וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה נגד מושב בצרה: גבה דמי קבלה בניגוד לחוק

מאת שלומית צור

3.11.2010 / 6:49

בלעדי זוג שרכש בית ונדרש לשלם דמי קבלה בסך 25 אלף דולר תובע את בצרה לאחר שגילה כי הגבייה מנוגדת להוראות מינהל מקרקעי ישראל. המושב: הגבייה חוקית ושימשה לרווחת התושבים



>> באחרונה הגישו בני זוג תביעה נגד מושב בצרה בבית משפט השלום בפתח תקוה בסך 160 אלף שקל, בדרישה להשיב להם כספים שגבה מהם המושב, לטענתם, לצורך עריכתה של ועדת קבלה שלא כדין. בני הזוג אף הציגו מכתב שקיבלו ממינהל מקרקעי ישראל שאישר כי ההליך אינו חוקי. מנגד טוען המושב כי אין בגבייה פסול.

ב-2003 חתמו בני הזוג עופרה ויונתן אפרתי על חוזה לרכישת בית בהרחבת המושב. אלא שבהסכם צוין כי העסקה מותנית באישור ועדת קבלה הנהוגה במושבים. בכתב התביעה שהגישו, באמצעות עוה"ד רם אפרתי ופלורי ניסן, הם טוענים בני הזוג כי במקרה של בצרה, האגודה השיתופית מתנה את מתן האישור בתשלום של 25 אלף דולר, ובין הצדדים סוכם כי הקונים ישאו בתשלום "דמי קבלה". כמקובל, לאחר החתימה הועבר ההסכם לאישור מינהל מקרקעי ישראל לשם העברת הזכויות בנכס על שם הקונים.



במאי 2004 קיבלו הצדדים מכתב מלשכת היועץ המשפטי של המינהל, שבו צוין כי גביית הכספים על ידי המושב נעשתה בניגוד לדין. "חבל שפנייתכם למינהל נעשתה לאחר שכבר שילמתם את סף 25 אלף הדולרים לאגודה, שכן מדיניותו הברורה והידועה היא למנוע את התופעה של התניית הסכמת האגודה להעברת הזכויות בתשלום כספי", צוין במכתב.



עוד הובהר במכתב כי "הכספים הנגבים בדרך זו על ידי האגודה נגבים שלא כדין, שכן בגינם לא ניתנת שום תמורה". בנוסף, נכתב כי גם אם האגודה לא היתה מקבלת את הרוכשים מכיוון שלא שילמו את דמי הקבלה, הרי שהמינהל כן היה מעביר את הזכויות על שמם. עם זאת, התנה המינהל את רישום זכויות הקונים בנכס בחתימת המוכרים והקונים על כך שלא יתבעו אותו בגין התשלום הלא חוקי.



השנה פנו בני הזוג לאגודה בבקשה להשיב את כספם, ונענו בשלילה. לפיכך הגישו תביעה בסך 163 אלף שקל. בכתב ההגנה שהגיש המושב, באמצעות עו"ד עומר לירן, צוין כי הקונים שילמו את דמי הקבלה מרצון, ולכן אין עילה לדרישה להשיבם. המושב גם טוען כי ביצע שימושים ציבוריים בכספים ששולמו לרווחת תושבי המושב.



במושב סבורים, על פי כתב ההגנה, כי הנחיות מינהליות של מינהל מקרקעי ישראל עוברות שינויים מעת לעת והן בעלות תוקף פנימי המחייב את אגפי המינהל ועובדיו בלבד. במושב אומרים כי הטענה שהתשלום אינו חוקי אינה נכונה, מכיוון שמגרשי הרחבת המושב היו חלק משטח השייך לחברי האגודה, והם עובדו, תוחזקו ונשמרו עשרות שנים עד שוויתרו עליהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully