וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזדמנות לשינוי אקולוגי

ברק גוזנר

5.11.2010 / 9:36

מלים בקבלנות



>> אינספור ימי עיון בשנים האחרונות לימדו אותנו שנכון לעבור לבנייה ירוקה. הסבירו לנו שמרחב בנוי נכון טוב למדינה מכיוון שהוא חוסך מים ואנרגיה, כלכלי לדיירים משום שהוא מוריד עלויות שימוש, מאוורר ומואר יותר וגם פולט פחות קרינה ורעלים - ולכן השוהים בו בריאים ומאושרים יותר והלומדים והעובדים במרחב הירוק מרוכזים וחרוצים יותר. למרות זאת, עד היום נבנו לפי תקן בנייה ירוקה שבעה בניינים בלבד.

אז מדוע השינוי לא מגיע? הסיבה היא שתעשיית הבנייה שמרנית באופיה, ועל אף שהשינוי נראה הגיוני, עדיין נדרשים כוחות חזקים כדי לממשו. אבל באחרונה גוברת התחושה שסינרגיה בין שני כוחות שוק יוצרת מסה קריטית והזדמנות לשינוי.



הראשון הוא התגברות הביקושים. הישראלים רגילים לקנות דירות לפי מיקום, גודל ומחיר. אבל סקרי שוק שהזמינו באחרונה חברות בנייה מראים כי לא מעט רוכשים ישלמו גם בעבור ביצועי הבניין - מה שמעיד על הבשלת השוק.



כוח השוק השני הוא האינטרס הלאומי. הצטרפותנו ל-oecd הביאו משרדי ממשלה לבחון כיצד לעמוד במחויבויות בינלאומיות לניהול סביבתי. כל הבדיקות הראו כי המקום להתחיל בו הוא המרחב הבנוי.



וכך קרה שבבת אחת משרדי ממשלה ורשויות מקומיות החלו להשקיע בתוכניות לקידום בנייה ירוקה. מהר מאוד התברר כי אין הסכמה כיצד בונים ירוק, וכי לכל משרד ורשות פרשנות משלו. אז נכון, קיים תקן - אבל הוא לא מעודכן ומצומצם.



מי שהבין את הצורך ואת ההזדמנות שנוצרה ליצירת שינוי היה המשרד להגנת הסביבה, שהקצה מיד כ-2.5 מיליון שקל לעדכון והרחבת התקן. במדינות מתקדמות תקנים של בנייה ירוקה מפותחים בידי ארגונים מהמגזר העסקי, שיש להם אג'נדה ברורה ומומחיות בהנעת השוק. הבעיה היא שישראל עדיין לא בשלה לכך, ואצלנו, רק מכון התקנים מוסמך לפתח תקנים ואין לו אג'נדה מיוחדת לקידום בנייה ירוקה.



הניסיון מלמד שקידומו ושיווקו של התקן הם מרכיבים קריטיים בהטמעה של בנייה ירוקה. טוב עשו משרדי הממשלה ששילבו בתהליך את המועצה הישראלית לבנייה ירוקה, שהיא חברה במועצה עולמית לקידום בנייה ירוקה. המועצה, מכון התקנים ומשרדי ממשלה מגבשים בימים אלה את התקן בליווי מומחים מבריטניה, וחשוב שישקיעו משאבים גם בשיווקו ובהטמעתו



התקן המחודש אמור להתפרסם תוך כמה חודשים. תקן מפורט ומחייב המשווק נכון יאפשר ליזמים לשים על הבתים תג מדיד של איכות ומחיר - הרי רק מה שמדיד ניתן לתמחור - והוא יאפשר לרשויות לגזור ממנו חוקים, תקנות מחייבות ותמריצים ברורים.



הדינמיקה בעולם מלמדת כי תקן טוב המשווק נכון מגביר ביקושים, אנשי מקצוע מתמחים בו, יזמים בונים לפיו והמדינה גוזרת ממנו תקנות בנייה מחייבות ותמריצים לבנייה ירוקה. כל אלה, נוסף על סיוע במימון למי שיבנה ירוק ועל מגוון חומרי בנייה בעלי תו תקן ירוק, הם מרכיבים שעדיין בחסר אצלנו - והם הכרחיים לשינוי.



-



הכותב הוא מנהל האסטרטגיה והפיתוח בקבוצת התשתיות השביל הירוק-שטאנג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully