וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירידה מגמל הריבית עלולה להיות מפחידה

סמי פרץ

26.10.2010 / 10:14

הבנק המרכזי מנסה לשדר ללווים ולבנקים שהריבית המפתה בשוק המשכנתאות היא זמנית, אולם זמניות זו נמשכת זה שנתיים וקשה לראות את השינוי בקרוב. סמי פרץ שהשינוי חייב להגיע - השאלה היא רק באיזו רמת מחירים זה יקרה

בכניסה לעיר העתיקה ירושלים עמד פעם צעיר עם גמל והציע לתיירים לעלות עליו "בלי כסף". כשביקשו התיירים לרדת מהגמל אמר הבחור: לרדת עולה 10 שקלים. זהו העיקרון שמונח בבסיס ההוראה החדשה של המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, שנועד להגביל את החלק של ההלוואה בריבית משתנה שלוקחים רוכשי הדירות.

מדובר בריבית נמוכה מאוד, כמעט חינם, שמפתה רבים לרכוש דירות ולקחת משכנתאות בהיקפים גדולים. חזקיהו מזכיר להם שהריבית הזולה הזו לא תהיה כאן לאורך זמן, והשתנותה בעתיד עלולה להיות מפחידה ויקרה כמו לרדת מהגמל.

בנק ישראל מנסה זה שנה לקרר את שוק הנדל"ן באמצעות מגבלות שונות שהוא מטיל ובאמצעות העלאה הדרגתית של הריבית, אך ללא הועיל עד כה. הוא דרש מהבנקים להקטין את היקפי המימון בריבית משתנה, כדי שהעלאת הריבית בעתיד לא תייקר דרמטית את ההחזר החודשי של הלווים; הוא העלה כמה פעמים את הריבית, הטיל מגבלות על קבוצות רכישה והקשיח את תנאי המימון למי שנוטל הלוואה של יותר מ-60% מערך הנכס. המטרה היתה להתמודד עם הסיכון למערכת הבנקאות הגלום בעלייה מהירה וממושכת במחירי הדירות בשנתיים האחרונות (זינקו בכ-30%). החשש הוא שכסף זול ועליית מחירים כה חדה תייצר הלך רוח ש"מחירי הדירות יכולים רק לעלות" - מתכון מובטח להיווצרות בועה.

משדרים זמניות

הבנק המרכזי מנסה לשדר ללווים ולבנקים שהריבית ההיסטורית הנמוכה בשוק המשכנתאות היא אורחת לרגע שלא תישאר כאן לעד, אולם הזמניות הזו מחזיקה מעמד כבר שנתיים ובהתחשב במצב הריביות בעולם - קשה לראות כעת מצב שבו הריביות יעלו במהירות. כעת פועל חזקיהו ומייקר אפקטיבית את ההלוואות בריבית משתנה למי שלוקח נתח של יותר מ-25% מסך ההלוואה בריבית משתנה. מדובר ברוכשים שאמנם מקבלים בנקודת הזמן הזו החלטה נכונה ובוחרים במסלול הכי זול שיש בבנקים. אלא ששינוי הריבית של בנק ישראל ישפיע עליהם מיידית וייקר עבורם את ההחזר החודשי בעתיד. המפקח קובע מגבלה שאמורה למנוע מאותם לווים להיכנס לסחרור פיננסי כאשר הריבית תעלה.

חזקיהו כנראה קשוב ללחצים פוליטיים ומטיל מראש את המגבלות החדשות רק על מי שנוטל הלוואה של יותר מ-800 אלף שקל. המשמעות היא שלווים שרוכשים דירות זולות וזכאי משרד השיכון לא ייפגעו מהמגבלות. מי שכן ייפגע מיידית הם לווים שנוטלים כיום הלוואות בסכומים של יותר מ-800 אלף שקל, שרובן בריבית משתנה. מדובר באנשים שקונים דירות ארבעה-חמישה חדרים ויותר באזורי הביקוש.

בנק ישראל יודע היטב שהכסף הזול שהוא מספק מסמם את הלווים, ועל כן הוא מנסה לצנן במעט את הבהלה לנדל"ן שהכסף הזול הזה מייצר. בסופו של דבר זה יצליח, השאלה היא באיזה רמת מחירים זה יקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully