וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבות החשמל לא יגיעו לחיפה

אבי בר-אלי

31.10.2010 / 9:00

משרד הפנים החליט לבטל את החשמול העילי של קווי הרכבות באזור חיפה וגורם ברכבת ישראל מזהיר: "הנוסעים לצפון יידרשו להחליף לדיזל". עלות חישמול אזור חיפה: לפחות 2 מיליארד שקל

"רכבת ישראל לא תחשמל את המסילות מחיפה צפונה - ונוסעים שיסעו ברכבת ממרכז הארץ לצפונה, יידרשו לרדת בתחנת הרכבת בעתלית ולהחליף את הרכבת החשמלית ברכבת דיזל" - כך איים בשבוע שעבר גורם בחברת רכבת ישראל, בעקבות החלטת הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחו"ף) במשרד הפנים.

בוולח"ף הוחלט להתנגד לחשמול עילי של מסילת הרכבת מחוף הכרמל ועד קרית חיים, מחשש לפגיעה בסביבה החופית ובקשר שבין העיר חיפה לים. תחת זאת, אימצה הוועדה את עמדת עיריית חיפה שלפיה יש לבחון את שיקוע המסילה - כך שקווי החשמול לא יעלו לגובה פני הקרקע. המסילה המחושמלת תידרש בהצבת עמודי חשמל ובמתיחת קווי מתח מעל המסילה, כדי שיספקו את החשמל לרכבות. בעיריית חיפה טענו כי הצבת מכשול כזה במרחק עשרות מטרים מהחוף תפגע בקשר שבין העיר לים, והציעו לשקע את המסילה לעומק 6 מטר (ברוחב 13 מטר), לאורך 7 ק"מ בין תחנת חוף הכרמל לקרית הממשלה.

ברכבת ובאוצר מתנגדים לשינוי בטענה כי הוא יביא להתייקרות הפרויקט בכ-2 מיליארד שקל לפחות, יאריך את משך ביצוע העבודות, ויגרור שינויים סטאטוטוריים ממושכים. "תושבי תל אביב וירושלים לא ייפגעו משום שבחיפה מעוניינים בשיקוע המסילה - והפרויקט ייצא לדרך בלי הצפון", אמר הגורם ברכבת, וציין כי ביטול החשמול בחיפה יביא לביטול פרויקט קו הרכבת בין עכו לכרמיאל, שחייב להיות מחושמל.

בחיפה דוחים את הטענות ומכנים אותן "מניפולטיביות". עלויות השיקוע נאמדות להערכתם ב-500 מיליון שקל, והעירייה הסכימה לקחן בהן חלק. להערכתם, משך ביצוע העבודות יוכל להסתנכרן עם לוחות הזמנים של פרויקט החשמול ברכבת. עוד טענו בחיפה, כי העבודות ממילא נדרשות עבור הכפלת קווי המסילה לצפון, וכי שיקוע ומינהור מסילות הרכבת כבר נעשה בכמה מקומות בישראל. "לא ייתכן שתוכניות הפיתוח של העיר השלישית בגודלה בישראל יחרבו בשל התעקשות הרכבת", אמרו בחיפה.

פרויקט החשמול מייעד כ-90% ממסילות הרכבת (420 ק"מ) לתשתית הנעה חשמלית בעלות של 5 מיליארד שקל. זאת, בנוסף לרכש ציוד חשמלי נייד והתאמת מתחמי הרכבת בעלות של כ-6 מיליארד שקל. מסילת הרכבת הראשונה שתותאם להנעה חשמלית תהיה בקו המתוכנן בין עכו לכרמיאל, שאמור להיפתח ב-2015. הקו השני יהיה קו הרכבת המהיר לירושלים (A1) שאמור להיפתח ב-2017. את חשמול יתר הקווים מקווה הרכבת להשלים עד 2019.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully