וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק של יותר מ-80% במחירי הכותנה מאז יולי מאלץ את יצרניות הבגדים להעלות מחירים

ניו יורק טיימס

4.11.2010 / 22:37

בנוסף יצרניות הבגדים מנסות למצוא דרכים להוזיל את הייצור: בדים סינטתיים יותר, כפתורים קטנים יותר



מחירי כותנה גבוהים לרוב גורמים ליצרניות הבגדים לקצץ בעלויות, אך כעת החלה מגמה חדשה: בגדים מכותנה פשוט יהיו יקרים יותר. "זה לא שיש לנו בחירה", אמר וזלי קארד, נשיא ומנכ"ל ג'ונס גרופ, החברה המחזיקה במודגים כמו אן קליין וניין ווסט. "המחירים חייבים לעלות", הוסיף.



רשת בון-טון תעלה את מחירי המותג הפרטי בכדולר לפריט באביב, ופעם נוספת בסתיו. בד בבד, היא גם עוברת משימוש ב-100% כותנה בפריטים כמו סוודרים, לתערובות סינטתיות. ליווי'ס הודיעה כי כבר העלתה מחירים, והיא צפויה להעלותם פעם נוספת בשנה הבאה. היינסברנדס, יצרנית מותגי היינס, פלייטקס וצ'מפיון, הודיעה על העלאת מחירים צפויה עד פברואר, והעלאה אפשרית נוספת אם מחיר הכותנה לא יירד.




יצרנית בגדים אחרות אמרו כי עד כה לא העלו מחירים, אך כי הדבר צפוי להשתנות בשנה הבאה. חברת vf קורפ, יצרנית מותגי נורת פייס ו-7 for all mankind אמרה כבר כי מותגיה יהיו יקרים יותר ככל הנראה בשנה הבאה, בייחוד מוצרי הג'ינס עתירי הכותנה. ג'ונס גרופ הודיעה כי העלאת המחירי שלה עשויה להיות בסביבות 10%.



הבעיה היא בעיה קלאסית של חוסר איזון בין ההיצע לביקוש. מחיר הכותנה זינק בכמעט 80% מאז יולי, וצפוי להיוותר גבוה. "תפוקת הכותנה העולמית אינה צפויה לעמוד בביקוש בשנתיים הקרובות", אומרת שרון ג'ונסון, אנליסטית כותנה בחברת פירסט קפיטל גרופ.



מלאי הכותנה נמוכים בעקבות ירידה חדה בביקוש בתקופת המיתון. בנוסף יבולי כותנה רבים נפגעו בקיץ האחרון בגלל הצפות בפקיסטן ומזג אוויר גרוע בהודו ובסין - 3 יצרניות כותנה מרכזיות. אך עיקר הבעיה היא גידול בביקוש בסין, אליו הצטרפה עלייה בביקוש גם בארה"ב עם התאוששותה. ועם עליית המחירים, נכנסו לשוק גם הספקולנטים, שהביאו לעליות מחירים נוספות.



"גם הסוחרים הותיקים ביותר בהלם מהזינוק", אמר מייק סטיוונס, אנליסט כותנה עצמאי. "זה התבטא בבהלת קניות של מפעלי טוויה ברחבי העולם, המעוניינים להבטיח כי יוכלו להמשיך לייצר", הסביר.



עליות המחירים הובילו כמה חברות הלבשה להעביר את הייצור שלהן למדינות בהן כוח עבודה זול יותר או מכס נמוך יותר. יצרנית בגדי הספורט לולומלון, מעבירה חלק מהייצור שלה מסין לוייטנאם, קמבודיה ובנגלדש. בון-טון נהנית ממכסים נמוכים במצרים ובניקרגואה. היצרנית מנסות לצמצם עלויות גם בצורות נוספות: למשל, האם ניתן להחליף כפתור או חוט תפירה במוצר זול יותר, או אם אפשר להשתמש בתערובת המכילה פחות כותנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully