וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תחסכו 600 שקל בחודש בסופר

מאת רינה רוזנברג

3.11.2010 / 6:49

משפחה שתבחר ברשתות הזולות, שופרסל דיל ומגה בול, במקום ברשתות העירוניות של אותם מותגים - מגה בעיר ושופרסל שלי - תחסוך כ-20% בכל קנייה. הרשתות הזולות פחות נגישות מהעירוניות - אבל אין ספק שמשתלם להתאמץ להגיע אליהן



>> בשופרסל דיל מבטיחים ש"הכסף שלכם קונה יותר" ובמגה בול אומרים ש"פשוט לקנות בזול". הפרסומות בטלוויזיה וברדיו מפארות את המחירים הנמוכים של רשתות הדיסקואנט של שופרסל ורבוע כחול. המלחמה על כיסו של הצרכן מפנה אותנו לרוב לתת-הרשת שמציעה את המחיר הנמוך ביותר מבין שלוש תתי-הרשתות שיש לכל רשת, ומתייחסות פחות לתת-הרשתות העירוניות, שופרסל שלי ומגה בעיר, שבהן המחירים שונים לחלוטין.



עניין ידוע הוא שבתת-הרשתות העירוניות, הקרובות יותר לבית ושלא תמיד צריך להזיז את האוטו כדי להגיע אליהן, המחירים גבוהים יותר מאלו שברשתות הדיסקאונט.

אך מבדיקת מחירים שערכנו עולה כי מדובר בפערים עצומים. יצאנו לתת-הרשתות שופרסל דיל ושופרסל שלי ולתת-הרשתות של רבוע כחול מגה בעיר ומגה בול. בחרנו סל קנייה של 25 מוצרים זהים ובדקנו כמה יעלה הסל בתת-הרשת הזולה מול תת-הרשת העירונית של אותה רשת סופרמרקטים.



המוצרים שנבחרו הם מקטגוריות שונות - מזון יבש, מזון חלבי, ניקוי, טואלטיקה, מוצרי תינוקות ועוד. מהבדיקה עולה כי הפער מגיע ל-21.7% בין רשת שופרסל דיל לשופרסל שלי ול-17.8% בין רשת מגה בול למגה בעיר.



לדברי תמיר בן-שחר מחברת הייעוץ השיווקי צ'מנסקי בן-שחר, אנחנו נאלצים לשלם יותר בתת-הרשת העירונית מאחר ש"בתת-הרשתות בפורמט הדיסקאונט הרווח הגולמי של הרשת עומד על 18%-20%. בפורמט הביניים, כמו מגה ושופרסל ביג, הרווח הגולמי קצת גבוה יותר ועומד על 25%, ולכן כדי שהרשת כולה תציג בדו"חות הכספיים שלה רווח גולמי של 26%, ורווח תפעולי של 3%-5%, הרווח הגולמי בפורמט העירוני צריך להיות כ-35%.



"אם הרשת לא תגיע לרווח תפעולי זה, אין הצדקה לכל הפעילות. זה מסביר למה הרשתות חייבות להפעיל שלושה פורמטים, ושהפרומט העירוני ייצר להן רווח גולמי גבוה יותר. הנקודה המהותית היא שהרשת חייבת לגבות מאתנו יותר - ואנחנו מוכנים לשלם יותר".



בן-שחר מוסיף כי עלויות האחזקה של תת-רשת עירונית גבוהה יותר כי "הן מחזיקות יותר עובדים ביחס למ"ר של חנות וביחס לכמות המכירות. בנוסף, מקומות שבהם תעריפי הנדל"ן גבוהים יותר, כמו במרכזי ערים, מחייבים את הרשת לאזן את העלויות הללו במחירי מכירה גבוהים יותר".



קנייה ספונטנית: זורקים לעגלה מה שהעין רוצה



לתת-הרשתות העירוניות יש יותר סניפים מאשר לתת-רשתות הדיסקאונט, והן נמצאות במרכזי הערים - ולכן הן נגישות יותר. לשופרסל דיל יש 41 סניפים לעומת 104 סניפים של שופרסל שלי ברחבי הארץ, ואילו למגה בול יש 51 סניפים לעומת 121 סניפים של מגה בעיר.



ואכן, לפעמים הטרחה הכרוכה בנסיעה ארוכה יותר לסופרמרקט שאינו נמצא בדרך הביתה מכריעה את הכף וגורמת לנו לקנות את מוצרי המזון, הטואלטיקה ושאר המצרכים לבית בסופרמרקט הקרוב אלינו.



השאלה היא מה המחיר של הנוחות הזו.



נחמן לידור, מומחה לכלכלת משפחה, טוען כי משפחה ממוצעת (זוג + שלושה ילדים) מוציאה כ-3,000 שקל בחודש על קניות בסופרמרקט. לאור נתון זה, הרי משפחות העושות את קניותיה ברשת העירונית מפסידה מדי חודש כ-600 שקל לעומת משפחה העורכת את קניותיה בתתי הרשתות הזולות יותר.



"מבין כל ההוצאות של משפחה, ההוצאה על מזון ומצרכים היא הכבדה ביותר. משפחה ממוצעת מוציאה 25%-30% מתוך ההכנסה שלה על קניות בסופרמרקט, ובניגוד למשכנתא, זו הוצאה שהיא כל כולה שלנו - יש לנו שליטה מוחלטת עליה", אומר לידור.



לדבריו, "הבעיה היא שאת ההוצאה כבדה ביותר שלנו, הקניות בסופרמרקט, אנחנו עושים מהמקום האמוציונאלי ולא הרציונלי - אנחנו לא נתאמץ לנסוע רחוק יותר, על אף שאנחנו יודעים ששם יהיה לנו זול יותר".



העלויות בקנייה בסופרמרקט גם כך גבוהות יותר משתכננו מלכתחילה, כי בדרך כלל הקנייה בסופר היא ספונטנית. "אנחנו מתייחסים לקניות בסופר כבילוי, שבמהלכו אנחנו זורקים לעגלה כל מה שהעין רואה ורוצה", אומר לידור. "ממילא משפחה עושה קנייה שבועית אחת בסופרמרקט בממוצע, אז שווה להתאמץ ולנסוע עוד קצת, ולחסוך הרבה כסף".



הבדלי מחיר משמעותיים בקטגוריית הבשר



כשערכנו את השוואת המחירים, שמנו לב כי בקטגוריות מסוימות, כמו מוצרי החלב, ההפרשים עומדים על אחוזים בודדים בלבד. לעומת זאת בקטגוריית הבשר והעוף הפערים הגיעו ברוב המקרים ליותר מ-50% ואף ל-120% ממחיר המוצר הזול.



לדוגמה, קילו כנפיים בשופרסל דיל עלה 7 שקלים לעומת 15 שקל בשופרסל שלי. קילו חזה עוף שלם עלה במגה בול 24 שקל לעומת 37 שקל במגה בעיר.



בקטגוריית מוצרי התינוקות, הפערים הגיעו עד ל-22%. למשפחה עם תינוק, הקונה מדי שבוע חיתולים, תחליפי חלב אם ומגבונים, מדובר בהוצאה ניכרת שיכולה להיחסך.



מבחינת חוויית הקנייה, ברשתות הזולות מרחב הקנייה גדול יותר. החנויות מגיעות לממדים של יותר מ-3,000 מ"ר לעומת הרשתות העירוניות הגובלות בשטח של עד 1,000 מ"ר. ההבדל בגודל החנות מאפשר לרשתות הגדולות להציע מבחר גדול יותר של מוצרים מבתת-הרשתות העירוניות.



כך נמצא שחלק מהפריטים שראינו ברשתות הגדולות, במיוחד בקטגוריית הניקיון והטואלטיקה, לא מצאנו ברשתות העירוניות. בנוסף, שמנו לב שבקטגוריה זו מציעים בתת-הרשתות העירוניות אריזות קטנות לעומת אריזות חיסכון גדולות שאותן מוכרים בתת-רשתות הדיסקאונט. דבר זה בא לידי ביטוי במיוחד בקטגוריית מוצרי הניקיון, כמו אבקות הכביסה ונוזלי ניקוי לרצפה.



מרשת רבוע כחול נמסר בתגובה כי "רשת מגה בול הוקמה כדי להעניק לצרכנים את סל הקניות הזול ביותר הן בפריפריה והן במרכזי הערים. מגה בעיר במהותה היא רשת סופרמרקטים שכונתיים שנועדה לספק לתושבי השכונות נוחות ורמת שירות גבוהה, הכוללת מגוון גדול של מוצרים איכותיים במחירים הנמוכים ביותר בעיר, והכל בקרבת הבית".



מרשת שופרסל נמסר בתגובה כי "שופרסל דיל מתחייבת למחירים הנמוכים ביותר בכל עיר בישראל, ובודקת בעזרת 1,000 סוקרים את המחירים של המוצרים החשובים ביותר ללקוחותינו. גם בסקר זה נמצא שבמרבית המוצרים אנו זולים יותר מהמתחרים, ובמוצרים שבהם המחירים היו זולים יותר משופרסל דיל אנו נפחית את המחירים תוך 24 שעות.



"בהתייחס לפורמט שופרסל שלי, בבדיקה כפי שנעשתה על ידי themarker לא התייחסו למבצעים ולפעילויות מועדון, אשר מפחיתים את המחיר באופן משמעותי. בנוסף, שופרסל שלי נותנת מענה לתושבי האזור שבו ממוקם הסניף, בדגש על שירות ויחס אישי ללקוח לצד מגוון רחב של מבצעים שבועיים והטבות ייחודיות לחברי מועדון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully