וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגות ללא מנכ"ל: מי יחליף את רועי ורמוס?

אתי אפללו

1.11.2010 / 12:00

למרות האכזבה בבית ההשקעות הגדול בישראל בשל עזיבתו של רועי ורמוס, בורסת השמות לתפקיד המנכ"ל נוסקת. בין המועמדים לתפקיד: רקפת רוסק עמינח, יעקב רוזן ודני כהן, שהיתוספו לחגי בדש, קובי לווינסון ודוד ברוך

הרוחות בשוק ההון סערו אתמול לאחר ההסדר שהושג בסוף השבוע בין הפרקליטות, איפקס, קרן יורק ופסגות, שבעקבותיו הוטל על בית ההשקעות קנס של 150 מיליון שקל, והוסכם כי המנכ"ל רועי ורמוס ומנכ"ל חבר הבורסה שי ירון יסיימו את תפקידם בסוף השנה.

בינתיים מתחממת בורסת השמות של המועמדים להחלפת רועי ורמוס בתפקיד מנכ"ל בית ההשקעות הגדול בישראל. מי שכבר קיבלה בעבר פנייה ממנכ"לית קרן איפקס זהבית כהן היא רקפת רוסק עמינח, ראש החטיבה העסקית של בנק לאומי, אולם באותה עת השיבה רוסק עמינח בשלילה. כעת, כשהתפקיד שוב על הפרק, צריכה רוסק עמינח לבחור בין ניהול בית ההשקעות הגדול בישראל מינואר הקרוב לבין התמודדות אפשרית על ניהול הבנק הגדול בישראל בעוד כשנה וחצי, עם פרישתה הצפויה של מנכ"ל בנק לאומי גליה מאור. שמות נוספים שעלו אתמול בשוק היו יעקב רוזן, עד לאחרונה מנכ"ל קרן הפנסיה מבטחים, ולפני כן משנה למנכ"ל בנק הפועלים, וכן דני כהן, מנכ"ל חברת האשראי לאומי קארד. אלה חברו לשמות שהועלו בעבר: חגי בדש, מנכ"ל דש קובי לווינסון ומנכ"ל אקסלנס דוד ברוך.

"ההסדר נראה כאילו הלחיצו את לדור"

ההכרעה בין המעורבים בפרשה - הרוכשת איפקס, המוכרת יורק, מנכ"ל החברה רועי ורמוס והרגולטורים זוהר גושן ומשה לדור - לא הותירה את השוק אדיש: "כולם היו רוצים שוורמוס יישאר. אילו הייתי הבעלים של החברה, הייתי הולך לבית משפט כדי שיישאר. זה עצוב מאוד. אחרי הכל הוא היה נאמן ללקוחות, נאמן לעובדים. לאיפקס היו שיקולים אחרים. הם רצו לשים את זה מאחור", אמר מקורב לעסקה.

"אני חושב שההנמקה של פרקליט המדינה משה לדור להגיע להסכם עם פסגות היא בעייתית. לדור מציין שהחליט שפסגות הוא תאגיד השקעות מוביל במדינת ישראל המנהל כספי משקיעים בהיקף נרחב ביותר, וכי מהעמדתו לדין עלולים להיגרם נזקים כבדי משקל לציבור גדול של משקיעים. אז בעצם על פסגות לא חל דין פלילי כי הוא גדול? ואם אני כמנהל של בית השקעות קטן אעשה עבירה פלילית, אז זה יהיה בסדר להעמיד אותי לדין כי אני קטן? כי אז ייגרם נזק רק לציבור קטן של משקיעים? ההסדר נראה כאילו הלחיצו את לדור" - כך אמר אתמול מנהל בכיר בבית השקעות קטן.

ברשות ניירות ערך הגנו אתמול על העסקה שנחתמה, וציינו כי תפקיד הרשות אינו רק לשים דגש על אכיפה אלא לדאוג לאיזון אינטרסים כולל בין הצורך של המשקיעים ביציבות, יצירת הרתעה בשוק וודאות לצדדים בעסקה. לדעת רשות ניירות ערך, חוסר שקט אינו בריא עבור צד כלשהו, ובאיזון כל האינטרסים אין בניהול ההליך הפלילי ובהרשעה הפלילית כשלעצמה כל יתרון לאינטרס הציבור.

לגבי האפשרות של חזרה על התסריט של המנהלת הקודמת של פסגות, גבי רביד, שנאלצה לעזוב את תפקידה כמנכ"לית ובסופו של דבר לא הוגש נגדה כתב אישום, נימוקי הרשות היו כי ההתעקשות להדחת ורמוס וירון מתפקידם כתנאי להסדר משמעותה מבחינת הרשות היא שגם אם בהיבט הפלילי יוחלט שאין להגיש נגדם כתב אישום, בהיבט המינהלי, על פי הראיות שבידי הרשות, השניים לא עמדו באמות מידה ראויות של התנהגות הנדרשות מהם כנושאי תפקידים בבית ההשקעות.

מנקודת מבטה של רשות ניירות ערך, אם השניים לא היו מסיימים את תפקידם, היו נפתחים נגד פסגות הליכים לשלילת רישיונה לניהול קרנות נאמנות ולניהול תיקים. הסיבה לכך היא שכאשר עושים לגוף הליך של fit and proper, לצורך מתן רישיון לניהול קרנות נאמנות וניהול תיקים, זהות האנשים הבולטים בגוף ובייחוד האמינות שלהם היא חלק מהתנאים שמובאים בחשבון.

ההחלטה לסגור התיק הפלילי - של הפרקליטות

המו"מ של הפרקליטות ושל רשות ניירות ערך החל עם פסגות ויורק, ורק לאחר מכן, אחרי שיורק ופסגות נתנו הרשאה לצרף אותה למשא ומתן, הצטרפה איפקס. עיתוי המכירה לאייפקס היה גורם מכריע במתווה המו"מ וההסדר שהושג.

ברשות הדגישו שהסמכות לסגור את התיק במישור הפלילי היא של הפרקליטות בלבד, וההחלטה התקבלה רק על ידי הפרקליטות. לרשות סמכות לסגור את התיק בהיבט המינהלי. במקרה הזה, ההסדר כולל את סגירת ההליכים נגד בית ההשקעות גם בהיבט המינהלי וגם בהיבט הפלילי, ובהמשך ההליכים נגד נושאי המשרה עצמם.

נוכח ההתנגדות של ורמוס וירון להסדר ציינו ברשות כי ההסדר לא יוכל לשמש נגדם בהליך פלילי, אם יוחלט על הגשת כתבי אישום נגדם על ידי הפרקליטות. עוד יכולה הרשות להחליט להמשיך את ההליכים המינהליים נגדם ולשלול את הרישיון שלהם לניהול תיקים וייעוץ השקעות. עם זאת, גורמי האכיפה יערכו כנראה הפרדה בין ורמוס וירון לבין אדרי ובן דוד, שלכאורה ביצעו את עבירות ההרצה בפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully