וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם כחלון יפרק את חברת החדשות?

TheMarker

2.11.2010 / 7:04

בשבוע הבא אמור שר התקשורת לקבל הכרעה שעתידה לטלטל את ענף המדיה: האם לאפשר לקשת ורשת להמשיך להחזיק במשותף בחברת חדשות 2, או להכריז על פתיחתו של עידן חדש בטלוויזיה המסחרית. ארבעה תרחישים אפשריים ? אופיר בר-זהר




1. תרחיש ראשון:



רשת וקשת עוברות לרישיון שידורים ויוצאות מערוץ 2, החקיקה מאפשרת לחברות לערוך התמחרות על חברת החדשות



התרחיש הסביר ביותר הוא ששתי זכייניות ערוץ 2 יבחרו לקבל רישיון במועד המוקדם ביותר האפשרי, שיהיה ב-2012 או 2013. בנוסף, במסגרת הדיונים עם שר התקשורת ושאר הגורמים הנוגעים בדבר תושג פשרה לפיה החברות יבצעו התמחרות ומי שתהיה מוכנה לשלם יותר תזכה בחברה.



כיום מאפשר החוק המתוקן שעל הפרק לחברה חדשה לרכוש שידורי חדשות מחברה אחרת, וייתכן כי הוא יורחב כך שהדבר יתאפשר גם לזכיינית קיימת שנפרדת מחברת החדשות שלה - זאת לזמן מוגבל כמובן. מאחר שהמדינה היא בעלת מניות בשיעור של 40% מחברת החדשות (וממנה ארבעה דירקטורים מתוך עשרה), סביר להניח שחלק מהכסף שיוסכם עליו בהתמחרות בין הצדדים יועבר גם אליה.



סבירות: גבוהה - לפי כל ההצהרות מכיוונו של שר התקשורת, משה כחלון, הוא אינו מעוניין לפגוע בחברה. מדובר בפשרה שכפי הנראה גם תתקבל על ידי הזכייניות.



2. תרחיש שני:



אחת מזכייניות ערוץ 2 נשארת בערוץ וממשיכה להחזיק בחברת החדשות עד 2015, הזכיינית השנייה מקבלת רישיון שידור



אם אחת מזכייניות ערוץ 2 תחליט כי היא אינה מוכנה לוותר על האפיק ותבחר להישאר בו עד סוף תקופת הזיכיון ב-2015, היא תמשיך להחזיק גם בחברת החדשות באותה התקופה, שכן המותג לא יחדל מלהתקיים. עם זאת, מדובר בהחלטה לא פשוטה, שכן זכיינית שתישאר בערוץ 2 תיאלץ לקחת עליה את מחויבויות החברה השנייה שתעזוב את הערוץ, או להרחיב את מחויבויותיה לימי השידור הנוספים על סמך מה שהתחייבה במכרז.



לא פשוט להישאר באפיק שיש לו תאריך תפוגה. במידה שתרחיש זה יתקיים, החברה השנייה תצטרך להקים חברת חדשות משל עצמה, אלא אם תקבל אישור בחקיקה לרכוש את התכנים לתקופה מוגבלת.



סבירות: בינונית - קשה להאמין שאם מישהי מהזכייניות תחליט להישאר באפיק 22, הזכיינית השנייה תסכים לפנות את הערוץ. עם זאת, ההערכות הן כי רשת תדבק באפיק יותר בחוזקה.



3. תרחיש שלישי:



רשת וקשת נשארות בערוץ 2 עד 2015 וממשיכות להחזיק במשותף בחברת החדשות



אם שתי זכייניות ערוץ 2 יבחרו להישאר באפיק 22 עד לתום הזיכיון שלהן ב-2015, החברות יוכלו להמשיך להחזיק יחד באותה התקופה בחברת החדשות. עם זאת, לאחר סיום תקופת הזכייניות בעיית חברת החדשות לא תיפתר, אלא אם השהות המשותפת בערוץ או השינויים הצפויים בשוק באותה תקופה יביאו אותן להתמזג ולהמשיך להחזיק יחד בחברה אחת. הזכייניות מעוניינות לקבל רישיונות והן דחפו לכך במשך השנים האחרונות, אך האפשרות כי יבחרו להישאר באפיק 22 לא ירדה מהפרק, בעיקר על רקע העובדה כי הרישיונות המתוכננים הם לא בדיוק אלה שהזכייניות ייחלו להם ולא כוללים למשל הפחתה בתמלוגים (נכון לרגע זה).



סבירות: נמוכה - הזכייניות עמלות כבר כמה שנים על קבלת רישיון. קשה להאמין שיעדיפו להישאר במשטר זיכיונות ולו לתקופה מוגבלת. עד 2015 הממשלה צפויה להתחלף, וכפי הנראה הן יעדיפו לקבל רישיון ברגע שהן יכולות ולא לסמוך על מה שיביא עמו העתיד.



4. תרחיש רביעי:



החוק לא מאפשר אחזקה משותפת או קניית תכנים - רשת וקשת מקימות חברות חדשות וקטנות יותר, החברה הנוכחית מתפרקת



אם החוק החדש לא יאפשר שום אופק שבמסגרתו ניתן יהיה להחזיק יחד בחברה או לרכוש אותה בהליך סביר, ייתכן שקשת ורשת יפנו להקים חברות חדשות מהיסוד, שכפי הנראה יהיו מצומצמות יותר בגודלן לעומת החברה הנוכחית. במקרה כזה יחל מירוץ להחתמת הטאלנטים המובילים בחברה (מה שלא יעלה בקנה אחד עם הרצון לשמור על הוצאות נמוכות).



בסופו של התהליך חברת החדשות תתרוקן מנכסיה ותתפרק, ותביא לסיום כ-17 שנה שבהן היתה גוף עיתונאי חשוב בישראל, זאת לטובת חברות אחרות שינסו לכבוש את השוק.



סבירות: נמוכה - קיימים גורמים רבים מדי שמעוניינים בהמשך קיומה של חברת החדשות במתכונתה הנוכחית. כמו כן, לאחר המהלך של נטילת אפיקי הערוצים לטובת פתיחת התחרות, מניעת קיומה של חברת החדשות הנוכחית נראה כמו פגיעה מוגזמת בזכייניות הקיימות.



עם זאת, המשך היגררות העניין וחוסר הכרעה יכול לדרדר את המצב ולהפוך את האופציה הזו לסבירה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully