וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי רוצה לקנות דירה בלוד?

רנית נחום הלוי

31.10.2010 / 8:50

התוכנית הממשלתית להבראת לוד עוברת בנדל"ן: משרד הפנים בוחן את הרחבת שטח השיפוט של העיר במטרה למשוך אוכלוסייה חזקה. "תיבנה שכונת מגורים איכותית במחירים אטרקטיביים"

במסגרת תוכנית החומש לחיזוק העיר לוד, הנחתה הממשלה את משרד הפנים לבחון סיפוח של 2,146 דונם שטח חקלאי, הנכלל כיום בתחום שיפוטה של המועצה האזורית עמק לוד, לטובת העיר לוד. ועדת חקירה שהוקמה לבחינת הנושא אמורה לסיים את עבודתה בחודש הקרוב.

שטח השיפוט של לוד, שבה מתגוררים כ-74 אלף תושבים, הוא כ-12 אלף דונם, לעומת שטח שיפוט של כ-35 אלף דונם של המועצה האזורית עמק לוד. הבקשה להרחיב את שטח השיפוט הועברה מעיריית לוד במטרה למשוך אוכלוסייה חזקה. "בשטח זה תיבנה שכונת מגורים איכותית, שתושביה ייהנו ממגורים יוקרתיים בקרבת תל אביב ובמחירים אטרקטיביים", נכתב במכתב שהעביר יו"ר הוועדה הקרואה של לוד, אילן הררי, למשרד הפנים.

"בתחומי העיר אין שטחים חדשים המתאימים לפיתוח שכונת מגורים גדולה. משיכת אוכלוסייה חזקה ללוד תוכל לסייע רבות בשינוי תדמיתה". לטענת החברה להגנת הטבע וארגוני סביבה נוספים כמו במקום, מרחב ואדם טבע ודין, סיפוח של יותר מ-2,000 דונם לעיר לא יביא בהכרח לשיקום העיר. "סיפוח השטחים עשוי דווקא לפגוע בסיכויי השיקום של העיר. ברוב המקרים שבהם ננקטו צעדים כאלה בערים חלשות, הביאה תוספת השטחים ליציאה גדולה יותר של אוכלוסייה מבוססת משכונות קיימות, לירידה נוספת בערכי הדיור והקרקע ולהקצנת הקיטוב החברתי בעיר. הדרך לשקם ולחזק את לוד היא באמצעות תוכנית אסטרטגית לחידוש עירוני, תוך ניצול הפוטנציאל הקיים בה כצומת ראשי, קרבתה לשדה התעופה וחשיבותה ההיסטורית והארכיאולוגית", אומרים בחברה להגנת הטבע.

היצע דל של דירות

תוכנית סיפוח נוספת, שנועדה לחזק את העיר לוד, הועלתה בשבוע שעבר על ידי ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשותו של ח"כ דוד אזולאי (ש"ס). בוועדה העלו חברי הכנסת אזולאי, שלמה מולה (קדימה), אריה ביבי (קדימה) ודב חנין (חד"ש) אפשרות לספח לעיר באמצעות חקיקה את נמל התעופה בן גוריון והאיירפורט סיטי (פארק עסקים ותעשיית היי-טק באזור שיפוטה של המועצה אזורית חבל מודיעין) - כצעד שיגדיל את ההכנסות לקופת העירייה ויכסה לה גירעונות.

משרד הבינוי והשיכון יפעל לפיתוח ושיווק מאות דירות בעיר, שחלקן ייועדו ליוצאי כוחות הביטחון. תוכנית החומש לפיתוח העיר לוד שתוצג היום לאישור הממשלה כוללת השקעה בכל התחומים - מיגור הפשיעה, פיתוח התיירות, התשתיות והתעסוקה - בעלות כוללת של 160 מיליון שקל.

לוד היא עיר מעורבת; 30% מתושביה הם לא יהודים (לא כולל שוהים בלתי חוקיים, מסתננים ופליטים המתגוררים בעיר). בהצעת ההחלטה של הממשלה מצוין כי על אף שהעיר ממוקמת בלב אזורי הביקוש, היא סובלת מהיצע דל של דירות וקרקעות הזמינות לשיווק. כמו כן, כמה מהשכונות בעיר נבנו בבנייה בלתי חוקית ולפי הערכות, כ-1,600 דירות נבנו שלא כחוק. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה עוד, כי לוד היא שיאנית ההגירה השלילית במרכז: ב-2004-2008 היה שיעור ההגירה השלילית 1.31%.

"זה שנים שלוד נאנקת תחת קשיים כלכליים וחברתיים ומהווה מוקד פשיעה. לוד, עיר מפוארת בעברה, נהפכה לחצר האחורית של גוש דן", נכתב בדברי ההסבר להצעת הממשלה.

אחת מההשקעות העיקריות בעיר היא בתחום פיתוח התשתיות ותכנון העיר. כבר במהלך 2010 יושקעו בתחום זה 58.5 מיליון שקל, נטל שאותו ישאו משרד הבינוי והשיכון, משרד האוצר ומשרד התחבורה. בין היתר, במסגרת הפיתוח יוסדרו הבנייה הבלתי חוקית, קרקעות ופינויים ויקודמו תוכניות בניין עיר לבניית מאות דירות ושיווקן.

מרחיבים את העיר

לפי הצעת הממשלה, בשלב הראשון יידרש משרד הבינוי והשיכון לשווק יותר מ-500 דירות, בין היתר בשכונת אחיסמך. אם שיווק הדירות לא יבוצע בזמן הקרוב, יועבר הנושא לוועדת החסמים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי.

תוכנית הממשלה כוללת גם שינוי ייעוד קרקע חקלאית בשכונת פרדס שניר לבנייה של יותר מ-500 דירות. הסדרת שיקום וחיזוק שכונת גני אביב, הכנת תוכנית שינוי ייעוד משטח חקלאי למבני ציבור ותכנון שכונת מגורים הכוללת 343 דירות. קרקע זו, לפי התוכנית, תוקצה לאנשי כוחות הביטחון, שיידרשו להגיע להסכם בתוך 60 יום בעניין סבסוד מקורות המימון הדרושים. גם במקרה זה, אם לא תתקבל הסכמה, יועבר הנושא להכרעת גבאי.

משרד הבינוי והשיכון ידאג לסיים הליכי תכנון בשכונת רמז במרכז העיר - בין היתר, לבנייה של כ-107 בתים צמודי קרקע - ויפעל לשיקום תשתיות בהשקעה של 30 מיליון שקל בפריסה של חמש שנים. לפי הנחיות הממשלה, יידרש המשרד לפנות קרקעות ביישובים זיתן ואחיעזר במטרה להרחיב את אזור התעשייה הצפוני ולהסדיר מחלפים ותחנות רכבת, זאת בשיתוף משרד הפנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully