וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין דירות במרכז: תסכול הזוגות הצעירים

רז סמולסקי

1.11.2010 / 8:10

זוגות צעירים שביקרו ביריד הדירות בת"א הפגינו ייאוש: ההיצע במרכז הארץ נמוך, המחירים גבוהים והציפיות לעזרה מהמדינה אינן נענות. משכנתא ב-800 אלף שקל? "לא נוגע לנו"

המדינה מפסידה אותי כאזרח מאושר. אני רוצה לעבור לקנדה - שם מעריכים אנשים במקצוע שלי. זה כואב לי" - כך נשמעה מורה בת 28 מאזור השפלה, נשואה עם ילד, בעודה מסתובבת בין הדוכנים ביריד הדירות של מרכז הבנייה הישראלי בגני התערוכה. המורה ובן זוגה, שגרים כיום ביחידת דיור אצל ההורים, הגיעו למקום כדי לנסות את מזלם ולמצוא לעצמם דירה מתאימה.

בעלה של המורה אינו חושב על מעבר לקנדה, ומשוכנע שבעיית הדיור צריכה להיפתר על ידי המדינה. השאיפה שלהם היא לרכוש דירה בעוד הם מתגוררים אצל ההורים, כדי שיוכלו לעמוד בהחזרי המשכנתא. אבל השיטוט הארוך שלהם בין דוכני המכירה לא העלה אפילו דירה אחת אופציונלית עבורם לרכישה.

על פניהם של בני זוג, בדומה למבקרים צעירים אחרים ביריד, אפשר היה לזהות תחושה אחת מרכזית: ייאוש. ייאוש ממחירי הדירות, ייאוש מחוסר המעש של הממשלה, ייאוש מצעדי הנגיד וייאוש מהסיכוי שניתן יהיה בעתיד הנראה לעין למצוא דירה סבירה במחיר סביר.

בני הזוג היו רוצים לקנות אפילו דירה קטנה בת שלושה חדרים, אבל הקבלנים לא בונים כאלה. התחושה המרה אינה שלהם בלבד. אפי סעט ואשתו, בני 30 ששוכרים דירה ברמת גן, כמו רבים מבני גילם שנמצאים במצב דומה - רוצים לקנות דירה. "באנו להתרשם ולבדוק אם אנחנו יכולים בכלל לחיות בישראל", אומר סעט. "המסקנות לא טובות. חשבנו לרדת מישראל - לא רק בגלל מחירי הדירות, אבל גם בגללם".

ההנחיה האחרונה של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, להכביד על נוטלי המשכנתאות של יותר מ-800 אלף שקל במסלולים של ריביות משתנות, לא מרשימה את סעט: "אני קורא הרבה עיתונים ואת מדורי הכלכלה. אני מבין את ההוראה, אבל זה לא נוגע לנו כי לא ניקח משכנתא של 800 אלף שקל".

איפה הייתם רוצים לגור?

"ליד טורנטו. בעיר תורן היל אפשר לקנות בית ב-400 אלף דולר קנדי ודירה ב-200 אלף דולר".

אבל קנדה נראית כרגע רחוקה. הסעטים כבר בדקו את השוק, ובינתיים הם נשארים בדירה השכורה ברמת גן - לפחות זה קרוב להורים. הסיכוי לקנות דירה באותו אזור נראה כרגע קלוש, ואין סימנים אופטימיים לשינוי בעתיד.

"המדינה מגייסת אנשים לצבא בקלות רבה, אך לא עוזרת כשצריך", מוסיף סעט. "אני לא יודע אם המדינה צריכה לעזור או לממן דירות לזוגות צעירים, אבל היא צריכה לדאוג לכך שהפער בין השכר למחיר הדירה יהיה הגיוני, או לדאוג למקומות עבודה בפריפריה, או לנגישות של תחבורה ורכבות לפריפריה. הייתי בצבא ובלבנון ואפשר לסכם את זה כך: המדינה לא רוצה אותי".

גינדי? לא למשפחות

בני הזוג שרית וליאור פיינה (32 ו-35), נשואים עם ילדה ואחד בדרך, דווקא מרוצים ממצבם. הם גרים בדירת 4 חדרים בגבעתיים ומחפשים לשדרג לדירה בת 5 חדרים באזור תל אביב וגבעתיים בתקציב של 3 מיליון שקל, "אבל ביריד אין דירות באזורים האלה", אומר ליאור.

בני הזוג גם בדקו גם את פרויקט גינדי תל אביב, ולטעמם מדובר באזור שכיום אינו מתאים למשפחות. הבעיה האמיתית שלהם לא נוגעת כלל למחירי הדירות - בעוד ליאור רוצה לעבור לדירה גדולה יותר מחשש שהמחירים ימשיכו לעלות, שרית בכלל רוצה להישאר בבית הנוכחי.

אז מה הפתרון? קובי לנגליב, מבעלי מרכז הבנייה הישראלי, מציע לשקול לרכוש דירה ביקנעם ואפילו במעלות - בעיקר בשל פתרונות התחבורה הקרבים: "בעוד שבע-עשר שנים כביש 6 יגיע למעלות, 10 דקות מצומת כברי". מסיכום דבריו אפשר להבין שזוגות צעירים יצטרכו לבחור בסופו של דבר בין מגורים במרכז בשכירות, ליד רשת התמיכה המשפחתית והחברתית, או לקנות דירה או אפילו בית צמוד קרקע בפריפריה.

מגרשים במעלות, לדבריו, יוצעו למכירה בחינם. ביקנעם, למשל, חברת גרופית הציעה ביריד קוטג' בן 6 חדרים ב-1.2 מיליון שקל.

ביריד הבא, מבטיח לנגליב, יגיעו יותר רשויות ומועצות מקומיות ויקדמו את הערים שלהן, לצד הקבלנים. כבר ביריד הזה הוצב דוכן של ראש העין, אך הוא הכיל רק עלונים, וכן הוצב דוכן מטעם עיריית חדרה.

מותג ושמו יקנעם

מטעם יקנעם הגיע ליריד מהנדס העיר, מייק סקה. "אנחנו מציגים כבר 15 שנה בכל יריד אפשרי. אנחנו לא מוכרים דירות, אלא מוכרים את המותג יקנעם", מסביר סקה. "לפני 15 שנה אף אחד לא ידע איפה יקנעם ממוקמת, וכיום אנחנו נמצאים 15 דקות מחיפה. אז היו בעיר רק שני מפעלים, וכיום יש 160 - רובם מפעלי היי-טק. 15 אלף איש, שאינם תושבי העיר, נכנסים אליה מדי יום למקומות העבודה".

לגבי היצע הבנייה אומר סקה כי כיום יש ביקנעם 1,000 יחידות דיור בבנייה, ובינואר-פברואר ייצאו מכרזים ל-1,500 יחידות נוספות בשכונה אקולוגית. 65% מהיחידות יהיו בתים צמודי קרקע ו-35% יהיו בבנייה רוויה. בנוסף, יהיו דירות קטנות בנות 3 חדרים, אך מדובר בדירות גדולות יחסית של כ-80 מ"ר.

"הצרכן הישראלי בוחר דירה לפי מספר החדרים, ולא לפי המטראז', ולכן זה יוריד את המחיר", מסביר סקה. לדבריו, יוצא לדרך מכרז אטרקטיבי נוסף ל-100 מגרשים בשיטת "בנה ביתך" - בהם מגרשים בשטח חצי דונם עם זכויות בנייה של 300 מ"ר.

האפשרות של בית במעלות לא רלוונטית לבני הזוג אנדריי ודן, שגרים בשכירות בתל אביב ומחפשים דירת 3-4 חדרים באזור המרכז. ביריד הם לא מצאו דירה כזו שתתאים לדרישותיהם. "ראינו מעט מאוד דברים רלוונטיים, היה רק פרויקט אחד בנווה מונסון ואחד בפתח תקוה". כשהם נשאלו אם גם הם שמעו על האופנה הקנדית, הם מיד התעניינו: "איפה הדוכן של קנדה?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully