וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלה של 150 מיליון שקל

יוחנן פלסנר

2.11.2010 / 7:04

חוק האברכים



>> הצעת החוק למתן מלגות לתלמידי כוללים, העוקפת את החלטת בג"ץ שקבע כי מתן קצבה לאברכים איננה שוויונית, עוררה סערה ציבורית רבה.

התקציב שאותו משקיעה המדינה במימון המלגות הוא כ-150 מיליון שקל. במקביל, עלות המימוש של תוכנית להגברה דרמטית של גיוס חרדים שהכין צה"ל, מוערכת גם היא ב-150 מיליון שקל, אך אישורה מתעכב. אם כן אנו ניצבים בפני השאלה מהו השימוש הנכון בסכום לטובת הציבור החרדי ואל מול האתגרים העיקריים של המשק?



המתווה הקיים שבו מתקדמת החברה הוא של עלייה במספר הצעירים החרדים שאינם מתגייסים לצה"ל. לפי התחזיות של הגופים הממלכתיים, תוך עשור יגיע מספרם של דחויי השירות מטעמים של "תורתם אומנותם" לכ-105 אלף. כאשר דחויי שירות אלה יוצאים לשוק העבודה, אין להם כישורים וניסיון שהצבא מספק לבוגריו הצעירים, או הטבות הניתנות לחיילים משוחררים.



אחד המפעלים החשובים לשילוב החרדים בחברה הוא הקמת מסלולים ייעודיים לחרדים בשירות בצבא, המכונים שח"ר. כיום קיימים כמה מסלולים כאלה, המשלבים חרדים באגפי הצבא השונים, שבהם רוכשים המשרתים מקצוע טכנולוגי וניסיון בעבודה. כל תקן פנוי בתוכניות ייחודיות אלה מתמלא במהירות, עובדה המעידה על כך שיש עניין בציבור החרדי בהשתלבות בצבא והבנה של יתרונות התוכניות האלה.



במקום להיכנע לסחטנות הסקטוריאלית ולעסקנות, וכדי שנימנע מהנצחת האי-שוויון ביחס לסטודנטים ולחיילים המשוחררים, ניתן להשתמש באותם 150 מיליון שקל להוספת תקנים ומסלולים לשירות חרדי בצבא. לפי עבודת המטה שנערכה בצבא ובמועצה הלאומית לכלכלה, הקצאת סכום דומה לזה שנקבע על ידי בג"ץ כי אינו עומד בעיקרון השוויון, יוכל לשמש להרחבת תוכניות שילוב החרדים ולאפשר לאלפים מהם הזדמנות להצטרף לשירות.



בנוסף, מחקרים מראים כי 85% מהמתגייסים הרוכשים הכשרה הניתנת במסלולים אלה צפויים להשתלב לאחר השחרור בשוק העבודה ולפרנס את עצמם ואת משפחתם בכבוד. השקעה כזו כדאית למדינה הן בחיזוק צה"ל כצבא העם, והן בהפיכת בוגרי שירות זה למועסקים המשלמים מס הכנסה ותורמים למשק הישראלי.



הממשלה הכריזה כי בכוונתה להגיע למצב שבו 65% מהחרדים ישתלבו בשוק העבודה. המבחן העומד כיום בפני שר האוצר וראש הממשלה הוא להוכיח כי אינם נוקטים מדיניות של אחד בפה ואחד בלב. זהו הזמן לקבל החלטות מכריעות שישפיעו לטווח הארוך על גם עתיד המשק וגם על החברה. אם הכסף יגיע כהבטחת הכנסה, לא יחול שינוי באבטלה במגזר החרדי והמצב הקיים, שבו משפחות גדלות בדלות על חשבון משלם המסים. האתגר העומד עכשיו בפני ראש הממשלה ומשרד האוצר הוא לבחור: האם להמשיך ולהיכנע ללחצים פוליטיים ולממן את המצב הקיים, או להשתמש באותם המשאבים כדי לאפשר פרנסה בכבוד באופן שיחזק לטווח הארוך של משק העבודה בישראל.



הכותב הוא חבר כנסת מטעם קדימה ויו"ר הוועדה לבחינת היישום של חוק טל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully