וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוף ים בעיצוב עצמי

מאת שלומית צור

5.11.2010 / 9:36

הזדמנות חד פעמית ניתנה השבוע לתושבי נתניה להביע בפני מתכנני משרד הפנים כיצד היו רוצים לראות את קו החוף של העיר. בין ההצעות: אי מלאכותי, הקמת מזח ושביל אופניים



>> שביל אופנים מקרית השרון ועד הים, שדה תעופה על אי ומרינה תוססת - כל אלה היו רק חלק מחלומותיהם של תושבי נתניה שהוזמנו להשמיע את מאוויהם בפני עורכי תוכנית המתאר הארצית לחופים (תמ"א 13). תוכנית המתאר, שאמורה לעצב את מראה קו החוף והשימושים בו בעתיד, אושרה בפעם האחרונה בשנת 1983, מה שהביא את כל הגורמים הנוגעים בדבר להכיר בעובדה שהתוכנית דורשת שינויים כדי להתאימה למציאות המשתנה.

לכנס שיתוף הציבור לתוכנית, שהתקיים ביום שלישי השבוע בבית יד לבנים, הגיעו כ-200 תושבי העיר. הכנס נערך ביוזמת עיריית נתניה ומינהל התכנון במשרד הפנים ואורגן על ידי חברת מימוש פרויקטים. בכנס ניתנה הזדמנות חד פעמית לתושבים להביע את רעיונותיהם, חלקם פרועים ביותר, לאופן בו היו רוצים לראות את קו החוף של עירם, רגע לפני שמקבלי ההחלטות קובעים את קווי המדיניות הארצית שתצייר את קו החוף לדורות ואף תשפיע גם על החלטות מקומיות.



מלבד ראש העירייה מרים פיירברג ומהנדס העירייה פול ויטל, הקשיבו לרעיונות התושבים גם עורך התוכנית, האדריכל עמוס ברנדייס, וראש תחום ים וחופים במינהל התכנון, אילנה שפרן. מרבית התושבים הגיעו במטרה להשמיע את רצונותיהם בקבוצות דיון מיוחדות שהוקמו לפי נושאים כמו תיירות, תחבורה וגישה לים, המצוק והשלכותיו הסביבתיות ואף מיתוג העיר נתניה כעיר תרבות הספורט.



"מאז 1983 לא נכתבה תוכנית חדשה והמציאות מחייבת ליצור התאמה לצרכים של ימים אלו", הסבירה פיירברג בפתיחת הכנס. "נתניה היא העיר היחידה שיזמה התייחסות לתוכנית באופן של שיתוף ציבור. המטרה היא שבנתניה תהיה רצועת חוף פעילה שניתן להגיע אליה בקלות. לצערי, כיום הגישה לחוף היא בעייתית. חלק ניכר מהעיר נמצא על מצוק שהפך למצוקה".



פיירברג הזכירה כי ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הקים צוות שיתמודד עם סוגיית המצוקים במקומות שונים במדינה בהם הבעיה קיימת, והוקמה ועדה שמטרתה ליישם את ההחלטות בנושא. "לאור העובדה שנתניה ברובה נמצאת על מצוק, אני תקווה כי היא תזכה לעדיפות וכי הפיילוט הראשון בנושא ייעשה כאן", אמרה פיירברג.



את הכנס פקדו גם קבוצת תושבים שניצלו את המפגש עם בכירי משרד הפנים כדי להשמיע את קולם במאבק שהם מנהלים נגד תוכנית שער הים, להקמת מגדל בן 36 קומות בכניסה לחוף סירונית במקום בו פעלה בעבר בריכת השחייה העירונית.



המוחים סולקו לבסוף מהאולם, אך פיירברג לא התחמקה מהבעת עמדתה גם בהעדרם: "כאשר מתכננים תוכניות, צריכים לקחת בחשבון שיש מצב נתון. אני הראשונה שאשמח לקחת זכויות מאושרות ולבטל אותן, אך זה בלתי אפשרי. קיבלנו ירושה ואיתה אנחנו נאלצים להתמודד".



לקשר עם החוף



פייברג הבהירה כי המטרה היא לחשוב כיצד ניתן לפתח את מתחם החוף להנאת התושבים והתיירים. גם המתכננים והתושבים מצטרפים לכך: "חוף הים הוא משאב לאומי וההתייחסות אליו משתנה עם השנים", הסבירה יו"ר ועדת עורכי התוכנית במינהל התכנון, אילנה שפרן. "בעבר הים היה מקום לא רצוי בו הברזלים מחלידים יותר מהר. עם השנים למדנו שזה המקום הכי תוסס בעיר. היום אנחנו חייבים לעדכן את תמ"א 13 ולכן באנו לשמוע אתכם".



עורך התוכנית עמוס ברנדייס הסביר לתושבים כי "מה שלמדנו זה שצריך לקשר בין הטיילת לחוף ולעיר", אמר ברנדייס. "רצועת החוף בנתניה היא מאוד צרה בגלל מחסור בחול וזה קשור למצוק".



בהמשך ישבו צוותים של עורכי התוכנית עם התושבים ושמעו את רעיונותיהם. תושב שכונת קרית השרון אמר כי היה רוצה שילדיו יוכלו לרכב בשביל אופניים המוביל מהשכונה עד לים. תושבת מרכז העיר ביקשה כי יוקם בים אי ובו שירותי מסחר, מרינה ושדה תעופה.



רבים מהתושבים ציינו את הקושי להגיע לים בשל המצוק והצורך במעליות נוספות שיובילו את הציבור לחוף, כמו המעלית שנחנכה בחוף סירונית ב-2005 וזכתה להצלחה רבה. צעירים ביקשו לתת את הדעת על מקומות בילוי שיפיחו חיים בטיילת. בין המשתתפים היו גם עובדי עיריית נתניה, שסיפרו למתכננים על הקשיים הכרוכים בפינוי אשפה סמוך למצוק, וביקשו שיתנו את דעתם גם על סוגיית התפעול במקום.



מתכנני התוכנית רשמו את הערותיהם של התושבים, גם אם נראו קשות למימוש. "באופן כללי רוב התושבים היו רוצים לחזק את הקשר בין העיר לים", סיכם מהנדס העירייה פול ויטל. "תושבים רבים גם ביקשו להביא בחשבון הוספת שוברי הגלים שיביאו לבלימת הגלים ולשמירה על המצוק. שמענו גם את רצון התושבים במזחים, שכן המזח מאפשר לתושב ללכת על הים ולהביט על העיר מהים".



לדברי ויטל, מקבלי ההחלטות ישקללו את בקשות התושבים במסגרת ועדת עורכי התוכנית במינהל התכנון כאשר הנושא יוצג בעוד חודש למשרדי הממשלה השונים. לאחר שהתוכנית החדשה תגובש, יתקיים כנס שיתוף ציבור נוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully