וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת המשכנתאות - גזר דין מוות לצעירים

הרצל דלל

26.10.2010 / 13:45

הקשחת תנאי המשכנתא תסייע לצעירים? לא לפי הרצל דלל, שחושב כי המהלך של בנק ישראל בשילוב עם אזלת היד של שר השיכון, יכולה להוביל את הזוגות הצעירים לישון באוהלים מאחר ודירות לא יהיו בהישג ידם

בושתי ונכלמתי, לקרוא על החלטת בנק ישראל להקשיח את התנאים למשכנתאות, לרוכשי דירות מעל 1,300,000 ¤ וזאת בנוסף להחלטה קודמת של הנגיד, להורות לבנקים למשכנתאות להעלות את הריבית במקרה של בקשת מימון לרכישת נכס העולה על 60% מערכו.

החלטות אלה של בנק ישראל מתווספות לאזלת היד של ממשלת ישראל ונבחרי הציבור השונים, אשר לא עשו דבר בעשרות השנים האחרונות לטובת קידום פרויקטים למגורים לזוגות צעירים, פעלו באטימות, בחוסר רגישות ופגעו בחלומם של הזוגות הצעירים לרכוש דירת מגורים במחיר סביר.

אין זה סוד, שהנזקקים האמיתיים למשכנתא "גבוהה" הם אזרחי ישראל הצעירים, יוצאי צבא ואנשי המעמד הבינוני - "עמוד השדרה של המדינה", שלא לדבר על המעמד הנמוך. בעלי המעמדות הגבוהים אינם זקוקים למשכנתא גבוהה. אזי, כיצד החלטת בנק ישראל, מתיישבת עם המציאות האכזרית בה שרויים היום הזוגות הצעירים.

עצם החלטת בנק ישראל, ואזלת היד של שר האוצר ושר השיכון, היא גזר דין מוות לסיכוי של הזוגות הצעירים מחוסרי הדיור לממש את זכויותיהם המגיעות להם על פי חוק. ההחלטה תגרום לא רק לגניזת חלומם של הזוגות הצעירים להשגת דירת מגורים במחיר בר השגה, אלא אף תגרור האמרת מחירי הדירות המושכרות לרמות בלתי סבירות, כך שבסופו של יום נמצא את מאות אלפי הזוגות הצעירים ללא דירה בבעלותם וחמור מכך, ללא יכולת לשכור דירה.

הפיתרון - דירה בעלות הבנייה בלבד

נשאלת השאלה, ללא כחל וסרק, האם ממשלת ישראל ונבחרי הציבור השונים, רוצים שמאות אלפי חיילי המילואים, שוטרים, מורים, הזוגות הצעירים, מחסורי הדיור, יאלצו לישון באוהלים עת ייקראו להגן על המולדת? איזו מוטיבציה תהיה להם? איזו רוח קרב? אם מנהיגיהם אינם פועלים ודואגים לקורת גג להם ולילדיהם.

אני קורא היום לפעול לאלתר, למען הקמת פרויקטים למגורים לזוגות צעירים באזור המרכז וברחבי המדינה, כדי שמחירי הדירות המאמירים ייבלמו ובכדי שניתן יהיה לתת פתרון, לזוגות הצעירים.

החלטת בנק ישראל אינה הדרך הנכונה לפעול למען הזוגות הצעירים. הפתרון הוא שלכל צעיר תינתן האפשרות "פעם בחיים" לרכוש דירה במחיר עלות בניה בלבד, ללא עלות הקרקע וללא מיסים. רק כך נבטיח את עתידם של ילדנו, דור ההמשך.

שזוהי זכותנו להשתמש בקרקעות המדינה לרווחת הזוגות הצעירים וילדיהם. האדמות שייכות לעם והן מוחזקות בנאמנות ע"י השלטון, אנו רואים בזאת זכות ולא חסד, מתן סיוע לדיור למען זוגות צעירים, הינו צורך בסיסי בדיוק כמו ביגוד ומזון. כפי שמגבילים את מחירי הלחם במדינת ישראל, כך יש לפעול למיגור ההפקרות המתרחשת בשוק דירות המגורים.


*הכותב הוא יו"ר התנועה החברתית למען דיור לזוגות צעירים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully