וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם נגד ברננקי: גרמניה - "אין לו מושג"; ברזיל - "לא עוזר לפזר כסף מהליקופטר"

סוכנויות הידיעות

5.11.2010 / 17:41

המשקיע ג'ים רוג'רס על "הליקופטר בן": "הוא לא מבין בכלכלה, במט"ח או בפיננסים. הוא רק יודע להדפיס כסף"



גוברת הביקורת בעולם על החלטת הבנק הפדרלי, והעומד בראשו - בן ברננקי - להשיק תוכנית שנייה של הרחבה כמותית (quantitative easing) בארה"ב, כלומר רכישת אג"ח ממשלתיות על ידי הבנק המרכזי במימון הדפסת כסף. שרי האוצר של ברזיל, גרמניה וצרפת ויו"ר הבנק המרכזי של סין ביקרו ביממה החולפת בחריפות את ההחלטה.



"עם כל הכבוד, לקובעי המדיניות בארה"ב אין מושג", אמר היום שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שויבל. "הבעיה אינה מחסור בנזילות. זה לא שהאמריקאים לא הזרימו מספיק נזילות לשוק, והחלטתם עכשיו להזרים עוד לשוק לא הולכת לפתור את הבעיות שלהם", הוסיף שויבל, אשר ציין עוד כי ארה"ב פוגעת במאמצים ליצור תנאי משחק שווים בשוק המט"ח. "הדבר שארה"ב מאשימה בו את סין, עושה ארה"ב עצמה באמצעים אחרים", אמר שויבל בהתייחסו לתוכנית ההרחבה הכמותית של הבנק הפדרלי.



מוקדם יותר היום אמר יו"ר הבנק המרכזי של סין, ז'או שיאוצ'ואן, כי ההרחבה הכמותית בה נוקט הבנק הפדרלי מתקבלת על הדעת בשל התאוששותה האיטית של כלכלת ארה"ב, אולם הוסיף כי היא עלולה לפגוע בשאר העולם וממחישה את הצורך ברפורמה של המערכת הפיננסית הבינלאומית. "אם מדיניות הפנים של ארה"ב אופטימלית עבורה בלבד, אך במקביל אינה אופטימלית עבור שאר העולם, הדבר עלול ליצור השפעה שלילית בעולם. הדברים זולגים", אמר ז'או. "אנחנו חייבים לפתור את הבעיה הזאת על ידי רפורמה של המערכת הפיננסית הבינלאומית".



שרי האוצר של צרפת וברזיל אף הם ביקרו את תוכנית ההרחבה הכמותית של ארה"ב. שרת האוצר של צרפת, כריסטין לגארד, אמרה אתמול בראיון לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי התוצאה הבלתי נמנעת של תוכנית ההרחבה הכמותית החדשה בארה"ב היא התחזקות של היורו. שר האוצר של ברזיל, גואידו מנטגה, אף הוא ביקר אתמול את החלטת הבנק הפדרלי, ואמר "ספק אם החלטת הבנק הפדרלי תניב תוצאות כלשהן. פיזור כסף מהליקופטר כלל לא מועיל".



יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, זכה לכינוי "הליקופטר בן" בעקבות נאום שנשא בשנת 2002 ובו דיבר על "הצנחת כסף ממסוקים לשווקים" כדימוי לכך שהדפסת כסף על ידי המדינה היא הדרך הפשוטה ביותר להתמודד עם מצב של דפלציה.



למבקרי ההרחבה הכמותית במגזר הממשלתי ברחבי העולם הצטרפו גם משקיעים וכלכלנים. "למרבה הצער, ד"ר ברננקי לא מבין בכלכלה, לא מבין במטבעות, ולא מבין בפיננסים", אמר אתמול המשקיע המיליארדר ג'ים רוג'רס. "הדבר היחיד שבו הוא מבין, זה הדפסת כסף. כל הקריירה שלו התבססה על מחקר שערך על הדפסת כסף", אמר רוג'רס, אשר צפה כבר בשנת 1999 את הראלי בשוק הסחורות העולמי. "תנו לבחור הזה מכונה להדפסת כסף, והוא מפעיל אותה הכי מהר שאפשר".



תוכנית ההרחבה הכמותית השנייה של הבנק הפדרלי עוררה ביקורת עוד בטרם הודיע הבנק המרכזי באופן רשמי על השקתה. "הרחבה כמותית מהווה הימור מסוכן שהתועלת שעשויה לצמוח ממנו היא קטנה, אך טומנת בחובה סיכונים משמעותיים ליצירת בועות נכסים שעלולות לערער את יציבות הכלכלה העולמית", אמר הכלכלן מרטין פלדסטיין מאוניברסיטת הארוורד, בראיון לעיתון "פייננשל טיימס" כיממה לפני הודעת הבנק הפדרלי. "כלכלת ארה"ב אמנם סובלת מחולשה וקיימת חוסר ודאות לגבי התחזית, אך הרחבה כמותית איננה הפתרון הנכון", הוסיף פלדסטיין, אשר שימש יועץ כלכלי בכיר של נשיא ארה"ב לשעבר, רונלד רייגן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully