד יורם רבין, מומחה למשפט ציבורי מבית הספר למשפטים, המסלול האקדמי במכללה למינהל. "יכול להיות שעיני ינהל כל משא ומתן ואת תפקידו באופן כללי כדת וכדין, ועדיין, קיים חשש כבד לניגוד עניינים. מידת הקרבה האישית למעורבים ברורה: בן ואח. מידת ההתחככות בין עיני לדנקנר גם היא ברורה וזה עלול להשפיע על תפקידו הציבורי. ברמה האתית זה מובן מאליו. ברמה המשפטית זה סבוך יותר ויש לבדוק את הנושא לעומק".

האח בסלקום: איש שיווק או יועץ בכיר לסמנכ"ל?

השבוע פורסם ב-TheMarker כי עומרי עיני הועסק עד לאחרונה כעוזר למשנה למנכ"ל אי.די.בי תיירות, וסיים את תפקידו במסגרת תהליכי ארגון מחדש בחברה. על פי פרסום בחדשות ערוץ 2, בשלוש השנים האחרונות משמש עזרא עיני, אחיו של עופר עיני, כאיש שיווק של חברת הסלולר סלקום - גם היא בבעלות אי.די.בי.

בשיחה שהקליט כתב ערוץ 2 חיים ריבלין עם מזכירה של החברה, נאמר לו שעזרא עיני מועסק כיועץ בכיר לסמנכ"ל בחברה ובשכר גבוה מאוד. בשיחה עמו התעקש עיני שהוא "איש שיווק מן השורה". בתגובה הרשמית של החברה צוין כי "עזרא עיני מועסק כמנהל שיווק במחלקה העסקית של סלקום בבאר שבע והדרום".

מסלול הקריירה של עזרא עיני כבר הצטלב בעבר עם זה של אחיו. לפני למעלה מעשור עבד בסניף בנק הפועלים בבאר שבע. לאחר מכן, בתקופת כהונתו של עופר עיני כמזכיר הסתדרות עובדי המדינה, מונה עזרא עיני לתפקיד סמנכ"ל קג"מ - קרן הפנסיה המרכזית של ההסתדרות. כמה שנים לאחר מכן, בתקופת כהונתו של השר ראלב מג'אדלה כשר התרבות, שימש כחשב ארגון "אמנות לעם". על פניו, קשה לקשור בין תפקידיו בעבר לתפקידו הנוכחי בסלקום - ואולם מנהליו מסרו שהם "שבעי רצון מתפקודו לאורך שלוש שנות עבודתו בחברה".

דירקטורים מההסתדרות

הקשרים בין עיני, דנקנר ואנשי עסקים נוספים אינם נעצרים רק בהעסקת בני משפחה - הם כוללים גם העסקת בכירים בהסתדרות בחברות שבבעלותם. כך למשל, חבר הכנסת לשעבר אבי יחזקאל, המשמש כיום כראש אגף המרחבים בהסתדרות, משמש במקביל כדירקטור בחברת נייר חדרה, שבבעלות דנקנר. יחזקאל אחראי על כל סניפי ההסתדרות ברחבי הארץ, ובנייר חדרה הוא משמש כנציג הבעלים בדירקטוריון החברה. שכרו כדירקטור הוא כ-59 אלף שקל בשנה, ובנוסף עוד 2,200 שקל על כל ישיבה.

קשר נוסף בין עיני ודנקנר הוא דרך מנכ"ל אי.די.בי, חיים גבריאלי, המיודד עם עיני זה כעשור, עוד מתקופת כהונתו של עיני כיו"ר ההסתדרות הארצית.

חשוב לציין שדנקנר אינו איש העסקים היחיד שהעסיק בכירים בהסתדרות כדירקטורים בחברות שבשליטתו. עו"ד רוית דום-פידל, המשמשת כראש מטה ההסתדרות ונחשבת לאחת המקורבות ביותר לעיני, שימשה בתחילת השנה למשך תקופה קצרה כדירקטורית חיצונית בדירקטוריון חברת פאלאס תעשיות, שבבעלות משפחת ברונפמן ושולם פישר.

בתקופת כהונתה ניהלו עובדי החברה, בגיבוי ההסתדרות, מאבק נגד כוונת החברה להוציא עובדים לפנסיה, אך בכירי ההסתדרות לא ראו בכך בעיה. למרות זאת, דום-פידל שימשה כדירקטורית רק כארבעה חודשים, והגישה את התפטרותה בנימוק של "עומס עבודה חריג". דירקטוריון החברה אישר לדום פידל שכר שנתי של כ-49 אלף שקל, נוסף על תשלום עבור כל ישיבה, אך לטענתה לא קיבלה לבסוף כל תמורה עבור חברותה בדירקטוריון.

מקרה נוסף הוא של טליה לבני, יו"ר ארגון נעמ"ת, חברת הנהגת ההסתדרות המשמשת במקביל כדירקטורית בחברת הציוד הרפואי לומיניס, שבבעלות סמי עופר.

מילת המפתח - שקיפות

בעקבות פרסומים על תפקידיהם הכפולים של בכירי ההסתדרות פנה עיני לפני כחודשיים ליועץ המשפטי של ההסתדרות, בבקשה שיבחון את הסוגייה, אך היועץ טרם השלים את עבודתו. השבוע נמסר מההסתדרות בנושא כי "היועץ המשפטי עובד על הנושא במרץ ויגיש את מסקנותיו בקרוב".

חלק מעובדי מכתשים אגן - שבשמם מנהלים בימים אלה לצד עיני יושבי ראש הוועדים הוועדים בבאר שבע ובאשדוד מו"מ עם ההנהלה - חוששים שקירבתו של עיני לדנקנר, תשפיע על נכונותו של יו"ר ההסתדרות להפעיל את מלוא כובד משקלו כדי להשיג את המרב עבורם במשא ומתן מול ההנהלה ובעל השליטה.

ואולם לא כולם שותפים לחששות. יו"ר ועד עובדי מכתשים אגן בבאר שבע, יעקב כהן, מגן בתוקף על טוהר מידותיו של עיני. "לאחר הפרסום בדבר הקשר לכאורה בין עיני לדנקנר, עיני כינס אותנו בלשכתו והיה נכון 'לשים את המפתחות' על השולחן, לסגת מתפקידו כמוביל המשא ומתן בין עובדי מכתשים אגן להנהלה ולהפקיד את ההגה בידי כל מי שנראה לנכון", אמר כהן.

"הבהרנו לעיני חד משמעית שיש לנו אמון מלא בו ובנכונות שלו לקיים משא ומתן הוגן. זו לא הפעם הראשונה שהוא מייצג אותנו ומאז ומתמיד הוא מילא את תפקידו ללא משוא פנים כשטובת העובדים עומדת ראשונה לנגד עיניו. מעבר לתפקידו כיו"ר ההסתדרות עיני הוא גם חבר. היינו שכנים בעבר ומערכת היחסים שלי איתו מבוססת על אמון גמור. אנחנו מבהירים בצורה חד משמעית לכל מי שרוצה לשמוע: לא נהיה מוכנים ללכת למאבק בלעדיו", הוסיף כהן.

מההסתדרות נמסר כי "כל עוד יש רצון רב בין ועדי העובדים שעיני יקח חלק במשא ומתן, הוא יעשה הכל כדי לסייע להם במאבקם. לצערנו, ישנם גורמים שרוצים למנוע מעיני לטפל במשבר משיקולים אינטרסנטיים, ואולם יו"ר ההסתדרות ימשיך לטפל בנושא ללא מורא בדרך הטובה ביותר".

פרופ' רבין, לעומת זאת, סבור שלא די בהצהרת הכוונות של עיני. "כדי להימנע ממראית עין צריך לנסות להימנע מקיום ניגוד עניינים", אומר רבין. "במידה שכבר נוצר מצב שבן או אח של עיני עובד אצל דנקנר, מן הראוי להצהיר על כך. לאחר מכן, במידה שכבר נוצרה הסיטואציה, יש לנטרל ככל האפשר את ניגוד העניינים ולהרחיק את עצמו ממוקדי החיכוך. בכל מקרה, מילת המפתח היא שקיפות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully