וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסיעת עסקים באיילון

מאת רותי לוי

5.11.2010 / 7:03

פעם ניסו פרסומאים לשכנע אותנו "להפוך שעה אבודה לשעת עבודה" ? מאז זרמו באיילון יותר מדי תאונות וקנסות - ואיש לא חולם לדחוק בנהגים להשתמש בסלולרי ? למרות האזהרות, רוב הציבור מסמס בכבישים ? ארבעה מנהלים מתוודים על הרגלי העבודה שלהם מהרכב ? אזהרה: מרבית הראיו



>> כמעט שעתיים מבלה חני הורביץ על הכביש מדי יום בגלל הפקקים. לפעמים כשעומס התנועה כבד במיוחד, זמן הנסיעה שלה מתארך לשלוש שעות. בזבוז הזמן אדיר, אך במקרה של הורביץ משמעותו קריטית במיוחד. היא אמנם רק בת 33, אבל עסוקה מאוד: יש לה שישה ילדים והיא מנכ"לית חברת הנדל"ן מגדלים.

מסיבות אלה אין פלא שאת זמן הנסיעה מנצלת הורוביץ עד תום. היא מייעצת, מעירה וסוגרת עסקות נדל"ן מהסלולר, ברמזור היא מוצאת זמן להתאפר, וכשמגיע מייל חשוב היא מכתיבה למזכירותיה תשובה מהירה עליו. הורביץ סבורה שלשיחות העבודה שהיא מנהלת מאחורי ההגה יש יתרונות משלהן: "אף אחד לא יכול להפריע לשיחות האלה, לדפוק בדלת ולבקש להיכנס לכמה רגעים".



לדברי הורביץ, כשהיא מנהלת את שיחות הטלפון מהרכב היא משתמשת באוזניית בלוטות'. היא מודה שלפעמים קורות תקלות, אך עד כה קיבלה רק אזהרה ממשטרת התנועה והצליחה לחמוק מקנסות ועונשים.



הורביץ אינה יוצאת דופן בניהול שיחות טלפון מהרכב בזמן הניהיגה, אך היא בהחלט שייכת למיעוט שמודה בקול רם במנהג. השבוע צוין יום המחויבות הלאומית לבטיחות בדרכים, ומסקר שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לרגל האירוע עלה כי קרוב למחצית (44%) מהנהגים בישראל הודו כי הם מדברים בטלפון בזמן נהיגה.



מבין הנסקרים שהודו כי הם משתמשים בסלולר בנהיגה, כ-20% אמרו כי הם מדברים בו לעתים קרובות או קרובות מאוד בעת הנהיגה. כשליש (36%) ציינו שרוב השיחות שהם מנהלים הן בענייני עבודה.



רוב מכריע של הנסקרים סבורים שמסוכן לדבר ללא דיבורית בעת נהיגה (90%), אך רק 30% מהנהגים אמרו שהם מאמינים שגם שיחה בדיבורית מסוכנת. רוב הנסקרים ציינו כי הם מאמינים כי מסוכן במידה רבה או רבה מאוד לשלוח מסרונים (סמסים) בזמן הנהיגה ואף לקרוא כאלה (94% ו-90% בהתאמה). רוב הנסקרים ציינו כי הם נמנעים משליחת מסרונים בזמן נהיגה (89%), וכמחצית דיווחו שהם נמנעים גם מלקרוא אותם בזמן שהם מאחורי ההגה (48%).



החוק בישראל אוסר על ניהול שיחות בסלולר ללא דיבורית בעת הנהיגה, אך מתיר ניהול שיחות עם דיבורית. על שליחה וקריאה של מסרונים חל איסור מוחלט בחוק. ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים מסבירים שבציבור נוצר רושם כי דרישות החוק משקפות את מידת הסיכון של הסיכון של השימושים השונים בסלולר בעת נהיגה.



עם זאת, ברשות מציינים כי בעוד ששיחה ללא דיבורית ושליחה וקבלת מסרונים הוכחו כמסיחי דעת מסוכנים, מחקרים עדכניים גילו כי גם שימוש בסלולר בעת הנהיגה עם דיבורית גורם להסחת דעת מסוכנת שעשויה לגרום לתאונות מסכנות חיים.



ברשות מבקשים להביא לשינוי בתפישת הסכנות האורבות לנהגים, ולשינוי בחוק שיקבע איסור גורף על השימוש בסלולר בנהיגה. את עיניהם הם נושאים לארה"ב, בתקווה שתיתן רוח גבית לשינוי: הנשיא ברק אובמה הורה באחרונה לאסור על עובדי הממשל האמריקאי להשתמש בכל סוג של תקשורת אלקטרונית בעת נהיגה.



בינתיים, פנינו למנהלים בכירים בישראל כדי לבדוק כיצד הם נוהגים. אזהרה: מרבית הראיונות בכתבה זו נערכו במהלך נהיגה.



"באמצע שיחה קשה גיליתי שאני נוסע במהירות 140 קמ"ש"



דני נישליס, מנכ"ל רדיו תל אביב 102fm



בן 53 ואב לשלושה, משמש גם יו"ר דירקטוריון תיאטרון חיפה



מכשיר סלולר: אייפון 3gs



ברכב: מירס ודיבורית לאייפון



קו נסיעה קבוע: חיפה-תל אביב



כמה זמן על הכביש ביום: 3 שעות



הרגלי עבודה בנהיגה: "אני מתקשר לאנשים שממש צריך, דואג שיהיו ברשימת המקוצרים ומחפש שיטה אמינה של זיהוי קולי. לפני שלוש שנים היתה לי שיחה קשה עם אחד העובדים ואיימתי עליו בפיטורים. לחץ הדם שלי עלה, וכשהסתכלתי על שעון המהירות ראיתי שאני נוסע במהירות של 140 קמ"ש. נבהלתי מאוד ועצרתי בתחנת דלק לשתות ולהירגע. מצד שני, לפעמים כשאני מרגיש שאני נרדם או משועמם בדרך, אני מתקשר לחמותי - היא מסוגלת להשאיר אותי בשיחה למשך זמן, עד שאני מגיע ליעד. סמסים הם דבר מטריד במיוחד. כשאני מקבל סמסים בנהיגה אני נלחם בזה ואומר לעצמי: 'אל תפתח'. אבל אני חושש שהסמס יודיע על משבר בעבודה - אולי נפל שידור, אולי שדרן לא הגיע. הבטחתי לאשתי שלא אענה בזמן הנהיגה ואם אני עונה זה רק בשעת חירום ואחרי שעצרתי בצד".



התירוץ: "בשלושת החודשים הראשונים שלי ברדיו נסעתי ברכבת, אבל השיחות הפריעו לאנשים בקרון ולוח הזמנים לא תמיד התאים לי. כשהבנתי שהמכונית חייבת ליהפך למשרד שלי, שכרתי נהגת, אבל לא הייתי רגוע כשישבתי במושב שליד הנהג".



קנסות: "לפני חודשיים נסעתי באזור רמת פולג, עמדתי בפקק והחזקתי את האייפון כדי לשמוע דיווחי תנועה, זה עלה לי אלף שקל".



"אני נותנת הוראות למנהל השיווק ברמזורים וסוגרת עסקות בנהיגה"



חני הורוביץ, מנכ"לית חברת הנדל"ן מגדלים



בת 33, נשואה ואם לשישה



מכשיר סלולר: אייפון 4



ברכב: אוזניית בלוטות' של פלנטרוניקס. "אני נראית כמו מדונה בהופעה"



קו נסיעה קבוע: סביון-רמת גן



כמה זמן על הכביש ביום: 1-3 שעות



הרגלי עבודה בנהיגה: "יש לי את הפריבילגיה של מזכירות. אני נכנסת לרכב ומיד מתקשרת אליהן בחיוג מהיר, והן מקשרות אותי - פעם למנהל בנק, פעם למנהל פרוייקט או לאדריכל. אני מדברת עם עורך הדין של הקבוצה, נותנת הוראות למנהל השיווק ולמנהל המכירות וסוגרת עסקות תוך כדי נהיגה מבלי לגעת במכשיר הסלולרי. אם יש פקק אני לא מצטערת, כי אני לא מאבדת דקה וזמן הנהיגה שלי מנוצל כולו. את המייל פותחת המזכירה במשרד והיא מעדכנת אותי טלפונית כשההודעות חשובות. אני מגיבה בהכתבה טלפונית. אני לא מסמסת".



התירוץ: "יש לי בבית שישה ילדים וביום עבודה יש לי x שעות. נוריד מזה את הזמן שאני מבלה בדרכים ואיבדתי 25% מזמן העבודה שלי".



קנסות: "פעם נגמרה לי הבטרייה של האוזנייה, החזקתי את הסלולר ביד ועצר אותי שוטר. כשפתחתי את החלון הוא שאל בהפתעה - 'חני?' מסתבר שהיה לקוח בחברה - ויצאתי בזול עם התראה במקום קנס".



"אני מציץ בסמסים רק בפקקים"



איתמר שמעוני, מנכ"ל החברה הממשלתית אתרים



בן 41, נשוי ואב לשניים



מכשיר סלולר: נוקיה n96



ברכב: דיבורית מובנית



קו נסיעה קבוע: אשקלון-תל אביב



כמה זמן על הכביש ביום: כ-6 שעות



הרגלי עבודה בנהיגה: "במשרד אני מתנהל בין פגישות, כך שהזמן היחיד שיש לי להחזיר שיחות הוא בנסיעה. גם פגישות עבודה עושים בדרך. כשצריך לנהל שיחות ועידה, אני דואג שמישהו יחייג עבורי. כשאני מדבר עם שרים וחברי כנסת יש בינינו הבנה הדדית שאת השיחות אנחנו עושים בזמן הנהיגה.



"בנוגע לסמסים והודעות מייל - אני מתנהג בהתאם לדרך הדינמית. קשה להתעלם מהצפצופים. בשעת פקקים אני חושב לעצמי 'לא תעביר מבט חטוף?' ופותח את ההודעה. כשאני עונה, אני משתדל לעצור בצד. אם הנסיעה זורמת ואני לא רוצה לעצור - אני לרוב מכין לעצמי תבניות מענה קבועות ששמורות לי בנייד: 'כן', 'לא', 'תבדוק מה היה בשנה שעברה'".



התירוץ: אני רואה יחס ישיר בין מערך התעבורה במדינה לבין ההתעסקות הנוספת בזמן הנהיגה. לו היו לנו תשתיות נאותות: עודף נתיבים במקום עודף מכוניות, זמן הנהיגה היה מתקצר ומותיר זמן נוסף מחוץ לרכב. התרבות שלנו לחוצה ואנחנו עסוקים כל הזמן במענה מיידי. הטלפון הוא כלי עבודה ואף שברורות לכולנו הסכנות שבהסחות הדעת האלה יש לנו חישוב פרטי שלפיו לנו זה לא מסוכן".



קנסות: "יש"



"בזמן נהיגה אבצע בעיקר שיחות שעדיף שלא יהיו להן מאזינים"



אבי בוסקילה, מנכ"ל שראל שירותים ואספקה לרפואה



בן 49, נשוי ואב לשלושה



מכשיר סלולר: נוקיה n97



ברכב: מכשיר נפרד עם דיבורית של נוקיה



קו נסיעה קבוע: קדימה-נתניה, אך נוסע בין בתי חולים בכל המדינה



כמה זמן על הכביש ביום: שעה וחצי. בימים של פגישות 4-6 שעות.



הרגלי עבודה בנהיגה: "אני מנצל את הנהיגה בעיקר לשיחות שעדיף שלא יהיו להן מאזינים. אני משתדל לנסוע לאט ולשמור מרחק. יש לי בדיבורית מערכת זיהוי קולי - לוחצים על מקש ואומרים את השם שאליו רוצים לחייג. זה עובד אפילו בשיחה נכנסת - אתה עונה אם אתה מעוניין לקבל אותה או לדחות אותה. אני לא מסמס. בעבר סימסתי קצת, אבל מעבר לעניין הבטיחותי אני בעיקר נרתע מהאכיפה. אני גם לא קורא הודעות. זו כמובן מלחמה, לעתים אני מציץ מי השולח. אני גם נוהג לאכול תוך כדי נהיגה והאתגר הוא לעשות את כל זה מבלי להתלכלך. יוצא גם שאני מנהל פגישות עבודה על הדרך, במהלך נסיעה, אף שאני מעדיף שזה יקרה כשהאדם השני נוהג".



התירוץ: "כמדינה אנחנו מתייחסים לנהיגה כבזבוז זמן. אבל כשלא היו לנו טלפונים ניידים הצלחנו להסתדר. אנחנו מנתבים שיחות לשעת הנסיעה כי זה ערוץ משמעותי לניצול זמן. לרוב השיחה דווקא מסייעת לי לשמור על ריכוז".



קנסות: "קיבלתי אזהרה אבל אני יודע שאין יותר אזהרות, ושכעת מדובר כבר בקנסות, נקודות ושלילה. יש לזה משקל ואני מאמין שזה רק עניין של זמן עד שתופסים אותך, וזה פשוט לא שווה את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully