וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההטבות לחברת החשמל יינתנו - ללא אישור

אבי בר אלי

1.11.2010 / 8:35

הפנסיה המוגדלת של עובדי חברת החשמל תוכשר על ידי האוצר - גם ללא אישור הממשלה. הקבינט החברתי-כלכלי ידון בהלבנת הפנסיה התקציבית של עובדי דור ב' בחברה, אך ולא יצביע

הסכם השכר החדש בחברת החשמל יובא היום בפני הקבינט החברתי-כלכלי לאחר שהדיון בנושא נדחה בשבוע. ואולם, חברי הקבינט יקיימו בנושא דיון בלבד - ולא יתבקשו לאשר את ההסכם או לתת לו תוקף של החלטת ממשלה. זאת בעקבות חשיפת themarker על הפרק החשאי ומעורר המחלוקת שנכלל בו.

כפי שפורסם, הגיעו הממונה על השכר במשרד האוצר, ההסתדרות וארגון העובדים בחברת החשמל לסיכום, שלפיו המדינה תכשיר את ההפרשה המוגדלת לפנסיה שזכו לה ב-14 השנים האחרונות 8,000 עובדי דור ב' של חברת החשמל. כמו כן, "תלבין" את הטעות שבמסגרתה נהנו העובדים בשנים אלה מפנסיה תקציבית.

המגעים להסכם, שמשמעותו הגדלת החבות האקטוארית של חברת החשמל במיליארדי שקלים, נוהלו בחשאי במסגרת מגעים שהתקיימו בשנה האחרונה בין האוצר לעובדים בסוגיות אחרות לגמרי של הפסקת חריגות השכר בחברה וקביעת מנגנון ההצמדה החדש של שכרם הפנסיוני. רק לאחר שהסכם השכר החדש הופץ בשבועות האחרונים למשרדי הממשלה ולרשויות הרגולטוריות, התברר במפתיע כי הוא כולל גם פרק המכשיר את הפנסיה התקציבית של דור ב'.

המהלך עורר התנגדות עזה בקרב גורמים ממשלתיים בגלל מצבה הפיננסי הקשה של חברת החשמל. ואולם, ביקורת נוספת הוטחה בסיכום משום שמדובר בהטבה כספית משמעותית הניתנת לציבור עובדי חברת החשמל באמצע משא ומתן לקידום הרפורמה בחברה, מבלי שהמדינה קיבלה עבורו כל תמורה. אף שברקע מתנהלת זה זמן בדיקה מעמיקה בסוגיה מצד משרד מבקר המדינה, מתכוון האוצר לממש את הסיכום - גם בלי אישור הממשלה.

ההתנגדות הביאה לפשרה נוספת, שלפיה לא תיכלל בנוסח ההסכם כל התחייבות באשר לשימור מנגנון ניהול קופת הגמל של עובדי חברת החשמל. מנגנון זה מחייב כיום את החברה, למשל, לכסות מיידית על פערים שנוצרים בין הסכומים בקופה (המושקעים בשוק ההון) לבין החבות האקטוארית - ובכך מוענק למעשה לעובדים מעין ביטוח פנסיוני שרירותי המאיים על יציבותה של החברה.

חוק משק החשמל, שאושר ב-1996, חייב את חברת החשמל להעביר את עובדיה מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת. כדי לא לפגוע בעובדיה הוותיקים של החברה, הסכימה המדינה לשאת במלוא עלות הפנסיה של העובדים שהתקבלו לחברה עד 1975 (דור א') - ושילמה לחברה 5.3 מיליארד שקל.

באשר לעובדים שהתקבלו לעבודה בחברה בשנים 1975-1996 (דור ב') - ומהווים את הרוב המוחלט של עובדי החברה - נקבע כי החברה תעשה את "מרב המאמצים" על מנת להעבירם לפנסיה צוברת, אך "באופן שזכויות עובדים אלו לא ייפגעו". במשך 14 השנים שחלפו לא הצליחו חברת החשמל ומשרד האוצר למצוא דרך ליישומו של הסיכום המעורפל.

ב-2000 הקימה חברת החשמל קופת גמל חיצונית, שלתוכה הופקדו ההפרשות לפנסיה של חברת החשמל, ואלה הושקעו בשוק הון. מאוחר יותר התברר כי החברה הח המשיכה לתקצב את תשלום הפנסיה בגובה של 70% מהשכר האחרון של עובדי דור ב' ובכך שימרה למעשה מעין פנסיה תקציבית.

למרות קביעת ה"עובדות בשטח", לא זכה הסדר זה להכרה רשמית בידי הרגולטורים. כך, למשל, רשות החשמל לא הכירה במשך השנים בעלות הפנסיה המעין-תקציבית של דור ב' ולכן תעריף החשמל שקבעה לא כיסה עלויות עודפות אלה, למורת רוחה של חברת החשמל. לכן, עם פתיחת המשא ומתן בין האוצר לבין ההסתדרות והעובדים על ביטול חריגות השכר בחברת החשמל ועל מנגנון הצמדת שכרם הפנסיוני של העובדים - ביקשו לכרוך אותם גם בנושא הפנסיה התקציבית, מבלי שאגף השכר יידע בכך את יתר משרדי הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully