וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה עולה לראות הר געש מתפרץ?

עירית רוזנבלום

1.11.2010 / 15:30

מהתפרצות הר הגעש באיסלנד, דרך רעידת האדמה בהאיטי ועד לצונאמי בסרי לנקה, תאילנד והאיים המלדיביים - התיירים הישראלים מפגינים אומץ ומתעניינים באזורים מוכי האסון בעולם. אלו היעדים המבוקשים ומחירי החבילות המיוחדות

התפרצות הר הגעש באיסלנד משכה תשומת לב רבה מהרגיל בגלל השפעותיה על חייהם של רבים מחוץ לאיסלנד. ענן האפר הוולקני השבית את התעופה העולמית במשך ימים רבים ונשאר בכותרות שבועות ארוכים.

"העיסוק התקשורתי המאסיבי באיסלנד כלל, בצד תיאורי ההתפרצות הגעשית, גם לא מעט אזכורים שתיארו את נופה הקסום והבתולי ואת תושביה בעלי האופי הרגוע ומסביר הפנים", מסביר עמוס סרי-לוי, מנכ"ל רשת סוכנויות התיירות פלאנטו. "הקהל הישראלי, שמכור לחדשות ואוהב לומר הייתי שם, ראיתי וחוויתי, גילה בדרך זו את היעד החדש ולכן אין פלא שטיולים מאורגנים לאיסלנד זכו בחודשי הקיץ לביקושים ערים".

תופעת איסלנד אינה יחידה בנוף התיירות. מקומות ואזורים שמככבים בחדשות בעולם בעקבות אסון טבע - כמו האיטי בעקבות רעידת האדמה וסרי לנקה בעקבות הצונאמי - מעוררים את סקרנותם של מטיילים. רבים מגיעים ממדינות שכנות ואף רחוקות יותר, ביניהם שוחרי טבע וצילום, חובבי אתגרים וסתם סקרנים. בכל אחד מהיעדים הללו, נרשמו גלי תיירות מיד לאחר האסון, ובעקבות תזרימי כספים וסיוע הבינלאומי - תיירים רבים מגיעים לבקר ביעד גם אחרי שיקומו.

לדברי אריאל אטיאס, מנכ"ל חברת התיירות וואלה טורס, כבר שנים הם נתקלים בתיירים מונעי אדרנלין שמבקשים לרכוש כרטיס טיסה למקומות פקודי אסון גם במחיר גבוה מאוד, העיקר לתפוס את הרגע, להיות שם כשזה קורה או שנייה אחרי ולתעד בעדשת המצלמה. אולם לאחרונה ניתן להצביע על מגמה חדשה בתחום התיירות היוצאת מישראל: ישראלים השבים ומגלים יעדים שירדו ממפת התיירות או כאלה שהתייר הישראלי לא הגיע אליהם קודם - בעקבות אסון טבע שפקד את האזור. כך למשל, ישראלים רבים שמגיעים להודו או לתאילנד, מוסיפים לטיולם ביקור באיי אנדמן שנפגעו מאוד בצונאמי, התאוששו וקרנם רק עלתה בעקבות האסון.

רווצים לתרום לקהילה המקומית

סרי-לוי מוסיף שבעולם מתפתחת בשנים האחרונות מגמה של תיירות בת קיימא - תיירות הלוקחת בחשבון לא רק את הנאתו של המטייל אלא גם מבטיחה שהאוכלוסייה המקומית תצא נשכרת מתנועת התיירות. התוצאה, בין השאר, היא קבוצות המשלבות טיול באזורים מוכי אסון, כגון האיטי או קונגו, עם שהות של שבוע-שבועיים המוקדשים לסיוע ולעבודה קהילתית, בעיקר עם נפגעי האסון.

יעד נוסף שקרנו עלתה משמעותית אצל הישראלים מאז אסון טבע הוא האוקיינוס ההודי. רעידת האדמה בסוף 2004 עוררה גלי צונאמי אדירים, ששטפו חופים והרסו בדרכם מבנים ותשתיות וגבו קורבנות רבים. באיים המלדיביים ובסרי לנקה נמחקו בתי מלון שלמים.

ורד שורץ, סמנכ"ל השיווק של ימבטבע, המתמחה בסרי לנקה, מספרת שכל רצועת החוף של סרי לנקה עברה בנייה מחודשת ושכספים רבים מושקעים בה עד היום במטרה לפתח תשתיות חדשות ומרכזי תיירות מודרניים. שורץ מוסיפה שבעקבות האסון חלה ירידה ביציאה לאתרים טרופיים, אולם לאחר כשנתיים התחילה נהירה של תיירות אל אזורים אלה של העולם והשנה צפויה עלייה של כ-30% בכמות התיירים הישראלים ליעדים אלו. "הראשונים שיצאו לאזור זה נחשבו אמיצים. אולם אלו שבאים כיום - באים בעקבות החשיפה העולמית שהאסון נתן למקומות אלו", היא אומרת.

רותי מקס, 63, עיתונאית לשעבר מקול ישראל, היא אחת היזמיות המעורבת בפיתוח בסרי לנקה. מלון הבוטיק שהקימה Max Wadiya (מקום לנוח) הוקם לפני הצונאמי והוא שוכן על החוף הדרומי מערבי של האי. מדובר בווילה פרטית הכוללת חמישה חדרים רחבים וסוויטות המשקיפות של האוקיינוס ההודי, והוא מתאים למשפחות וחברים שנוסעים יחד.

"ללא ספק החשיפה של הציבור בעולם ליופיים של החופים ולטבע של סרי לנקה העלה את המודעות לחבל העולם הזה, שיש כאלה שלא שמעו עליו עד האסון", היא אומרת, ומוסיפה שכדי לצאת מהטראומה ולמשוך תיירים, היה חשוב להגיע לשיקום מוחלט של האזור והכי חשוב - שיקום האוכלוסייה. "היינו חייבים למצוא דרך להחזיר את האנשים למעגל העבודה ולעזור להם לבנות בתים חדשים. לא ניתן להביא תיירות למקום שהאנשים בו אינם מאושרים".

סרי לנקה

האוקיינוס ההודי


הצונמי פגע בסרי לנקה ב-2004 ורבים שמעו עליו אז לראשונה. הבום הגדול של התיירות התחיל כשנתיים אחרי האסון. יופיו של האי, לצד המלונות המשופצים והחדשים וסיום מלחמת האזרחים בו - הביאו לשגשוג ותנועת תיירים רבה. הכספים הרבים שהוזרמו לפיתוח הושקעו בין היתר בנמלי תעופה חדישים ומודרניים המסוגלים לקלוט מטוסים בטיסות ארוכות טווח מאירופה. הדבר הביא לירידה במחירי הטיסות וגילה לעולם שמדובר בחופים זהובים, דקלים וחופש אינסופי.

טיסה: מ-800 דולר.

מלונות: 3 כוכבים מ-75 דולר; 4 כוכבים מ-450 דולר.

חבילה: טיול הכל כלול, 8 ימים ברכב ממוזג לקבוצות של ארבעה נוסעים לפחות - 1,512 דולר.

ניו אורלינס

דרום ארצות הברית

מדינת לואיזינה ידעה הוריקנים רבים, אך הוריקן קתרינה, שאירע ב-2005, גרר עמו הרס וחורבן. רבעים שלמים בעיר הוצפו והתושבים פונו מבתיהם. מאז ניו אורלינס שוקמה בחלקה וחזרה להיות העיר השמחה הידועה בעבר הצרפתי שלה, שהשאיר את אותותיו באוכל, בבניינים ובאווירת פאריס בארה"ב. כמו כן, בולטים מועדוני הבלוז והג'אז, תרבות מוזיקה שהנחילו התושבים השחורים.

טיסה: מ-1,270 דולר.

מלונות: 55-150 דולר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

פומפיי

איטליה

העיר הרומית העתיקה פומפיי חרבה בהתפרצות הר הגעש בשנת 79 לספירה, והתגלתה במקרה רק ב-1793. בגלל הפתאומיות שבה התפרץ הר הגעש, גרמה הלבה לעצירתו של הזמן בעיר ולמעשה שנת 79 מתקיימת בה לנצח. ניתן לראות בעיר אנשים מאובנים, בתי מסחר, מפעלים ואף פרוסות לחם שהשתמרו. רוב התיירים לנים בעיר נאפולי, הממוקמת כ-23 קילומטר מפומפיי. זהו יעד שמוכיח איך אסון היסטורי יכול להיות מוקד עלייה לרגל גם מאות שנים לאחר התרחשותו.

טיסה: מ-710 דולר, כולל רכב.

מלונות: 75-195 דולר.

מונגוליה

מדבריות גובי במזרח

הקיץ נחשב לתקופה קשה במדבריות מונגוליה, אולם קיץ 2009 היה אחד החמים בתולדותיו, ובחורף 2010 ירדו הטמפרטורות מתחת ל-50 מעלות. כתוצאה מכך מתו יותר מ-20 מיליון ראשי בקר - יותר מחצי מכמות חיות המשק במדינה המתפרנסת באופן כמעט בלעדי מהן. הדבר השאיר את המדינה ברעב של ממש.

לתיירים מציע המקום טיול בשולי המדבר העצום גובי אל הדיונה הענקית אלסין טאסראי (מעל 130 קילומטר) שבצפון המדבר, ויציאה לרכיבה על גמלים כמיטב המסורת של בני הערבה האסיאתית, מפגש מדהים עם ילידי שבטי נוודים, לינה באוהלים מונגוליים ציוריים והיכרות עם תרבות מרתקת, המשלבת בודהיזם ונוודות.

חבילה: הכל כלול, 12 יום - 3,500-3,000 דולר.

איסלנד

דרום המדינה

במארס השנה התפרץ הר הגעש אייאפיאטלאייקוטל בדרום המדינה, שהוא גם הקרחון החמישי בגודלו באיסלנד. חלקים ממנו החלו נמסים ובמדינה הוכרז מצב חירום. מאות פונו מבתיהם ותנועות מטוסים הופסקו כתוצאה מהעננות ומפליטת גזים רעילים. עם זאת, מסביר שלמה כרמל, מנכ"ל סוכנות עולם אחר מרשת פלאנטו, שמוציא טיולים מאורגנים לאזור, כי "בסופו של יום, מדובר בהתגלמות הטבע במלוא הדרו, והאזור נהנה כיום מפריחה של תיירות".

טיסה: מ-700 דולר.

מלונות: 75-195 דולר.

חבילה: טיול הכל כלול, 14 יום - 4,700 דולר.

צ'ילה

קופיאקו

צ'ילה עשויה להיות היעד הבא של חובבי טיולי האסונות בעקבות אסון המכרה שהתרחש ב-5 באוגוסט השנה. מדובר במכרה נחושת-זהב בקרבת קופיאפו שבצפון צ'ילה, שקרס כשבתוכו לכודים 33 כורים. הכורים שרדו במשך 69 יום בעומק של כ-700 מטר, הזמן הארוך ביותר באסון מסוג זה אי פעם. תהליך החילוץ עורר הדים רבים ברחבי העולם. מיקום האסון נחשב לנידח ביותר בצ'ילה. רוב המטיילים מגיעים לאזור הבירה סנטיאגו ולאזורי התיירות המוכרים, ומעט מאוד מגיעים לאזורים הכפריים. יש להניח שממשלת צ'ילה תשכיל למנף את המקום לאטרקציה תיירותית ותוציא סיורים מודרכים לאזור.

טיסה: מ-1,540 דולר.

מלונות: בסנטיאגו, 60-200 דולר.




*המחירים הם לאדם וללילה במלון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully