וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היזמים: יש עשרות אלפי דירות שניתן לשחרר בשנה הקרובה

רנית נחום-הלוי

5.11.2010 / 7:03



>> בפגישה שקיימו ביום רביעי עם אנשי משרד האוצר ציינו הקבלנים כי עשרות אלפי יחידות דיור תקועות בשל סיבות שונות: כ-8,000 דירות ממתינות בשלבי היתרי בנייה; כ-5,000 דירות מאושרות תקועות בשל סוגיות בירוקרטיות במינהל; ועוד אלפי דירות תקועות בשל חוסר תכנון.

בפגישה הציעו הקבלנים כמה תוכניות מגירה שעשויות לשחרר קרקעות למגורים. בין היתר הציעו להאיץ את הרפורמה על הרישוי, בנפרד מהרפורמה על התכנון, היות ששם קיימת הסכמה בין כל הצדדים. "אחת הבעיות המהותיות שמעכבת בנייה ושיווק קרקעות היא הוצאתם של היתרי בנייה", ציין יו"ר לשכת השמאים, ארז כהן. "כיום יש בישראל אלפי דירות מאושרות הנמצאות בפקק אדיר ברשויות המקומיות. שם לוקח יותר משנה להוציא היתר בנייה, בין אם לתוספת חדר או לבנייה של 700 דירות. זה זמן לא סביר בעליל. הצענו להפריד ברפורמת התכנון את הרישוי מהתכנון, היות שעל נושא הרישוי קיים קונצנזוס, ולקדם את זה בכנסת בקרוב".



לטענת כהן, קיימות כיום כ-5,000 דירות נוספות שתקועות במינהל מקרקעי ישראל בשל סוגיות בירוקרטיות פעוטות. "מדובר בתוכניות מאושרות, שכל מה שדרוש בהן זו חתימה של המינהל, אך קיימים ויכוחים על גובה שומה, פירושים קנייניים, השגות ועררים. כבר ב-2009 הוחלט על הקמת ועדת השגות בראשות שופט בדימוס, שתדון בכל הנושאים הקשורים לחיובים למינהל. הוועדה הזו טרם נכנסה לפעולה, ושיווק הדירות נתקע".



הקבלנים הציעו בין היתר להעניק הנחות בשיעור של 20% על מחיר הקרקע, ליזמים שיקדמו תכנון של מקב"תים - מכרזים על קרקעות לא מתוכננות. לטענתם, רק במרכז הארץ יש כאלפי קרקעות כאלה: בגני יהודה יש תכנון לכ-4,500 דירות; בתל השומר וקרית אונו ניתן לבנות כ-2,700 דירות; במגשימים יש תכנון לכ-3,000 דירות; במושב גינתון ליד יער בן שמן - כ-2,000 דירות; וכך גם בבאר יעקב. "אם יעניקו הנחות ליזמים, ישוחררו הרבה קרקעות לא מתוכננות", אמר אחד הקבלנים ל-themarker. "השאלה היא כמה המדינה מוכנה לתת עבור הביצוע".



הקבלנים עמדו על סוגיות נוספות שעשויות לעודד יזמים לשחרר קרקעות ולשווק דירות. כך למשל, הציעו להעניק הנחה על מס שבח במכירת דירות, להעניק הקלות בפרויקטים של התחדשות עירונית והקלות במיסוי לעובדים זרים. "לא מספיק שאנחנו משלמים על העובדים הזרים הוצאות סוציאליות, כפי שאנו מחוייבים - המדינה מחייבת אותנו גם בשלושה היטלים נוספים: היטל על ויזות, שהייה והסתדרות עובדים. ביקשנו שלפחות יסירו מאתנו את המסים הדמיוניים הללו".



לצד הצעות אלה הציעו הקבלנים להחזיר את מס הרכוש ליזמים שמחזיקים קרקעות ולא פועלים לשיווקם. "בעבר הוטל מס רכוש בשיעור של 2% על יזמים שהחזיקו קרקעות ולא שיווקו אותם", הסבירו קבלנים בשיחה עם themarker. "עם השנים הקנסות בוטלו, וכיום יזמים מחזיקים את הקרקעות מתוך מטרה לשווק אותם במחיר המקסימלי. הצענו שהמדינה לא תמסה את היזמים בשנה הקרובה, ותאפשר להוציא קרקעות בשיווק לשוק, ולאחר מכן תגבה מס רכוש בשיעור של 2%".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully