וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור של עליות מחירים

מאת רנית נחום-הלוי

5.11.2010 / 9:36

מדד השכונה /מלחה החדשה



>> שכונת מלחה החדשה הוקמה בשנות ה-90 בסמוך לשכונת מלחה הוותיקה בירושלים. השכונה היא חילונית ברובה ומשכה אליה אוכלוסייה ברמה גבוהה. בעקבות הביקושים למקום, עלו המחירים בשכונה בעשור האחרון ב-50%-70%, והם צפויים לשמור על רמתם הגבוהה.



מיקום:

שכונת מלחה ממוקמת בדרום מערב ירושלים, והיא תחומה בין שכונת רמת שרת ורחוב גולומב בצפון, יער גילה ורחוב דרך יצחק מודעי בדרום, דרך חיים קוליץ ושכונת גבעת משואה במערב וקניון מלחה ושכונת קטמונים במזרח.



היסטוריה:



שכונת מלחה הוקמה על יסודות הכפר הערבי אל-מאלחה שתושביו נמלטו במהלך מלחמת העצמאות. בשנות ה-50 יושבה השכונה בעיקר על ידי עולים מצפון אפריקה והיא נחשבה לשכונה חלשה. עם זאת, מעמדה השתנה בהדרגה בראשית שנות ה-70, אז אנשי תרבות רבים גילו עניין בשכונה בשל אופיה הכפרי והציורי. בשנות ה-90 החל פיתוח מאסיבי במקום, ולצד בתי האבן הישנים נבנתה שכונת מלחה החדשה שכוללת צמודי קרקע ובנייה רוויה.



תכנון ובנייה:



שכונת מלחה משתרעת על שטח כולל של כ-590 דונם, מתוכה שכונת מלחה החדשה משתרעת על שטח של כ-370 דונם, ובה למעלה מ-1,100 בתי אב עם כ-4,500 תושבים. בעוד שכונת מלחה הוותיקה כוללת בתי אבן צמודי קרקע, שחלקם עברו שימור ושיפוץ, בשכונת מלחה החדשה, תמהילי דירות שונים, בבנייה צמודת קרקע, מדורגת ובנייה לגובה.



צמודי הקרקע, בעיקר קוטג'ים, בשכונת מלחה החדשה יושבים לרוב על מגרשים בשטח של 300-350 מ"ר ובהם 190-350 מ"ר בנוי. במקרים בודדים נעשו הרחבות של מגרשים באמצעות חיבורם. הבנייה הרוויה בשכונה מתחלקת לשניים: בנייה מדורגת ובנייה לגובה. הבנייה המדורגת נעשתה על המדרונות המערביים והמזרחיים של השכונה, ונבנו בה בניינים בני 4-5 קומות, חלקם עם מעליות. הבנייה הרוויה כוללת מבנים בני 3-4 קומות שבהם דירות 4-5 חדרים. בשכונה נבנו מעט מאד דירות קטנות בשטחים של כ-70 מ"ר.



לאחרונה החל מינהל מקרקעי ישראל בקידום בנייה של 400 דירות בסמוך לגן החיות התנ"כי. החשש הוא כי הבנייה הצפויה תפגע בריאה הירוקה של שכונת מלחה, וועד השכונה והארגונים הירוקים החלו להיאבק נגד התוכנית.



מוסדות ציבור:



שכונת מלחה סובלת ממיעוט מוסדות ציבור - בשכונה אין מתנ"ס קהילתי, וכל השירותים הציבוריים מרוכזים בקניון מלחה, ולא בשכונה עצמה. בשכונה יש כמה גני ילדים, בתי ספר יסודיים, חטיבת ביניים, בתי כנסת, ושני מרכזים מסחריים הכוללים בין היתר מכולת קטנה, סניף בנק, בית קפה וחנויות. לאחרונה החל ועד השכונה במגעים עם העירייה להקמת מתנ"ס שכונתי ומבני ציבור נוספים.



בסמוך לשכונה מרכזים עירוניים רבים ובהם: איצטדיון הכדורגל "טדי", היכל הכדורסל הביתי של קבוצת הפועל ירושלים, הגן הטכנולוגי של ירושלים שבו פועלות חברות היי-טק ובנקאות וגן החיות התנ"כי. כמו כן, בשכונה ממוקמת תחנת הרכבת הראשית של ירושלים, ובמקום פועל מסוף מרכזי של אוטובוסים לשכונות הדרום מערביות ויישובי יהודה.



אוכלוסייה:



האוכלוסייה בשכונת מלחה היא מעורבת ברמה סוציו-אקונומית בינונית עד גבוהה, ברובה הגדול חילונית.



דינמיקת מחירים:



שכונת מלחה החדשה נחשבת שכונה יוקרתית והמחירים בה עלו בעשרות אחוזים בעשור האחרון. עליות המחירים נובעות בין היתר מעליות מחירי הנדל"ן בשוק הירושלמי כולו בתקופה זו. כבר כיום רמות המחירים הן גבוהות, וההערכות הן כי ישמרו על יציבות.



דירת ארבעה חדרים בשטח של 100 מ"ר נמכרה ב-1998 תמורת כ-990 אלף שקל. ב-2001, דירה דומה בשטח של 100 מ"ר ברחוב האייל נמכרה תמורת 1.194 מיליון שקל. ב-2005 נמכרה דירה דומה ברחוב הדישון תמורת 1.52 מיליון שקל, ובאוגוסט 2009 תמורת 1.7 מיליון שקל.



דירת חמישה חדרים, 125 מ"ר, בקומה ראשונה ברחוב האייל, נמכרה ב-2000 תמורת 1.383 מיליון שקל. גם מחיר דירה זו עלה בהדרגה במהלך השנים, ובאפריל 2002 נמכרה דירת 5 חדרים בשטח 118 מ"ר תמורת 1.45 מיליון שקל. ב-2005 נמכרה דירת 125 מ"ר תמורת 1.65 מיליון שקל, ב-2007 האמיר מחיר דירת 120 מ"ר לכ-2.2 מיליון שקל, וב-2010 נמכרה דירה דומה, בשטח 120 מ"ר, תמורת כ-2.4 מיליון שקל בממוצע.



-



סייעו בהכנת הכתבה: אסף אפשטיין בעלים ומנהל נדל"ן 2000, חנן שליין יו"ר ועד השכונה, אתר רשות המסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully