וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית על משכנתא בריבית משתנה תעלה

איתן אבריאל

26.10.2010 / 8:31

בעקבות תקנות בנק ישראל, לפיהן יחויבו הבנקים להפקיד הון גבוה על משכנתאות בריבית משתנה, מעריכים בבנקים כי ריבית על משכנתאות אלו תעלה בשיעורים של בין 1.25% ל-1.75%

הריבית על משכנתאות בריבית משתנה, אשר נהנות בשנה האחרונה מפופולריות רבה בקרב נוטלי המשכנתאות, צפויה לעלות בשיעורים של בין 1.25% ל-1.75%, כך העריכו במערכת הבנקאית בעקבות תקנות חדשות שפירסם בנק ישראל.

הבנק המרכזי הודיע כי עסקות משכנתא שבהן מרכיב האשראי גבוה מ-60%, ואשר יותר מ-25% מהן יהיו על בסיס של ריבית משתנה, יחייבו את הבנקים המעניקים אותן להפקיד הון בשיעור גבוה מבעבר. המשמעות היא שהלוואות כאלה יהיו רווחיות פחות עבור הבנקים, ולכן הם צפויים לפעול בשני מסלולים: העברת לקוחות למסלול של משכנתאות בריבית קבועה, או ייקור המשכנתאות בריבית המשתנה. בשני המקרים, שיעור המשכנתא ללקוח יתייקר. בשנה האחרונה בחרו רבים מנוטלי המשכנתאות את מסלול הריבית המשתנה, אשר עמדה לאחרונה על כ-2.5% בלבד, מול ריבית של כ-4% במסלול הריבית הקבועה.

התקנה החדשה הינה מהלך נוסף בו נוקט בנק ישראל במאמציו לקרר את מחירי הדיור. על פי הודעת הריבית של בנק ישראל, בה נמסר שהריבית הקצרה תישאר בחודש נובמבר ללא שינוי ברמה של 2%, עלו מחירי הדיור ב-12 החודשים האחרונים ב-19%. עם זאת, במאמץ שלא לייקר את עלות המשכנתה עבור אוכלוסייה הרוכשת דירות זולות, תקפה התקנה רק עבור עסקות שבהן מרכיב המשכנתא גבוה מ-800 אלף שקל. כמו כן, יהיו פתורים ממנה נוטלי משכנתאות המוכרים כזכאים על פי הקריטריונים של משרד השיכון והבינוי.

בחודשים האחרונים מתלבטים הבכירים בבנק ישראל ובמשרד האוצר כיצד לעצור את עליית מחירי הנדל"ן, וכיצד למתן את הזינוק במשכנתאות חדשות על בסיס ריבית משתנה. החשש של בנק ישראל הוא שעליית ריבית בעתיד, יחד עם ירידה במחירי הדיור ובמחירי השכירות, עלולה ליצור בישראל משבר דומה למשבר הנדל"ן בארה"ב, בו גילו משתכנים רבים כי אינם יכולים, או לא כדאי להם, לעמוד בהחזרים בגין ההלוואות שנטלו. מסיבה זו הטיל הפעם בנק ישראל באופן נקודתי את המגבלות החדשות על הלוואות בריבית משתנה בלבד.

מתמקדים ברוכשי הדירות להשקעה

בחודש שעבר פעל בנק ישראל על הריבית באופן ישיר, כאשר העלה את הריבית במשק בשיעור של רבע אחוז - גם אז במטרה להאת את קצב עליית מחירי הדיור. בתגובה ספג הבנק המרכזי ביקורת ממשרד האוצר, אשר טען כי העלאת הריבית מושכת לישראל משקיעים פיננסיים מחו"ל, ולכן גורמת להחלשות השקל. להחלשות שער השקל מול הדולר ושאר המטבעות מיוחסת השפעה שלילית על רווחיות היצוא, אשר אכן נחלש בחודשיים האחרונים. הפעם, ככל הנראה על רקע חשש מהגברת זרמי ההון הספקולטיביים מחו"ל, בחרו בבנק ישראל להשאיר את הריבית הקצרה ללא שינוי, ולתקוף את מחירי הדיור באמצעות מהלך שיגרום לעלייה בריבית המשכנתאות - אך לא ייקר את שאר הריביות במשק.

בפועל, מכוון בנק ישראל את התקנה החדשה לפלח שוק מאוד מסוים: רוכשי דירות להשקעה, המחפשים נכסים יקרים באזורי הביקוש, והמעוניינים לבצע את העסקה במינוף גבוה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully