וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומי ועמיתים כובשים את כביש 6

אבי בר אלי ומיכאל רוכוורגר

27.10.2010 / 8:31

בעלים חדשים לכביש 6: לאומי פרטנרס וקרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים סיכמו על רכישת כ-25% ממניות זכיינית הפרויקט, קבוצת דרך ארץ, עבור 300 מיליון שקל

הרכב הבעלים החדש של כביש חוצה ישראל (כביש 6) הולך ומתגבש. ל-TheMarker נודע כי לאומי פרטנרס וקרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים בניהולה של יעל אנדורן סיכמו עקרונית על רכישת 22%-25% ממניות זכיינית הפרויקט, קבוצת דרך ארץ, תמורת כ-150 מיליון שקל כל אחת. מטעם לאומי פרטנרס מוביל את העסקה ירון בלוך, המשנה למנכ"ל ומנהל ההשקעות הראשי.

עוד נודע כי בית ההשקעות אלטשולר שחם, שבשליטת גלעד אלטשולר וקלמן שחם, מנהל משא ומתן מתקדם לרכישה של עד 5% ממניות הפרויקט בהשקעה של כמה עשרות מיליוני שקלים. שלושת הגופים האלה יחברו לחברת הראל ביטוח שדיווחה בעבר כי תשקיע 280 מיליון שקל ברכישת 24.5% ממניות דרך ארץ. ואולם נתח זה צפוי לרדת בהמשך לטובת קרן תשתיות ישראל (IIF). הרוכשים ייכללו בקונסורציום משותף שאותו מובילה IIF. הקרן סיכמה לפני חודשיים על רכישת 50% ממניות זכיינית הכביש מידי אפריקה ישראל (37.5%) ואייקון הקנדית (12.5%) תמורת 620 מיליון שקל.

IIF שבבעלות הראל (40%), עו"ד יהודה רווה (40%) וירון קסטנבאום (20%), פועלת בדרך כלל לאיתור עסקות שאותן היא מובילה בראש קונסורציום מוסדי המתגבש לאחר או במהלך העסקה. לפיכך, החלה הקרן במגעים לגיבוש קונסורציום למימון הרכישה כשגם היא צפויה להשתתף בו. לפי הערכות, הקרן תחזיק באופציה לכניסה משמעותית לאחזקות בפרויקט על חשבון השותפות, לאחר שתשלים את הגיוס השלישי שהיא מגבשת בימים אלה.

לפני שלושה חודשים סיכמה IIF בניהולו של קסטלבאום על רכישת אחזקותיה של אייקון (25%) בזכיינית כביש חוצה ישראל, קבוצת דרך ארץ, וכן על רכישת אחזקותיה (33%) בשותפות הקבלנית של הפרויקט (CJV) תמורת 77.8 מיליון דולר (288 מיליון שקל). ואולם עסקה זו הותנתה באי מימוש זכות סירוב ראשונה העומדת לזכות שותפותיה של אייקון בפרויקט: שיכון ובינוי (37.5%) ואפריקה ישראל (37.5%).

מצוקה תקציבית בתקופת פריחה

חודש לאחר מכן הודיעה שיכון ובינוי במפתיע כי היא אכן בוחרת לממש את זכות הסירוב ותרכוש את מניות אייקון לפי השווי המדווח. מיד לאחר הודעה על חתימת מזכר כוונות זה ויתרה שיכון ובינוי על מחצית המניות (12.5%) וסיכמה עקרונית עם קרן IIF על מכירתן לפי שווי העסקה המקורי 144 מיליון שקל. במקביל, דיווחה קרן IIF כי חתמה על מזכר הבנות לרכישת מניות אפריקה בפרויקט בתמורה ל-475 מיליון שקל.

בנוסף, הסכימה הקרן לממן החזר הלוואות בסך 25.6 מיליון שקל, הכולל יתרת הלוואה שהועמדה בידי אפריקה לעבודות של הרחבת הכביש (15.7 מיליון שקל), וכן יתרת הלוואה שהעמידה לאייקון (9.9 מיליון שקל). עסקה זו כללה גם את זכויות החברה הבת דניה סיבוס בשותפות הקבלנית (33%) CJV בכל הנוגע לפרויקטים העתידיים בכביש 6.

עם השלמת העסקה יחזיקו שיכון ובינוי וקבוצת המוסדיים שבהובלת IIF ב-50% כל אחת ממניות הפרויקט, וינהלו מו"מ על חלוקת הזכויות בפרויקט ואופן ניהולו. זאת, כשהמדינה מחזיקה באופציה לרכישת 49% מהפרויקט ומימושה (בידי צד ג') יביא לדילול אחזקות הבעלים הנוכחיים.

המדינה חידשה ביולי את המהלכים למכירת זכויותיה בכביש 6. לפי ההערכות, המדינה תעדיף את המתווה של הנפקת האופציה (לרכישת 49% מהזכיינית) למשקיעים מוסדיים. בין המדינה לזכיינית נקבע מנגנון ולפיו תהיה המדינה רשאית למכור אופציה זו לצד ג', תוך מתן זכות סירוב ראשונה לדרך ארץ, או לחלופין להנפיק אופציה זו בדיסקאונט של 10%. כלומר, בערך השווה ל-90% מערך סכום המכירה שלו סירב הזכיין.

דרך ארץ, בניהולו של אודי סביון, רושמת גידול מתמיד בהיקף הנסיעות בכביש 6, שצפוי לרשום בסוף 2010 זינוק נוסף של כ-20%. זאת, כתוצאה מהשלמה של כמה מההרחבות בכביש ופתיחת הקטע הצפוני (קטע 18). ואולם נכון לסוף הרבעון השני של 2010, היא נושאת גירעון בהון של 405 מיליון שקל. זאת, משום שנקלעה בשנה האחרונה למצוקה תזרימית בעקבות ההקדמה של ביצוע ההרחבות בכביש ונתמכה בהלוואות בעלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully