וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: שכר הדירה לא הדביק את קצב עליית מחירי הדיור - וצפוי לזנק

מאת אורה קורן ואדיר ונונו

7.11.2010 / 7:07

נגיד בנק ישראל אמר כי יציבותה של המערכת הפיננסית בסכנה כל עוד מחירי הדיור ממשיכים לעלות ב-20% בשנה. לדבריו, הממשלה יכולה לפתור את בעיית הנדל"ן באמצעות הגדלת היצע הקרקעות



>> "אנחנו מודאגים מיציבות המערכת הפיננסית, אם המחירים ימשיכו לעלות בקצב של 20% לשנה" - כך אמר ביום חמישי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, במפגש עם חברי המועדון המסחרי-תעשייתי בתל אביב. לדבריו, הממשלה יכולה לפתור את הבעיה אם תגדיל את היצע הקרקעות ותפעל בתחום המיסוי.

"אין דבר חשוב יותר משמירה על בריאות המערכת הפיננסית, הבנקים. אם הם לא מתפקדים - המשק לא יכול לצמוח. הציפיות לאינפלציה הן שהיא תעלה. גם מחירי הדירות ממשיכים לעלות, והמון משברים פיננסיים מתחילים בשוק הנדל"ן. זה מה שקרה בארה"ב. כל הבלגאן במשק העולמי הוא תוצאה של בעיות בשוק הנדל"ן בארה"ב. לא ניתן למשק הישראלי לפתח בועה בנדל"ן שיתצור בעיות במערכת הפיננסית. אנחנו צריכים לטפל בזה", הוסיף פישר.



לדבריו, "הציפיות לאינפלציה מראות שהמחירים צפויים לעלות בשיעור קרוב לגבול העליון של היעד. הציפיות גבוהות גם בגלל שהמשק מתקרב לרמה של תעסוקה מלאה, וגם בגלל שמחירי הדירות ממשיכים לעלות, ואילו שכר הדירה עדיין לא הגיע לרמה הנגזרת ממחירי הדיור הנוכחיים. לכן אנו צופים ששכר הדירה יעלה בשנה הקרובה בכ-6%-8% ותהיה לכך השפעה על האינפלציה".



כפי שפורסם שלשום ב-themarker, במשרד האוצר שוקלים לפעול להרחבת היצע הדירות כדי למנוע היווצרות של בועת נדל"ן. בין ההצעות שהועלו באוצר להרחבת ההיצע היו תמריץ לבנייה מהירה באמצעות החזר חלק מהתשלום על הקרקע לקבלנים; הגדלת ההיצע של בתים צמודי קרקע בפריפריה על חשבון בנייה רוויה רגילה; הפחתת מס שבח על קררקעות היסטוריות שנרכשו לפני 2000 וזירוז הליכי אישור בפרויקטי בינוי-פינוי.



פישר הוסיף כי צפויה תקופה קשה ליצוא הישראלי כתוצאה מהמצב בשוקי היעד העיקריים - ארה"ב ואירופה. "כל עוד הצמיחה באירופה וארה"ב תמשיך להיות נמוכה יהיה לנו קשה להגדיל יצוא. כל עוד היצוא לא יעלה, וכנראה ברבע השלישי הוא אפילו ירד, זה ישפיע באופן שלילי על צמיחת המשק", אמר פישר.



"אנחנו מודאגים מהעובדה ששוקי היצוא שלנו לא צומחים מהר מספיק. הפתרון הוא העברת הפעילות למשק מקומי כמו בניית דירות, אלה דברים שניתן לייצר אם יש ביקוש. זה יאפשר להמשיך לצמוח גם אם היצוא יירד".



פישר ציין כי ימשיך להתערב בשוק המט"ח כדי לחזק את השקל לנוכח תנועות הון הנובעות מפערי ריבית בישראל ובחו"ל. "צריך להעלות ריבית כדי להיאבק באינפלציה. נכנסנו לשוק וקנינו דולרים, אבל פערי הריבית גדולים מאוד וארה"ב כאילו הורידה ריבית, וזה הגדיל את הלחץ. אנחנו מוכנים להמשיך להתערב, אבל בכל זאת יש ייסוף מסוים בשער השקל", אמר.



"אני מניח שאנחנו קרובים לסוף האפשרות להורדת ריבית בארה"ב, אבל כל עוד הם בריבית נמוכה מאוד - אנחנו לא יכולים להיות בסביבתה, תהיה לנו בעיית שער חליפין. אנחנו בודקים צעדים ועובדים עם הממשלה, אבל זה ישפיע על השקל ועל היכולת לצמוח", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully