וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לחצי מחברי הקיבוצים אין הסדרי חיסכון”

עמירם כהן

27.10.2010 / 17:00

לטענת יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ כץ, אין לקיבוצים כיסוי להתחייבויות הפנסיה השוטפות ולמחצית מהחברים אין כלל הסדר חיסכון

"למחצית מחברי הקיבוצים בישראל אין פתרון פנסיה להבטחת עתידם", כך אמר יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת ח"כ חיים כץ (ליכוד) בסיום דיון בנושא.

בהודעת הוועדה נאמר כי מנתונים שהוצגו לה עולה, כי שיעור החברים בגיל פנסיה בקיבוצים מגיע ל-30%-50% ולמרבית הקיבוצים אין כיסוי להתחייבויות הפנסיה השוטפות, ואין להם אפשרות לסגור את הגירעון האקטוארי.

עוד עולה מהודעת הוועדה כי בהעדר צבירה פנסיונית מספקת, נסמכים תשלומי הפנסיה לחברים הזכאים על ההכנסות השוטפות של הקיבוץ ועל דמי הערבות ההדדית (בקיבוצים המופרטים) שגובה הקיבוץ מחבריו בגיל העבודה (כ-1,500 שקל מחבר בממוצע לחודש) וכי גובה הפנסיה המינימלית לחבר קיבוץ עומד על 35% מהשכר הממוצע במשק כ-2,760 שקל לחבר.

במהלך הדיון הזהיר עו"ד יעקב אברהמי, מהמחלקה המשפטית בתנועה הקיבוצית, כי אם קיבוץ המשלם את הפנסיה מהכנסותיו השוטפות והערבות ההדדית יקלע למצב כלכלי קשה - אין ביטחון שיוכל להמשיך לשלם פנסיה לחבריו.

מנכ"ל חברת רוה"ח של הקיבוצים - ברית פיקוח - ירון רייכמן, אמר בוועדה כי פנסיה תקציבית היתה נהוגה בקיבוצים עשרות שנים ולכן לא הפקידו הקיבוצים כספים בקרנות צוברות וכתוצאה מכך נוצר בהם גרעון אקטוארי של עשרות מיליוני שקלים. לדבריו, חוק קופות הגמל חסם בפני הקיבוצים את אפיק החיסכון עמית קיבוץ, שבו הפריש הקיבוץ בעבר כספים מרווחים ומעסקות שביצע - כספים שנועדו לאפשר לשלם פנסיה לחברים בתקופת משבר כלכלי.

מנסים לצמצם את הגירעון

לדברי רייכמן, חסימת הערוץ הזה אילצה את הקיבוצים לבצע הפקדות אישיות, אפיק העשוי להיות מוצלח אם לקיבוצים יש די מקורות. אלא שחלקם מצוי במצב של חוסר מקורות מול שימושים ועל כן ביקשו הקיבוצים תיקון לחוק, כדי לאפשר להם להפריש כספים לקופות גמל, בשעה שהם מרוויחים או מממשים רכוש.

נציג אגף שוק ההון באוצר עו"ד אסי מסיג, אמר בוועדה כי באוצר נבחנות מספר אלטרנטיבות בנושא ההפקדות. בסיום דבריו קרא יו"ר הוועדה לרשם האגודות השיתופיות להפעיל את סמכותו להבטחת פנסיה הוגנת לחברי הקיבוצים.

מזכיר התנועה הקיבוצית זאב שור, מסר בתגובה כי לאחר שנים רבות בהן לא עסקו הקיבוצים בהפקדה פנסיונית נעשה בשנים האחרונות מהלך גדול לצמצום הגירעון האקטוארי וכיום מיוצבים הקיבוצים בנושא זה. לדבריו, למעט 8 קיבוצים כל קיבוצי התנועה הקיבוצית משלמים לגמלאיהם את הפנסיה המתחייבת מתקנות האגודות השיתופיות (2,760 שקלים לחודש לחבר) ולכך מתווספת קצבת זקנה מהביטוח הלאומי.

"עם זאת אנחנו מודעים לכך שקצבת המינימום נמוכה מדי ואנחנו פועלים בשיתוף רשם האגודות השיתופיות להעלאת הקצבה", הוסיף שור. "התנועה הקיבוצית מפעילה מערכת בקרה והיא לא תאפשר מצב בו קיבוץ לא ישלם לחבריו את הסכום שנקבע על ידי המדינה כפנסיה מחייבת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully