וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנכ"ל החדש של דיסקונט ייכנס לתפקיד בלי המנהלים הוותיקים לצדו

מאת אתי אפללו

7.11.2010 / 7:07

בלעדי זעזועים בהנהלת דיסקונט ערב כניסתו של ראובן שפיגל לכיסא המנכ"ל: דורית בן סימון, ראש החטיבה הפיננסית, תעזוב את תפקידה בקרוב, ותצטרף לאהוד ארנון, ראש החטיבה העסקית ולישראל דוד, ראש החטיבה הקמעונית שעברו לתפקידים אחרים בקבוצה



>> דורית בן סימון, מי שעמדה בחמש השנים האחרונות בראש החטיבה הפיננסית של בנק דיסקונט, צפויה לעזוב את תפקידה בקרוב - כך נודע ל-themarker. שלא כמו מנהלי חטיבות אחרים בדיסקונט ששינו לאחרונה תפקיד בתוך הקבוצה - בן סימון תעזוב את קבוצת דסקונט. בן סימון היתה בחמש השנים האחרונות ראש החטיבה הפיננסית ומנהלת הסיכונים הראשית של הבנק, ובמסגרת תפקידה היתה אחראית גם על חטיבת נכסי לקוחות.

לפני כמה חודשים, בעקבות הוראה של המפקח על הבנקים רוני חזקיהו להפריד את תפקיד מנהל הסיכונים בבנקים ולתת אותו למנהל שאינו נושא בתפקידים ביצועיים, הפסיקה בן סימון לכהן כמנהלת הסיכונים של הבנק. גורם בבנק דיסקונט סיפר אתמול ל-themarker כי בן סימון היתה זו שקיבלה את ההחלטה לעזוב והיא צפויה לסיים את הפרויקטים הגדולים שהיא מובילה בטרם עזיבתה.



בן סימון החלה את דרכה במשרד האוצר, ומשם עברה לבנק טפחות כמנהלת תחום השקעות. לאחר מכן ניהלה את גמולות, חברת קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שהיתה בבעלות בנק הפועלים לפני רפורמת בכר. בן סימון צפויה לסיים את תפקידה בפועל חודשים ספורים לאחר שייכנס לתפקידו מנכ"ל הבנק החדש ראובן שפיגל. אחד הפרויקטים שאותם היא צפויה להשלים טרם עזיבתה - אם לא יהיו דחיות נוספות - הוא הנפקת הזכויות של הבנק בהיקף של 450 מיליון שקל. ההנפקה המתוכננת כבר כשנה, אולם נתקלה בעיכובים רבים.



בפברואר ייכנס לתפקידו ראובן שפיגל, מנכ"ל הבנק החדש, שיחליף את גיורא עופר העוזב את הנהלת הבנק לאחר עשור. לשפיגל צפויים חודשים ראשונים לא פשוטים בתפקיד, ואחד הדברים שיהפכו את כניסתו לתפקיד למאתגרת עוד יותר הוא העובדה שכל עמודי התווך של הנהלת דיסקונט בישראל בשנים האחרונות מסיימים את תפקידם בימים אלה.



נוסף לבן סימון, שתסיים את תפקידה בחודשים הקרובים, יעשה זאת גם אהוד ארנון - מי שהיה בארבע השנים האחרונות ראש החטיבה העסקית של הבנק. ארנון מחליף בתפקידו את שפיגל עצמו, ול-themarker נודע כי מי שצפויה להחליף את ארנון היא סגניתו, אורית אלסטר.



החלפה נוספת שבוצעה מוקדם יותר השנה היתה של ראש החטיבה הקמעונית, ישראל דוד, שגם הוא שימש בתפקיד כארבע שנים. דוד עבר לכהן כמנכ"ל חברת כרטיסי האשראי של דיסקונט, חברת כאל, לאחר שהמנכ"ל הקודם בועז צ'צ'יק סיים את תפקידו עקב שורת כשלים שבהם הסתבכה החברה. את דוד החליף בתפקידו נעם הנגבי.



נוסף לשלושה חילופי תפקידים מרכזיים אלה בוצעו בהנהלת דיסקונט שינויים נוספים בתקופה האחרונה. כך למשל אמור מבקר הבנק שלמה פיטשון לסיים את תפקידו. פיטשון כבר הודיע על כך אך בינתיים האריך את כהונתו, והבנק מחפש לו מחליף. את הנגבי החליף סגנו שי ורדי, שאחראי על מערכות מחשוב - תחום שנמצא כעת לאחר השלמת פרויקט הסבת מחשוב גדול מאוד - ואילו שלמה אבידן מונה לאחראי על תחום התפעול ולוגיסטיקה, שבו דרושה התייעלות רבה בבנק.



המהפכה הקמעונית עדיין דורשת עבודה



שלושה מחברי ההנהלה המרכזיים ביותר בבנק דיסקונט בישראל היו בן סימון, ארנון ודוד. עם עזיבתם מקבל לידיו שפיגל הנהלה חדשה ובעלת ניסיון מועט יחסית, והדבר הראשון שיצטרך שפיגל לעשות הוא לבנות הנהלה יציבה ולגבש אותה. ההנהלה החדשה עומדת בפני אתגרים רבים בכל אחת מהזרועות של הבנק. כך למשל, מחליפו של ארנון יצטרך להמשיך להוריד את רמת ההפרשה לחובות מסופקים בתיק האשראי של הבנק, שאמנם ירדה בשנים האחרונות אך היא עדיין מהגבוהות במערכת, וברבעון השני של 2010 היתה הגבוהה ביותר - 0.89% בהשוואה לממוצע של 0.50% בשאר הבנקים.



אתגר גדול עומד גם בפני הנגבי שהחליף את דוד, מכיוון שבנק דיסקונט מוביל בשנים האחרונות אסטרטגיה השמה דגש על התחום הקמעוני בבנק. דיסקונט ומעוניין לגייס משקי בית כדי להגדיל את המקורות הזולים של הבנק (פיקדונות הציבור) ולהשתמש בהם כדי לצמוח באשראי. ואכן, דיסקונט הצליח בשנים האחרונות להגדיל את נתחו באשראי לציבור, אולם המהפכה הקמעונית של דיסקונט דורשת עדיין עבודה רבה. כך למשל, על פי התוכנית האסטרטגית לשנים 2011-2015 מתכנן דיסקונט לערוך שינויים נוספים בתחום הקמעוני, בעיקר שינויים ארגוניים.



אחד השינויים שיבוצעו בדיסקונט הוא ביטול חמישה מרחבים והקמת עשרה אזורים "רזים" באנשי מטה, שינהלו את תחום השירות ופיתוח העסקים ב-140 הסניפים הקמעוניים. להנגבי ולבנק מצפה עבודה רבה כדי להטמיע שינוי זה בשטח.



האתגר: התייעלות



מעבר לגיבוש ההנהלה, בפני שפיגל עומדים שני אתגרים גדולים - התייעלות וניהול ההון של הבנק. מתחילת השנה מציג דסקונט תשואה על ההון נמוכה ביחס למערכת (6.3% ברבעון השני של 2010 - כמחצית ממזרחי ולאומי, ותוצאה טובה יותר רק מהבינלאומי), ונסחר במכפיל הון נמוך בהשוואה לשאר הבנקים. שתי הסיבות העיקריות לכך הן חוסר היעילות של הבנק והקושי שלו בעמידה בדרישות ההון.



על פי נתונים שמפרסם בנק ישראל, עובדי דיסקונט הם הפחות יעילים במערכת הבנקאות. ואולם, ההתמודדות עם העובדים אינה פשוטה באף בנק, ובייחוד לא בבנק דיסקונט, שבו קיים ועד חזק ומיליטנטי. דיסקונט הציג ברבעו השני 2010 את יחס היעילות (הוצאות תפעוליות מתוך סך הכנסות) הגרוע ביותר במערכת, 78%, בעוד שהפועלים, לאומי ומזרחי טפחות הציגו יחס טוב יותר, הנמוך מ-70%.



הסיבה השנייה היא ניהול ההון. דיסקונט הוא כיום הבנק היחיד שנמצא מתחת ליחסי ההלימות של הון הליבה (הון מניות ועודפים שלא חולקו) שהוגדרו על ידי בנק ישראל (7.5%). הבנק אמנם מתכנן הנפקת זכויות ומניות לחיזוק בסיס ההון, אולם גם הנפקת הזכויות לא תיתן לו עודף הון גדול מעבר לדרישות המינימום של בנק ישראל - ומשמעות הדבר יכולה להיות פגיעה בצמיחה של הבנק ואף צמצום האשראי שהוא נותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully