וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריו טינטו - נלחמת בהתערבויות ממשלתיות

מאת ליאור זנו

7.11.2010 / 7:07



>> בדומה לחברה המובילה בענף, גם ריו טינטו, השחקנית השלישית בגודלה בענף הכרייה העולמי, מתהדרת בשורשים בריטיים-אוסטרליים. ריו נסחרת בשווי שוק של 147 מיליארד דולר, המגלם מכפיל של 14 על בסיס רווחיה ב-12 החודשים האחרונים ומכפיל 9 על בסיס רווחיה הצפויים ב-12 החודשים הקרובים.

ב-2008 רכשה ריו טינטו את השליטה יצרנית האלומיניום הקנדית alcan תמורת 40 מיליארד דולר. בשנתיים שאחר כך התמקדה החברה במימוש נכסים כדי לממן את הרכישה. בפברואר מכרה ריו טינטו שני מכרות אשלג בארגנטינה ובקנדה ואת מכרה עפרת הברזל קורומבה בברזיל תמורת 1.6 מיליארד דולר לואלה הברזילאית. עם זאת, ריו מציינת בכל הזדמנות כי מיקודה המרכזי הוא בצמיחה, ולצורך כך היא הקצתה 3 מיליארד דולר ב-2010. בכסף השתמשה בין היתר להרחבת מכרות הברזל פילברה במערב אוסטרליה ולמימון מכרה עפרת הברזל סימנדו שבגינאה. סיפור מכרות סימנדו מדגיש סיכון אחר בתחום הכרייה - הרגולציה הממשלתית. אוצרות הטבע שכורות ענקיות הכרייה פרושים במדינות רבות. כפי שממשלת ישראל דנה כיום בהעלאת שיעור התמלוגים על גז ונפט, חשופות ענקיות הכרייה העולמיות להתערבויות ממשלתיות. מדינות מסוימות עלולות להלאים משאבי טבע ולהצר את פעילות החברה. כך, למשל, שב-2008 הפקיעה ממשלת גינאה חלקים ממכרות סימנדו מידי ריו טינטו.



דוגמה אחרת לפיקוח הרגולטורי ניתנה רק באחרונה, עם טרפוד כוונתן של ריו ו-bhp להקים חברת ענק משותפת לכריית ברזל בערבות אוסטרליה, שהיתה צפויה לחסוך להן עלויות בסך 10 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully