וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ב-2020 לא תישאר חקלאות בישראל"

חן הלפרן

3.11.2010 / 16:00

התאחדות האיכרים מזהירה ממצבה העגום של החקלאות בישראל, שחוותה ירידה של 65% במספר המועסקים בשני העשורים האחרונים. "אם לא תהיה פה חקלאות, לא תהיה פה התיישבות. חד וחלק"

"משנת 1988 עד 2009 חלה ירידה תלולה של 65% במספר המועסקים העצמאיים בחקלאות. מ-48.4 אלף מועסקים עצמאיים בשנת 1988 ל-17 אלף בשנת 2009" – כך הודיעה היום (רביעי) התאחדות האיכרים לקראת הכנס השנתי שתערוך מחר ברמת גן.

לפי נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, נתונים אלו בשילוב עם ויחס המדינה לחקלאות הישראלית, יובילו לכך שב-10 השנים הבאות לא תישאר חקלאות במדינת ישראל. אמיתי מספר כי הסיבות להיעלמות ענף החקלאות מהמשק הישראלי - המחסור במים והיעדר ידיים עובדות - ידועות לכולם, אולם לצערו, הממשלה לא מציעה להם פתרונות.

"הגיע הזמן שממשלת ישראל תבין שלענף החקלאות ישנו תפקיד ציוני וערכי בקיומנו פה במדינת ישראל", אמר אמיתי, "בכל העולם מבינים שיש לתמוך בחקלאות. פעם בישראל גם הבינו זאת, אולם כיום זה נגמר ואנו רק הולכים ונעלמים. לצערי יהיו לכך השפעות הרסניות על עתידנו פה במדינה. מדינת ישראל זה לא רק בורסה, אלא גם אדמה. אם לא תהיה פה חקלאות, לא תהיה פה התיישבות. חד וחלק".

בהתייחסו למחסור בידיים עובדות, אמיתי מציין כי ממשלת ישראל לא מכבדת את ההסכם שנחתם עם החקלאים, וכיום ישנו מחסור של 4,000 עובדים. לדבריו, בכל ביקור ונאום נוהגים קברניטי המדינה להתפאר בהישגי החקלאות הישראלית, בפיתוחים הטכנולוגיים ובכושר הייצור, אולם למרות זאת, החקלאים בישראל נמצאים בנחיתות ברמת ההכנסה והתמיכה של הממשלה לעומת החקלאים באיחוד האירופי ובמדינות ה-OECD.

לא ניצלו את שטפונות השנים האחרונות

לשם השוואה הציגה ההתאחדות את הנתונים שפרסם ארגון ה-OECD, לאחרונה על מצב הענף, לאחר הצטרפות ישראל לארגון. מהנתונים עולה כי בשוק האירופי המאוחד ובמדינות ה-OECD אחוז החזר ההכנסות לענף החקלאות מגיע לכדי 26%, בעוד בישראל ההחזר עומד על 17% בלבד. כמו כן, 40% מההכנסה של חקלאים באיחוד האירופי מגיעה מתמיכת המדינות, ואילו בישראל התמיכה עומדת רק על 12%.

בנושא המחסור במים ציין אמיתי כי המדינה יכלה לעשות יותר בתחום תפיסת מי השטפונות על ידי הקמת מאגרי מים, אולם דבר זה לא נעשה, וכך כמות מי השטפונות המנוצלת לחקלאות נשארה ב-12 השנים האחרונות סביב ה-45 מלמ"ק.

לדבריו, בעשור האחרון צמצם ענף החקלאות בישראל את כמות המים לחקלאות ב-12%: בעוד ב-1996 הוקצו לחקלאות 1284.3 מלמ"ק, בשנת 2008 הוקצו 1121.4 מלמ"ק בלבד ולמרות זאת, התוצרת החקלאית עלתה ב-26% בשנים אלה, מה שמשקף קצב ייעול ממוצע של 4% לשנה, ביחס שבין כמות תפוקה לכמות מים.

יש לציין כי כמות המים השפירים המוקצית לחקלאות הצטמצמה בכ-50% בשנים אלה (מ-892.3 מלמ"ק ל490.7 מלמ"ק), וכיום רק אזורים נעדרי חלופה, שאינם יכולים להשתמש במי קולחין, נאלצים להשקות במים שפירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully