וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יבמ מנצחת את הגלובליזציה

ניו יורק טיימס

2.11.2010 / 7:04

הכלכלה האמריקאית מדשדשת, אך יבמ פורחת. ענקית הטכנולוגיה מצליחה להתחרות היטב מול ההודים והסינים, מגדילה את המכירות לשווקים מתעוררים ומשפרת את הרווחיות. בעלי המניות האמריקאים לא יכולים להיות מאושרים יותר



>> החברות המובילות בתעשיית ההיי-טק - כמו אינטל, ג'נרל אלקטריק ויבמ - פירסמו בשבועות האחרונים דו"חות כספיים טובים מאוד שעוררו תקווה שכלכלת ארה"ב מייצרת ביקושים רבים מהצפוי. עם זאת, מסתבר כי הדו"חות הרבעוניים של ענקיות התעשייה האמריקאית מצביעים בעיקר על טרנדים בכלכלה העולמית יותר מבכלכלה האמריקאית.



רוב המכירות של חברות טכנולוגיה אמריקאיות גדולות הן בדרך כלל מחוץ לארה"ב, והן נוטות יותר ויותר לכיוון של פעילות חוץ כדי לזכות בנתח מהשווקים הגדלים במהירות בסין, בהודו ובמדינות נוספות.גל הגלובליזציה הנוכחי, אומרים אנליסטים, שונה מבעבר. עכשיו חברות גם מפזרות את העבודה והייצור ברחבי העולם כדי לשפר את הפרודוקטיביות והרווחים.

הנדידה אל מחוץ לארה"ב של מכירות ופעילויות שונות מסייעת גם להסביר מדוע תאגידים אמריקאיים מצליחים לשמור על מצב כלכלי טוב, בעוד שהכלכלה האמריקאית בכללותה נאבקת, ואחוזי האבטלה נותרים גבוהים.



האנליסטים מתקשים לאמוד את הגלובליזציה



"להצלחה של תאגידים גדולים שהמטה הראשי שלהם נמצא בארה"ב, יש פחות ופחות קשר להצלחה של הכלכלה האמריקאית", אמר רוברט רייך, פרופסור למדיניות ציבורית באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה. הפעילות הבינלאומית של תאגידים גדולים רבים תורמת לעלייה של כ-35% על פי התחזיות ברווחים השנה בקרב חברות במדד 500 s&p. בששת הרבעונים האחרונים אמדה וול סטריט בחסר את הרווחים של חברות 500 s&p בממוצע של 10%. אדוארד ירדני, כלכלן עצמאי, אומר כי אנליסטים נאבקים לעמוד בקצב. "זה באמת קשה בשבילם להכניס לטבלאות שלהם את ההשפעה המלאה של הגלובליזציה", אמר ירדני.



יבמ נמצאת בחזית הגל החדש של הגלובליזציה. בדיווחיה על תוצאות הרבעון השלישי שלה לפני שבוע, אמרה יבמ כי קיבלה תנופה מגידול חזק בשווקים מתפתחים גדולים, ובראשם סין, הודו, ברזיל ורוסיה, בהם ההכנסות קפצו ב-29%. קטגוריה רחבה יותר שאותה יבמ מגדילה כשווקי צמיחה - הכוללים את דרום אפריקה, וייטנאם וצ'כיה - ראו עלייה של 16% בהכנסות.



קיצצה בארה"ב, גייסה בהודו



"ההצלחה הגדולה באמת ברבעון הזה היתה השווקים הצומחים", אמר מרק לורידג', סמנכ"ל הכספים של יבמ. בחודש שעבר הודיעה יבמ כי היא סגרה עסקה גדולה לאספקת הטכנולוגיה שמאחורי שירותים חדשים לטלפונים סלולרים. מדובר בהסכם בן 10 שנים עם מפעילת הטלפוניה הסלולרית הגדולה בהודו, בהארטי איירטל, תהיה שווה עד 1.5 מיליארד דולר, מעריכים אנליסטים.



יבמ דיווחה על עלייה של 12% ברווחים עד לכדי 3.6 מיליארד דולר, בהשוואה ל-3.2 מיליארד ברבעון המקביל דאשתקד. רווחים של 2.82 דולר למניה היו מעל הערכת האנליסטים בוול סטריט - 2.75 דולר. ההכנסות היו 24.3 מיליארד דולר - עלייה של 3% - ומעט מעל תחזיות האנליסטים של 24.1 מיליארד. יבמ העלתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה לכדי "לפחות 11.40 דולר" למניה, לעומת התחזית הקודמת של "לפחות 11.25 דולר".



נוכח נתונים טובים אלה משייטת כיום מניית יבמ בשיא, ועדיין, חלק מהשיפור ברווחים הגיע ממיסוי נמוך יותר. סך כל חוזי השירותים שנחתמו - סמן להכנסות עתידיות - היה חלש יותר מהצפוי. יבמ אמרה כי חוזה אחד גדול שנחתם בתחילת אוקטובר היה מביא, לו היה נחתם כמה ימים קודם, את חתימת החוזים הרבעונית לכדי 12.7 מיליארד דולר, מעט מעל הערכות האנליסטים.



מרחיק הלכת ביותר מבין השינויים שעברו על יבמ הוא הפרישה העולמית של שירותיה ומוצרי התוכנה שלה, שכוללים כעת 80% מהכנסותיה. השינוי היה בחלקו מתוך הכרח - כדי להתמודד עם האיום התחרותי של חברות מיקור חוץ הודיות כמו infosys ,wipro ו-tata.



בתחום השירותים, יבמ ראתה את אנשי מיקור החוץ ההודים כאתגר דומה לאתגר שעמד בפני עסקי המיינפריים שלה בתחילת שנות ה-90. הטכנולוגיה החדשה והזולה של מיקרו-מעבדים, המשתמשים במחשוב אישי, פגעה בעסקי המיינפריים, והורידה באופן משמעותי את הרווחים מהם. במקרה המיינפריים, חוקרי יבמ ראו את הטכנולוגיה החדשה והזהירו מפניה כבר בשנות ה-80, אבל שינוי בנקודה זו היה דורש שינוי עמוק במפעלים ופיטורי עובדים, בעוד שיבמ עדיין היתה רווחית לחלוטין. "ההנהלה חיכתה עד שהצונאמי היכה בנו לפני שנקטה פעולה", נזכר אירווינג וולדוובסקי-ברגר, מנהל לשעבר ביבמ.



תחת הנהגתו של סם פלמיסאנו, שמונה למנכ"ל החברה ב-2002, יבמ היתה נחושה לפעול מהר יותר בתחום השירותים. מתכנתים הודים עבדו תמורת שכר נמוך מאוד יחסית משכרם של מקביליהם באמריקה ואירופה, אז החברה התרחבה להודו. ב-2003 היו לה 9,000 עובדים בהודו וכיום, אנליסטים מעריכים כי יש לה יותר מ-75 אלף עובדים בהודו.



קיצוץ עלויות היה צעד חיוני, אבל יבמ גם שינתה את מיקוד מעבדות המחקר שלה לשירותים. יישום מדע ואוטומציית תוכנה לשירותים הגדיל את הפרודוקטיביות ואיפשר ליבמ לעשות עבודה יותר מתוחכמת עם שולי רווח גבוהים יותר. "בשירותים, הקדמנו בהרבה את כל השאר", אמר וולדוובסקי-ברגר, שפרש מיבמ ב-2007. המעבר לא הגיע בקלות. יבמ מקצה כ-400 מיליון דולר בשנה לעלויות פיצויים כדי לקצץ כ-8,000 עובדים מדי שנה, מעריכים אנליסטים. מאז 2003 קיצצה יבמ כ-30 אלף מעובדיה בארה"ב, עד לכדי כ-105 אלף עובדים. יבמ גם שכרה אלפי עובדים בארה"ב, כדי להשתמש בכישורים חדשים כמו מדעני מידע ואנליסטים, תוך שהיא מקצצת במקומות אחרים. הקיצוץ בימים אלה הוא תהליך יציב ואבולוציוני המבוצע על ידי חברה משגשגת - לא הניתוח המסוכן לחברה בצרות גדולות, כפי שהיתה יבמ בשנות ה-90.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully