וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: לא ניתן לבועת נדל"ן להתפתח בישראל

4.11.2010 / 20:10

נגיד בנק ישראל אישר כי הבנק מתכנן עם משרד האוצר מהלכי מיסוי שנועדו לעצור את עליית מחירי הדירות. לדבריו, "לא ניתן למשק להגיע למשבר בגלל בועה בשוק הנדל"ן". עוד בתוכנית: מיסוי על משקיעים זרים במט"ח

משרד האוצר, בתיאום עם בנק ישראל, מכין מהלכים להטלת מיסוי על דיור כדי לעצור את מחירי הנדל"ן, ומיסוי על משקיעים זרים הפועלים בשוק המט"ח - כך אישר היום נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בנאום בפני המועדון המסחרי-התעשייתי.

פישר הזהיר כי למרות שמצבה של ישראל טוב ביחס למדינות רבות במערב, עדיין יש אתגרים קשים: בדיור, במט"ח, ובאינפלציה. פישר הזהיר כי היצוא הישראלי אינו צומח כבעבר, ויתכן אף שנתוני הרבעון השלישי יצביעו על ירידה מסוימת.

בהתייחסות לפעילותו בשוק המט"ח, המיועדת לקזז את רכישות השקלים על ידי משקיעים מחו"ל המחפשים תשואה גבוהה יותר מאשר במערב, הבהיר פישר כי בנק ישראל ימשיך לרכוש דולרים בשוק - אז אין בכך הבטחה כי השקל לא ימשיך להתחזק.

"כולם בבעיה היום", אמר פישר. "המדינות שהן לא בבעיה הן המדינות שהמערכות הפיננסיות שלהן לא עברו משבר. בישראל, באוסטרליה, בקנדה, בהונג קונג, בסינגפור, בסין, בהודו, בדרום אמריקה, פרו, קולומביה ובברזיל. כולם התחילו לצמוח. כל המדינות האלה צומחחות בקצב מכובד. ולמה? הסיבה היא מאוד פשוטה. במשך המשבר הזה כל הבנקים המרכזיים הורידו ריבית".

פישר אמר כי "אין דבר יותר חשוב מלשמור על הבריאות של המערכת הפיננסית ושל הבנקים, מפני שאם הם לא מתפקדים - המשק לא יכול לצמוח ולא יכול להיות בריא", אמר פישר. "יש לנו מזל שיש לנו בנקים שמרניים ושיש לנו פיקוח על הבנקים הדוק וחזק".

פישר אמר כי "זו השנה ה-6 שלי כאן. כשהגעתי לפה שמעתי כל מיני טענות על הפיקוח על הבנקים - שמתערבים יותר מדי. עכשיו אומרים תודה על כך שיש לנו פיקוח. זה אחד הדברים הכי חשובים שקרו במשק במשך המשבר".

לדברי פישר, "הצמיחה במחצית הראשונה של השנה היתה 4%, יש עודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, והבנקים בריאים - אז זה מצב מאוד טוב. המשק נמצא במצב טוב. התחלנו את המשבר עם האבטלה הכי נמוכה ב-15 השנים האחרונות. ציפינו שהאבטלה תעלה ל-9% אבל היא שוב במגמת ירידה. זה מראה שהמצב טוב". עם זאת, פישר ציין כי "יש ייסוף, השקל מול הדולר". פישר הוסיף כי "עד שהמשק האמריקאי לא יחזור לצמיחה משמעותית המשק העולמי לא יחזור לצמיחה בת קיימא".

משברים שמתחילים בנדל"ן

פישר דיבר גם על עליות המחירים בשוק הנדל"ן. לדבריו, "המון משברים פיננסיים מתחילים בשוק הנדל"ן. זה מה שקרה בארה"ב. כל הבלאגן במשק העולמי הוא תוצאה של שוק הנדל"ן בארה"ב. אנו לא ניתן למשק הישראלי לפתח בועה בשוק הנדל"ן ולגרום לאפשרות שכתוצאה מזה נמצא את עצמנו עם בעיות במערכת הפיננסית".

פישר הוסיף כי "הציפיות שלנו הן שגובה השכ"ד יעלה בסביבות 6%-8% בשנה, וזה ישפיע על האינפלציה. זה כמעט הדבר היחידי שמשפיע כרגע. יש דברים נוספים כמו מחירי העגבניות אבל זה כבר עניין נקודתי".

פישר אמר כי "כל עוד היצוא לא יעלה - זה ישפיע באופן שלילי על צמיחת המשק".

המועדון המסחרי-תעשייתי מהווה מקום מפגש לאנשי עסקים, תעשיינים, אנשי מסחר, בנקאים, מנכל"ים בכירים ואנשי מקצועות חופשיים מהשורה הראשונה. המועדון מהווה הזדמנות לפיתוח וביסוס קשרים עסקיים בין החברים בעלי מקצועות שונים ועם אנשי מפתח במשק הישראלי. כמו כן, המועדון הינו מקום למפגשים בלתי אמצעיים עם אישים בולטים, עם מובילי דעת קהל ומעצבי מדיניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully