וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הבריאות - המלצה בלבד

חיים אורון

28.10.2010 / 10:50

חוק הבריאות נועד להבטיח טיפול ראוי בכלל האוכלוסיה, אולם לדעתו של ח"כ חיים אורון, הוא אינו מתקיים במציאות כראוי. אורון טוען כי סכומי ההשתתפות העצמית הגבוהים פוגעים בחולים

המסד הרעיוני של חוק ביטוח בריאות ממלכתי מונח כבר בסעיף הראשון בחוק, הקובע כי "ביטוח הבריאות לפי חוק זה יהיה מושתת על עקרונות של צדק, שוויון ועזרה הדדית".

אכן הצהרה נשגבת, רק שהיא אינה מקיימת כל הלימה עם המציאות הלכה למעשה. ניתן למנות גורמים רבים שמביאים לפער הצורם בין ההצהרה הראויה לפרקטיקה המדכדכת, ואחד המרכזיים שבהם הוא תשלומי ההשתתפות הגבוהים שהמבוטחים נאלצים לשאת בהם בגין קבלת טיפולים ורכישת תרופות.

לסוגיית ההשתתפויות העצמיות השלכות הרסניות. לפי ממצאי סקר מכון ברוקדייל ב-2009, כ-22% מבעלי הכנסה נמוכה וכ-18% מקרב הלוקים במחלות כרוניות מוותרים למפרע על טיפולים ורכישת תרופות בשל ההשתתפויות העצמיות. זהו שיעור עצום של אזרחים המודרים משירותי בריאות.

בין המומחים העוסקים ברפואה ציבורית שוררת הסכמה שההשתתפות העצמית מהווה חסם קשה ופוגעת באורח ניכר בנגישותם של ציבורים גדולים וגדלים לשירותי בריאות. יש גם הסכמה כוללת בין אנשי המקצוע כי יש לפטור לחלוטין חולים במחלות כרוניות מתשלומי ההשתתפות, לדוגמה במחלות לב וסוכרת. לכל ברור שצריכת תרופות וטיפולים רפואיים על ידי החולים הכרוניים היא גבוהה, ורק קיבעון של מקבלי ההחלטות מונע פטור מוחלט מתשלומי ההשתתפות לחולים אלה.

בעקבות דו"ח של מבקר המדינה בנושא, הוקם צוות בינמשרדי (אוצר-בריאות) לבחינת היקף ההשתתפות והשלכותיה. ההמלצות, שעיקרן ריסון וצמצום ההשתתפות העצמית, לא אושרו או פורסמו, באורח תמוה, ולפיכך אין החלטה ומעשה בעניין.

חוק יסוד כבוד האדם, חירותו ובריאותו

מנתוני משרד הבריאות עולה שהכנסות קופות החולים מההשתתפות העצמית היו ב-2008 2.2 מיליארד שקל (רכישת תרופות, אגרות ביקורים אצל רופא ובדיקות מעבדה ומכונים). המספרים האלה דוקרים את העין לנוכח ההשלכות שלהם. החלופות המוצעות אינן נשענות בהכרח על הקופה הציבורית. אפילו הגדלת מס הבריאות היא אופציה הרבה פחות ברוטלית מהמציאות הקיימת, קל וחומר שקיימים מודלים נוספים לפתרון.

אנחנו חיים במציאות מסויטת שבה החוק נהפך בפועל, פעמים רבות מדי, להמלצה או פשוט לאות מתה. אבל עדיין ראוי לזכור ולהזכיר: לא רק שתשלומי ההשתתפות אינם צודקים ויש להם משמעויות ברוטליות, הם גם לא חוקיים. הן המשפט הבינלאומי והן הישראלי אוסרים על המדינה למנוע נגישות ולייצר מחסומים כלכליים בפני שירותי בריאות. הזכות לחיים ולהגנה על הגוף מעוגנת בטבורו של חוק יסוד כבוד האדם וחרותו, והזכות לבריאות היא נגזרת טבעית שלו. התניית הזכות הזאת בתשלום מקעקעת חוק יסוד.


*הכותב הוא יו"ר מרצ ויו"ר השדולה לבריאות הציבור בכנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully