וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר מעריך: מחירי הדירות יעלו ב-8% בשנה הקרובה

ואדים סבידרסקי

3.11.2010 / 13:55

לפי דו"ח האינפלציה שפרסם בנק ישראל, העלייה במחירי הדירות מחייבת את תשומת לב קובעי המדיניות בשל "התפתחויות מדאיגות עקב ריבית נמוכה: מחירי הדירות עולים במהירות"

"עליות מחירי הדירות בזמן האחרון, סביב 20% לשנה, אינן בנות קיימא ומחייבות תשומת לב של קובעי המדיניות" - כך קובע דו"ח האינפלציה לרבעון השלישי של 2010 אשר הגיש בנק ישראל לממשלה ולכנסת.

"תחזיות האינפלציה ממקורות שונים ל-12 החודשים הבאים מצביעות על המשך עליית מדד המחירים בתוך תחום היעד שבחלקו העליון. מאפיין חשוב של התפתחות המחירים הוא הפער שנוצר בשנה האחרונה בין קצב עלייתו של סעיף הדיור במדד, שהיה 6% ב-12 החודשים אשר הסתיימו בספטמבר 2010 וצפוי לעלות עד 8% בארבעת הרביעים הבאים, לבין הקצב הנמוך של העלייה הממוצעת בשאר סעיפי המדד - סביב 1% ב-12 החודשים האחרונים עם צפי לשיעור דומה ב-12 החודשים הבאים", נכתב בדו"ח.

בבנק ישראל התייחסו לכמה התפתחויות מדאיגות, המציבות אתגרים למדיניות המקרו-כלכלית. ראשית, מחירי הדירות ושערי המניות שעולים במהירות זה יותר משנה. בכל אחד מהתחומים האלה פועלים גורמים בסיסיים לעלייה מהירה: לגבי מחירי הדיור - קצב בנייה נמוך מקצב הגידול של מספר משקי הבית. באשר לעלייה בשערי המניות - אלו נתמכות בצמיחה הגבוהה במשק אך גם בשיעורי הריבית הנמוכים.

בבנק ישראל סבורים כי התמונה הכוללת של מצב המשק הישראלי בתקופה הנסקרת היא חיובית, כאשר מרבית הסימנים שהתקבלו ברבעון השלישי 2010 מצביעים על המשך הצמיחה של המשק, תוך האטה מסוימת ובסביבת אינפלציה שנותרה נמוכה, להוציא את תחום הנדל"ן.

"על רקע ההתגברות הבלתי שגרתית של אי הוודאות בזירת המטבעות, ימשיך בנק ישראל לעקוב אחר מכלול ההתפתחויות הכלכליות ויפעיל את הכלים העומדים לרשותו לשם השגת מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה ותמיכה ביציבותה של המערכת הפיננסית, תוך מעקב צמוד אחר ההתפתחויות בשוק הדיור, ובפרט במחירי הדיור", מסכמים בבנק ישראל.

דו"ח האינפלציה של בנק ישראל מוגש לממשלה, לכנסת ולציבור במסגרת המעקב התקופתי אחר התפתחות האינפלציה והעמידה ביעד האינפלציה שקובעת הממשלה. הדו"ח הוכן בפורום המוניטרי הבכיר בבנק בראשות הנגיד - הפורום שבמסגרתו מקבל הנגיד את החלטות הריבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully