וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גילוי מוגבל מרצון

ג'ק בלנגה

7.11.2010 / 7:07

תכנון מס



>> אלפי נישומים ממתינים לפרסום של רשות המסים בדבר חנינת מס לבעלי חשבונות בנק סודיים מחוץ לישראל. הנושא נמצא בבחינה כבר חודשים רבים, אולם ככל הנראה קיימת התנגדות עקרונית-מוסרית של בכירי רשות המסים לאפשר חנינת מס למי שלא דיווחו על הכנסותיהם והעלימו אותם בחו"ל.

חנינת מס משמעותה תשלום מס נמוך יותר, תוך חיסכון בריבית וויתור על קנסות בגין הכנסות בחו"ל. בפאנל מקצועי בכנס יועצי מס באילת שבו השתתף, אמר סמנכ"ל חקירות ברשות המסים, אבי ארדיטי, כי מומלץ לכל בעלי החשבונות להזדרז להגיש בקשה לגילוי מרצון בהתאם לנוהל הגילוי הקיים ולא להמתין לפרסום הקלות בנושא.



ככל הנראה, מידע על חשבונות הבנק בחו"ל מגיע גם כיום לרשות המסים בישראל. לדברי ארדיטי, מי שמעוניין לקבל חסינות מהעמדה לדין פלילי בגין העלמות מס, רצוי שיגיש פנייה כנה ויגלה את כל העלמותיו ומקורותיהן, ויפנה לתשלום המסים המלאים כולל ריבית, הפרשי הצמדה וקנסות, בהתאם להחלטת פקיד השומה.



החסינות שמעניקה רשות המסים בגילוי מרצון היא חסינות פלילית, והיא מותנית בתשלום מלוא המסים. לדברי ארדיטי, מי שיגיש בקשה לגילוי מרצון ובמקביל יתווכח על גובה המס הנדרש ומי שיגיש בקשה לגילוי מרצון ובמסגרתה ינסה לאשר תכנון מס או לקזז הפסדים - לא יאושר לו הליך הגילוי ובקשתו תידחה.



כך, למשל, במסגרת חקירת תיק "בנק פנאן" פנו מיד כמה שופטים בבקשה לגילוי מרצון, אולם הרשות דחתה את הבקשה שלהם ועדיין קיים סיכון שיוגש נגדם כתב אישום או שיאולצו לשלם כופר כסף כדי לסיים את ההליכים הפליליים נגדם. ככל הנראה, נוהל הגילוי מרצון נמצא בבחינה מחודשת בפרקליטות.



ארדיטי מסר בכנס את עמדת רשות המסים לגבי כמה סוגיות בהליך הגילוי מרצון:



א. גילוי מרצון אינו תחליף לכופר או לעסקת טיעון. בעקבות הגילוי המלא ותשלום כל המסים בגין ההעלמות מוענקת חסינות מהעמדה לדין פלילי לגבי עבירות המס שבוצעו.



ב. לגבי כספים שמקורם בהכנסות בלתי חוקיות כמו סמים, זנות, שוחד והימורים, לא יאושר הגילוי והרשות תאכוף את הדין הפלילי והאזרחי. אין מניעה לדווח על ההכנסות באופן שוטף ולהימנע מעבירות מס.



ג. לגילוי מרצון מעמד של הגשת דו"ח מתקן או דו"ח חדש, שכלולות בו ההכנסות שהועלמו, לכן אין כלל התיישנות על חובות המס. עם זאת, יש הגורסים כי על הגילוי תחול ההתיישנות הפלילית, דהיינו עשר שנים. הנושא בבדיקת הפרקליטות.



ד. כל הראיות שנמסרות בהליך הגילוי עשויות לשמש את פקיד השומה בהליך האזרחי של גביית המס. במקרה של גילוי חלקי או מתחכם, הראיות ישמשו גם בהליך הפלילי.



ה. לא יתאפשר גילוי מרצון לחשבוניות פיקטיביות. לרשות יש אמצעים לגלות את הזיופים. עם זאת, לאחרונה אושר גילוי לבעל עסק שהדפיס חשבוניות מזויפות לעצמו.



ו. כ-80% מהבקשות לגילוי מאושרות. בשנים האחרונות אושרו מאות בקשות כל שנה.



עו"ד ורו"ח בלנגה הוא מומחה בדיני מסים ושותף מנהל במשרד ג. בלנגה ושות'



jack@blanga.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully