וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנדה לא מחכה לכם - הנגב והגליל כן

סילבן שלום

3.11.2010 / 10:30

המחסור בדירות כבר גרם לרבים לשקול לעזוב את הארץ, אך השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום חושב שקיימות אלטרנטיבות לפני שאורזים את המיטלטלין וחוצים את האוקיינוס

"ההיצע של דירות במרכז נמוך, המחירים גבוהים והציפיות לעזרה מהמדינה אינן נענות. אז מה הפלא שכמה מהזוגות הצעירים חולמים על בית בקנדה?", כך תואר באחרונה ב-TheMarker הלך הרוח ששרר ביריד דירות שנערך בתל אביב.

להעז ולהתרחק מהמרכז

לפני שהזוגות הצעירים מרחיקים 11 שעות טיסה מהמשפחה והחברים, למה לא לבחון את האופציה השפויה שנמצאת כשעה וחצי נסיעה מהמרכז - הנגב והגליל, שמאגדים בתוכם מרחבים, איכות חיים, חינוך איכותי, הזדמנויות ליזמות והתפתחות אישית. בחבלי ארץ אלה תוכלו לבחור בין התיישבות עירונית להתיישבות כפרית, בין קהילה קטנה ליישוב עירוני עם היצע תרבותי מגוון.

גרעיני התיישבות במקומות אלה יוצרים שינוי חברתי אמיתי ביישובים שבהם הם משתלבים, ומספקים מענה קהילתי הן לבני הגרעינים והן לאוכלוסייה המקומית. נכון, במרכז קיימת מצוקת דיור והנתונים מדברים בעד עצמם: 65% מאוכלוסיית ישראל מתגוררת כיום במרכז, רק 17% מתגוררים בצפון ו-14% בדרום. ואולם בעוד שמחסור הדירות במרכז נמצא בכותרות הראשיות וזוגות צעירים מתקשים לרכוש דירה, ביותר מ-50 יישובים קהילתיים בנגב ובגליל קיימת כיום הרחבה המזמינה תושבים חדשים.

בסוכות קיימנו יריד התיישבות ענק בנמל תל אביב שבו השתתפו נציגים מכל היישובים בנגב ובגליל שהציגו את אפשרויות הדיור, התעסוקה, ההשכלה והתרבות באזורם. ליריד הגיעו כ-15 אלף איש ויותר מ-1,000 משפחות הביעו התעניינות באפשרות של מעבר לנגב או לגליל. כדי לעודד תושבים לעשות את הצעד, להעז ולהתרחק מעט מגבולות גדרה-חדרה, אנו פועלים בכמה מישורים.

אטרקטיביות מתפתחת

לפני כמה חודשים העברנו כמה החלטות שתכליתן סבסוד ומתן מענקים לאלה הבוחרים לגור באזורים אלה. החלטה 1207 מעניקה הנחה של עד 100 אלף שקל ברכישת חלקת אדמה בגליל. כמו כן, המדינה מסבסדת קרקעות ב-19 יישובי גדר כדי לעודד אוכלוסייה צעירה לשוב ליישובים אלה. כחלק ממעבר בסיסי צה"ל לדרום, העברנו שורת החלטות שיסייעו וימריצו את משפחות הקבע להעתיק את מקום מושבם לנגב. בירוחם, אופקים ודימונה משווקות כיום שכונות חדשות לטובת משפחות אלה, שיחזקו את האוכלוסייה המקומית.

כדי להשלים את התמונה ולהביא את הפריפריה להיות אלטרנטיבה אמיתית למרכז, אנו מרכזים מאמץ גם בתחומי החינוך. יותר מ-800 כיתות חכמות פועלות כיום בנגב ובגליל ובית הספר לרפואה בצפת יפתח שעריו בשנת הלימודים הבאה. בנוסף, כביש 6 ייסלל עד צומת כברי שבצפון, מוקמת רכבת שתחבר בין עכו לכרמיאל והכפלת מסילת הרכבת לבאר שבע תקצר את זמן הנסיעה מתל אביב עד 50 דקות. כמו כן, משוקמים אזורי תעשייה בפריפריה שימשכו אליהם מפעלים נוספים ומוקמים מגרשי משחקים רב-תכליתיים לטובת שעות הפנאי המשפחתיות.

מנעד ההחלטות העומד בפני זוגות צעירים ומשפחות הוא רחב ומורכב - עבודה, קריירה, ילדים ומעל לכל ההחלטה האסטרטגית איפה לתקוע יתד - היכן לבנות את הבית, לגדל את המשפחה ולקבוע את העתיד. ההחלטה אינה פשוטה והמחשבה לעזוב את המוכר והידוע, להתרחק מבית אמא ואבא דורשת אומץ. ואולם קיימות אלטרנטיבות דיור אחרות לפני שאורזים את המיטלטלין וחוצים את האוקיינוס.

הכותב הוא המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully