וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: כך מפוצצים בועות נדל"ן בעולם

רם עוזרי

3.11.2010 / 16:40

רמזים לממשלה? בעקבות האזהרות מהתפתחות בועת נדל"ן בישראל, מפרסם בנק ישראל סקירה של התפתחות השוק במספר מדינות שנאלצו להתמודד עם בעיה דומה. סין מווסתת קרקעות, הסקנדיביות מעלות ריבית ואוסטרליה דוחקת את הזרים

מחירי הדירות בישראל עלו בשנה האחרונה ב-20% - כך פירסם היום בנק ישראל. הבנק מפרסם בנוסף סקירה של התפתחות שוק הדיור במספר מדינות בעולם, ואופן התמודדותן עם תופעות דומות. כך למשל בסין מחירי הדירות היו במגמת עלייה במהלך העשור האחרון, וקצב העליות הואץ בשנת 2009 לרמה של 14%-25%, כאשר בערים מרכזיות כמו בייג'ין ושנחאי הוכפל מחיר הדירות. בשליש הראשון של שנת 2010 נרשמה מגמה דומה עם עלייה של 8% במחירי הדירות.

גם מדינות סקנדינביה סובלות מעליות מחירים חריגות במחירי הדיור בעשור האחרון: בשבדיה עלו מחירי הדירות מתחילת שנת 2000 בקצב ממוצע של 7% בשנה, ובנורבגיה עלו מחירי הדירות בקצב מהיר במיוחד בשנתיים האחרונות למרות עלייה משמעותית בעשור האחרון. בהונג קונג עלו מחירי נכסי נדל"ן לקנייה ב-21% מאמצע שנת 2009, ובאוסטרליה עלו מחירי הבתים בשנתיים האחרונות ב-20%.

בנק ישראל מתאר את הצעדים השונים שנקטו המדינות במטרה לצנן את שוק הנדל"ן: בכל המדינות שהוזכרו הוטלו מגבלות על הלוואות לדיור בשיעור מימון גבוה, כפי שעשה בנק ישראל לאחרונה, כאשר לרוב מדובר על הורדת שיעור המימון המקסימלי.

נורבגיה, שבדיה ואוסטרליה השתמשו גם בכלי של העלאת ריבית הבנק המרכזי. בסינגפור ניתנו לבנקים הנחיות שמרניות בנוגע למדיניות מתן הלוואות ודרשו נטל החזר מירבי של 50% מההכנסה של הלווים. בשווייץ הסתפקו באזהרה שהופנתה הן אל הבנקים והן אל ציבור הלווים. באוסטרליה, המתמודדת עם רכישות מסיביות של דירות על ידי תושבי סין וקוריאה, הקשיחה הממשלה את התנאים לרכישת דירה על ידי זרים והוגבר הפיקוח על כך.

סין מתמודדת עם עליית מחירי הדיור דווקא באמצעות מיסוי. לאחרונה הטילה הממשלה מס מכירה על דירות שיימכרו תוך 5 שנים מיום קנייתן וכן אותתה על כוונתה להטיל מס רכוש על דירה שנייה ומעלה. פעולות ממשלתיות שנועדו לתמרץ את שוק הדיור הופסקו לחלוטין. כמו כן, נוקטת ממשלת סין בפעולות לוויסות הבניה. כך למשל נקבע כי 70% מהקרקעות לפיתוח יוקצו לבנית דירות קטנות לעשירונים הנמוכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully