וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות למכבי ולאומית: הפחתת תשלומים לספקים באופן חד-צדדי - "פריקת עול"

מאת רוני לינדר-גנץ

2.11.2010 / 7:04

בלעדי ארגוני הגג של ספקי התרופות והציוד הרפואי פנו אתמול בזעם לקופות ולמשרד הבריאות בדרישה לבטל את החלטת הקופות. מכבי: זה צעד חריג שנקטנו מחוסר ברירה



>> מחריפה המתיחות בין חברות התרופות והציוד הרפואי לבין קופות החולים על רקע הודעתן החד-צדדית של קופות החולים מכבי ולאומית על הפחתת מחירים לספקים שלהן מהתקופה האחרונה.



במכתב חריף ששיגר סמנכ"ל משרד הבריאות עו"ד יואל ליפשיץ למנכ"לי הקופות, הוא כותב כי "פריקת עול של קופת חולים יש בה בטווח ארוך בכדי לפגוע באמינותה העסקית, להרתיע ספקים ולפגוע בסופו של דבר גם במבוטחי הקופה. מעבר לכך יש בה להשריש נורמות של אי קיום מחויבויות העלולות לחלחל מהמישור המסחרי למישור החוקי וזכויות המבוטחים".

ליפשיץ מוסיף כי "הנהלת קופת חולים חייבת לפעול כמתחייב ממנהלים של גוף בסדר גודל זה ולכלכל ענייניה במסגרת התקציב והוראות החוק תוך תכנון תקציבי מתאים, ובוודאי שאין מקום להשתמש לרעה בכוחה, לא מול ספקים ולא בהקשרים אחרים".



כל ראשי ארגוני הגג של חברות התרופות והציוד הרפואי שיגרו אתמול מכתבים נזעמים לקופות החולים ולמשרד הבריאות בטענה כי הדרישה החד-צדדית של שתי הקופות מהספקים להפחתת מחירים אינה חוקית ויש לבטל אותה.



הסכסוך החל לאחר שבאחרונה הודיעו מכבי ולאומית במכתבים לספקים שלהן על הפחתת תשלומים של 12% (מכבי) ו-10% (לאומית) ברבעון האחרון של 2010. קופות החולים רוכשות תרופות בשווי של 6.5 מיליארד שקל בשנה, כך שמדובר בסכומים המגיעים למיליונים רבים של שקלים. לטענת הקופות, הן נאלצות לנקוט צעד זה לאחר שנקלעו לגירעון חמור הנובע מסיבות חיצוניות שאינן תלויות בהן, כגון הסכמי שכר חדשים עם הרופאים ואי תקצוב מספק בהתאם להזדקנות וגידול האוכלוסייה.



נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, פנה אתמול לסגן שר הבריאות ליצמן בקריאה "להתערב למניעת מהלכים בריוניים אלה של קופות החולים".



גם אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה בתלונה למנכ"לי הקופות מכבי ולאומית.



מנכ"ל פארמה ישראל, גיא גורצקי, שהפנה את מכתבו למנכ"ל משרד הבריאות ד"ר רוני גמזו, מתייחס למכבי בלבד, מאחר שלטענתו חברות התרופות טרם קיבלו פנייה רשמית מלאומית, בניגוד לספקי הציוד הרפואי. לדבריו, "הפעולה החד-צדדית, לוח הזמנים הקצר, האופי הרטרואקטיבי והיקף הסטייה מחוזים כתובים מעלים חשש כבד שהסיבה שהביאה את הקופה לפעול כך היא האמונה המוטעית כי גודלה כלקוח ומעמדה בשוק הבריאות, בייחוד כלפי חברות התרופות, תגרום להן לא להתנגד למהלך זה".



במכתב ששיגר שלשום מנכ"ל טבע ישראל, רון מירון, למכבי שירותי בריאות, הוא מכנה את הודעת הקופה "מהלך בלתי ראוי, חד-צדדי המנוגד להוראות החוק ולהסכמים שנכרתו בינינו", ומבהיר כי טבע שומרת לעצמה את הזכות לפנות לערכאות.



מלאומית נמסר בתגובה: "ב-2010 נוצרה שחיקה גדולה ומצטברת במקורות התקציביים במערכת הבריאות: בשל אי עדכון הדמוגרפיה, הסכמי שכר לרופאים שעלו ב-24%, פערי מדד מחיר יום האשפוז לעומת מדד יוקר הבריאות ועוד. לאור שחיקה קשה זו ואי סיוע מצד גורמי הרגולציה, החליטה הנהלת לאומית על תוכנית כוללת שתוודא התמדה באיזון כלכלי רב-שנתי, בה התקבלו מספר רב של החלטות וביניהן הפחתת מחיר לספקים".



ממכבי נמסר בתגובה: "המדינה שוחקת את תקציב הבריאות כבר 15 שנה ולמרות התהליך הפוגעני, מכבי הצליחה לשמור על איזון בעשור האחרון. מכבי פועלת מול ספקיה בצורה הוגנת, מעבירה אליהם את התשלומים מוקדם מהמקובל וכן פועלת רבות בתוך הארגון ומול הממשלה והכנסת להפסיק את שחיקת התקציב. הפנייה לספקים היא צעד חריג וחד-פעמי ואנו נוקטים בו מחוסר ברירה. בימים אלה מקיימת מכבי פגישות עם ספקיה כדי לבחון יחד דרכים ליישום המהלך, תוך שיתוף פעולה. מצופה ממשרד הבריאות להוביל את המערכת ולהבטיח את ייצובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully