וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדים בהיי-טק: עובדים - ומרוויחים פחות

טלי חרותי סובר

4.11.2010 / 14:20

בחינת טבלאות השכר בשוק ההיי-טק מגלה כי שכרם של אנשי התוכנה החרדים נמוך בעד 25% מעמיתיהם החילונים. "המיתוג של חרדים כעובדי 'לואו קוסט' (עלות נמוכה) ברור ומקובע בשוק"

מבט חטוף על הטבלאות המשוות בין שכרם של עובדים חרדים בתחום ההיי-טק לזה של עמיתיהם החילונים יגרום לכל אדם בעל רגישות חברתית מינימלית לזנק מכיסאו בתרעומת. אלא שהמצב מורכב יותר ממה שנדמה.

משכורות החרדים המועסקים בהיי-טק מתחלקות לשניים: אלה הנמוכות ממחיר השוק, ואלה הנמוכות עוד יותר. מתברר שכאשר חרדי או חרדית מגיעים לראיון עבודה פרטני (לא כחלק מקבוצה), יורד שכרם ההתחלתי ב-15%-25% לעומת חילוני המגיע לראיון עבודה לאותו תפקיד. הדבר מנוגד כמובן באופן מוחלט לכל חוקי העבודה, ובית משפט היה מכריז על המעסיק כמפלה על רקע דתי, אבל המקל הזה כנראה לא מספיק מרשים.

מצבם של עובדי ההיי-טק החרדים המועסקים בחברות חילוניות עוד טוב יחסית לעובדי, ובעיקר עובדות, ה"חממות" - מרכזים שהוקמו עבור האוכלוסייה החרדית, שנמצאים קרוב למקומות מגוריהם (בביתר עלית או בית שמש, לדוגמה) ושמספקים עבודה לבודקות תוכנה או מתכנתות. שכרן של עובדות אלה נמוך בשליש, ולעתים במחצית, מהשכר של עובדים במשרות דומות בשוק החילוני.

דוגמה עכשווית מהשטח עשויה להמחיש את המצב: שני מועמדים לעבודה בחברה גדולה עתידים למלא אותו תפקיד. החילוני מקבל הצעת שכר שנעה בין 15 אלף ל-18 אלף שקל בחודש, בעוד שלחרדי מציעים רק 11 אלף שקל.

"מסייעים בהפחתת עלויות'"

למה זה קורה? "המיתוג של חרדים כעובדי 'לואו קוסט' (עלות נמוכה) ברור ומקובע בשוק", אומר חיים ארבל, מנהל יחידת ההשמה הטכנולוגית בחברת מנפאואר בראשית. "לא מעט מעסיקים מתקשרים ומבקשים בלשון נקייה 'עובדים שיסייעו להם בהפחתת עלויות'. כיום, עובדים חרדים בהיי-טק הם עובדים זולים", מספר ארבל, שיותר מפעם אחת שמע את המשפט המביך ממעסיקים: "למה דרישות השכר שלו גבוהות כל כך, הוא הרי חרדי".

האם רק המעסיק האכזר הוא האשם בניצול הציני של רצון החרדים לצאת לעבוד? מתברר שלא. גם לעובדים החרדים עצמם יש חלק בהתקבעותו של השכר הלא-שיוויוני. חוסר הביטחון שלהם ביכולותיהם המקצועיות, החשש מהשוק התחרותי והרצון העז לזכות במשרה גורמים להם פעמים רבות להוריד במו ידיהם את מחירם אל מתחת למחיר השוק.

עוד סיפור אמיתי: ישב איש תוכנה חרדי, שכבר הרוויח 20 אלף שקל בתפקידו הקודם, מול מעביד פוטנציאלי בראיון עבודה וביקש רק 15 אלף שקל. האם אינו מכיר את מחירי השוק? האם שכח פתאום כמה הרוויח בעבר? לא ולא.

מה שעובר כיום על חרדים בשוק העבודה החילוני דומה מאוד לתהליכים שעברו, ועדיין עוברים, על נשים בסביבת עבודה גברית: תחושת הנחיתות הנובעת מאי הכרת הקודים השולטים גורמת לך לחוש כה מבוהל וקטן, עד כי אתה נכשל שוב ושוב במעמד שאנשים אחרים עומדים בו בכבוד - כמו ראיון עבודה ודרישות שכר. חרדים לא מעזים עדיין לבקש את מה שאולי מגיע להם. הם רוצים להיות אטרקטיביים ומוכנים להסתפק בפחות. רוב המעסיקים לא יהיו כה נדיבים עד שיתעקשו לשלם יותר.

הפתרון טמון במודעות וסבלנות. שוק ההיי-טק כבר גילה את היכולות של המגזר החרדי, והדרישה לעובדים אלה גוברת. עם חלוף הזמן יתבסס הביטחון העצמי של עובדים ועובדות מוכשרים שלא יסכימו להתפשר עוד על שני-שליש או חצי משכורת. מה יקרה אז לחממות הזולות המתחרות במתכנתים ממדינות עולם שלישי? ימים יגידו, אבל לכל הטוענים כי הן ייהפכו לא תחרותיות בשל השכר הגבוה, נזכיר רק כי זו תמיד היתה גם הטענה נגד שכר זהה לנשים. ערכים הם עסק יקר, ושוויון הוא היקר, תרתי משמע, מבין כל הערכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully