וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי התרופות במרשם יוזלו ב-5%?

רוני לינדר גנץ

3.11.2010 / 8:30

בעקבות שינוי בשיטה לחישוב מחיר התרופות במרשם, צפוייה ירידה של 5% במחירן. כמו כן, גם דמי ההשתתפות העצמית למבוטחים צפויים לרדת. חברות התרופות מאיימות: לא נוכל לייצר תרופות זולות

ועדה משותפת למשרדי האוצר והבריאות החליטה על שינוי שיטת הפיקוח על מחירי תרופות המרשם בישראל. לפי הערכות, בעקבות השינוי יירדו מחירי המחירון של תרופות מרשם בכ-4% לתרופות שמיוצרות בישראל ובכ-5.2% לתרופות מיובאות.

הוועדה הוקמה על ידי סמנכ"ל לתכנון, תקצוב ותמחור במשרד הבריאות, אילן סופר, והמלצותיה אמורות לקבל בקרוב אישור מוועדת המחירים הבינמשרדית ומשרדי האוצר והבריאות. בעקבות ירידת המחירים צפויים לרדת גם מחירי ההשתתפות העצמית של המבוטחים בתרופות. השינוי המרכזי שעליו החליטה הוועדה הוא לצמצם את מספר "מדינות הציטוט" - המדינות שישראל מסתמכת על ממוצע המחירים הנהוג בהן. ישראל פועלת לפי "המודל ההולנדי": מחירי התרופות נקבעים לפי ממוצע מחיריהן בשמונה מדינות, או בהולנד - הנמוך מבין השניים. לפי השינוי, יוסרו ארבע מדינות מהרשימה - בריטניה, גרמניה, פולין ופורטוגל.

ישי נאמן, מנהל תחום תמחור במשרד הבריאות, שעמד בראש הוועדה, מסביר כי לאחר השינוי, המדינות המצוטטות שנותרו הן צרפת, בלגיה, ספרד, הונגריה והולנד. לדבריו, "ארבע המדינות שהוסרו מורכבות משתי מדינות יקרות יחסית (בריטניה וגרמניה) ושתי מדינות זולות יותר (פולין ופורטוגל), כך שהשינוי לא יהיה קיצוני".

עוד החליטה הוועדה על צמצום תדירות העדכונים של מחירי התרופות. כיום בוחן משרד הבריאות את שינויי שערי המטבע בכל שלושה חודשים, ואם נמצא הפרש של 3% ומעלה - משנה את מחירי התרופות. הוועדה החליטה כי מעתה עדכון המחירים ייעשה רק אחת לשנה, ב-1 ביוני, וייקבע לפי שער היורו. לדברי מרום, "ב-2009 וב-2010 היו שינויים רבים בשערי המטבעות שגררו שינויים תכופים במחירים. זה יצר לצדדים בעיה בהתקשרויות ובהערכת המלאי, ולכן קבענו שמעתה זה יקרה אחת לשנה כדי להרגיע את המערכת".

שינוי נוסף הוא ביטול מרווח היבוא שניתן לתרופות מיובאות. עד היום, למחירי תרופות מיובאות נוסף מרווח של 1.2% למחיר, בשל עלויות ייחודיות הקשורות ליבוא. חברות התרופות דרשו להעלות את המרווח ל-5%, אך הוועדה החליטה דווקא לבטל את המרווח הקיים. לדברי נאמן, "מחירי התרופות נגזרים ממחיריהם במדינות הציטוט, ולא מביאים בחשבון תמחור של עלויות". בקרוב צפויה לקום ועדה נפרדת שתבחן מחדש גם את מחירי התרופות ללא מרשם (OTC).

בחברות התרופות לא שמחים על השינוי, בלשון המעטה. לדברי גיא גורצקי, מנכ"ל פארמה ישראל, "יש להצר על כך שהוועדה כשלה בטיפול בכשלי יסוד במודל ועיקרם אפליה קשה ובלתי סבירה בין מוצרים מיובאים למקומיים ותמחור תרופות מקוריות על בסיס מחירן של תרופות חיקוי, ללא כל הצדקה ובניגוד למקובל במדינות רבות. קיימת תחושה קשה שהלחצים הגדלים והולכים על תעשיית תרופות המקור עלולים לגרום למשבר שאין ממנו חזרה".

בענף הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים, המאגד את חברות התרופות הישראליות - שהן ברובן גנריות אומרים: "אם ייושמו המסקנות, תיפגע יכולת התעשייה להמשיך ולייצר תרופות, בפרט תרופות זולות, ולפיכך ייפגע משק הבריאות בכללותו. מסקנות הוועדה גורמות להמשך שחיקת מחירי כלל תרופות המרשם, המצטרפת לשחיקה של עשרות אחוזים שאירעה בשנים האחרונות, וגורמת להיעדר כדאיות כלכלית להמשיך לייצר ולשווק את התכשירים הזולים. המשמעות תהיה החלפת התכשירים הוותיקים והזולים בתכשירים יקרים יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully