וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערבי שווה פחות מחרדי. עובדה

מירב ארלוזורוב

4.11.2010 / 6:48



>> לרוב היהודי בישראל יש לא מעט טענות המופנות כלפי המיעוט הערבי. פרט לטענות פוליטיות-מדיניות, הנוגעות לשאלת הנאמנות של הערבים למדינה הישראלית-יהודית, יש גם לא מעט טענות כלכליות המופנות כלפי הערבים.



למשל, שהערבים מרבים לעבוד ב"שחור" ולהתחמק מתשלומי מס הכנסה. למשל, שהערבים ממעטים לשלם מסים עירוניים, וכך מביאים במו ידם להידרדרות מצבן של הרשויות המקומיות הערביות. למשל, שהניהול של הרשויות הערביות לקוי, מפני שראשי רשויות נבחרים משיקולים של חמולה ולא של התאמתם לתפקיד. למשל, שהערבים אינם תורמים למדינה ואינם מתנדבים לשירות אזרחי, ולכן מעסיקים מעדיפים להעסיק על פניהם יהודים ש"תרמו למדינה".

קיים גרעין של אמת בכל אחת מהטענות - הגם שהציבור היהודי מגזים במשקל האמיתי של הטענות האלה - פרט לטענה האחרונה. בכל הקשור לשירות האזרחי, הערבים אמנם ממעטים להתנדב, אבל זה לא מעט בגלל שישראל מפלה אותם לרעה בקבלתם לשירות האזרחי.



באופן מובהק, ישראל מטפחת את המתנדבים היהודים לשירות האזרחי - בעיקר את שתי קבוצות הלחץ הפוליטיות שהן גברים חרדים מצד אחד, ובנות השירות הלאומי (הבית היהודי, לשעבר המפד"ל) מצד אחר.



השירות הלאומי-אזרחי מתבסס על תקנים, המתוקצבים על ידי משרד האוצר. כיום יש תקציב לכ-13 אלף תקנים. באופן לא תמוה, 11 אלף מתוכם תפוסים על ידי בנות השירות הלאומי. לערבים ולנכים נשארים רק כ-2,000 תקנים.



עיקר התקנים הם כאלה שמופעלים ישירות על ידי משרדי הממשלה. לפי נתוני מינהלת השירות האזרחי-לאומי, ב-2010 קיימים 7,438 תקנים ממשלתיים שכאלה, מתוכם 5,700 מיועדים ליהודים בלבד. רק 320 תקנים מיועדים לערבים (יתרת התקנים אינם מיועדים לסוג מסוים של אוכלוסייה). משמע, מתוך סך כל התקנים לאוכלוסייה ספציפית, 95% מיועדים ליהודים ורק 5% מיועדים לערבים. נזכיר כי חלקם של הערבים באוכלוסייה הוא 20%, וחלקם באוכלוסייה הענייה בשל השתתפות נמוכה בשוק העבודה הוא 50%.



בשנה הקרובה עומדים להיתוסף 1,200 תקני מתנדבים, מתוכם 650 מיועדים לערבים בלבד ו-430 מיועדים ליהודים בלבד. כלומר, האפליה בתחום הקצאת תקני המתנדבים עומדת להשתפר מעט - ועדיין ליהודים יש עדיפות גדולה ביכולת להתנדב לשירות הלאומי-אזרחי.



העדיפות של היהודים היא למעשה גדולה הרבה יותר מכפי שצוין, משום שאוכלוסיית החרדים כלל אינה מוגבלת בתקנים. בעוד שהתנדבות של בנות שירות לאומי, ערבים ונכים מוגבלת בתקציב שמקצה לכך משרד האוצר, אצל החרדים אין כלל מגבלת תקציב. משרד האוצר התחייב לשלם עבור כל חרדי שיתנדב לשירות אזרחי, ללא מגבלה. צ'ק פתוח לטובת המתנדבים החרדים.



הצ'ק הוא פתוח, על אף שמתנדב חרדי עולה למדינה פי כמה יותר מאשר מתנדב ערבי או בת שירות לאומי. כך, אם משרד ממשלתי או עמותה רוצים לשכור שירותים של מתנדבים ערבים, הם יצטרכו לשלם בגינם 1,500-2,300 שקל בחודש. מתנדב חרדי, לעומת זאת, יעלה להם רק 400 שקל בחודש. המדינה מסבסדת את יתרת העלות של המתנדב החרדי, על אף שמדובר במתנדב יקר במיוחד. מאחר שהחרדים הם בעלי משפחות, המדינה משלמת להם שכר של עד 2,300 שקל בחודש עבור התנדבותם בשירות האזרחי (הערבים ובנות השירות הלאומי מקבלים שכר של 800 שקל בלבד בחודש).



לפיכך, מבחינת המדינה חרדי שווה יותר מערבי. אצל הערבי יש מגבלת תקנים - אצל החרדי אין. התנדבות של ערבי עולה 2,300 שקל - והתנדבות של החרדי עולה רק 400 שקל. מי אמר שבישראל אין אפליה ממוסדת נגד ערבים?



הפרדוקס הוא שמשרד האוצר מסביר את האפליה הזו בכדאיות כלכלית. מאחר שכל גבר חרדי שלא עובד עולה למדינה כסף רב, במימון קצבאות לו ולמשפחתו, כדאי למדינה לעודד אותו לצאת לשירות לאומי ולאחר מכן להשתלב בשוק העבודה - בגלל החיסכון הגדול בקצבאות שינבע מכך.



רק שהטיעון הכלכלי הזה תקף באותה מידה גם כלפי נשים ערביות, שההתנדבות לשירות אזרחי היא ההזדמנות הכמעט היחידה שלהן לצאת מתחומי הכפר, לרכוש כישורים ולהכשיר את דרכן להשתלב בעתיד בשוק העבודה. נזכיר כי 80% מהנשים הערביות אינן עובדות. האם לא כדאי לסבסד באותה מידה את ההתנדבות של הנשים הערביות לשירות אזרחי ובכך לחסוך תשלום קצבאות להן בעתיד?



זאת ועוד, בקרב האוכלוסייה הערבית יש התנגדות עזה להתנדבות לשירות לאומי, בין השאר כי ההנהגה הערבית רואה בכך פתח ל"ישראליזציה" של צעיריה ולאובדן השליטה של ההנהגה המסורתית עליהם. עולה מכך כי לישראל צריך להיות אינטרס אסטרטגי לעודד את הצעירים הערבים, ובעיקר את הצעירות הערביות, להתנדב לשירות אזרחי - משום שזה פתח לקירוב בין שני חלקי החברה הישראלית. זאת נוסף על כך שזהו פתח לצמצום הפערים החברתיים ולהגדלת הסיכויים של צעירים ערבים להשתלב בשוק העבודה.



לפיכך, עידוד ההתנדבות הערבית לשירות אזרחי הוא אינטרס אסטרטגי וכלכלי עליון של המדינה. רק שלשם כך צריך להתחיל ולהקצות תקציבים למתנדבים ערבים על חשבון מתנדבים יהודים, וזה כנראה כבר גדול על המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully