וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזהב השחור של בעלות אסדות הקידוח בישראל

אבי בר אלי

7.11.2010 / 8:31

בעלות אסדות הקידוח של תמר ולווייתן הפועלות מול חופי ישראל, הואשמו בארה"ב כי שיחדו פקידים בניגריה, ונצואלה, הודו ומקסיקו. החברת ישלמו קנסות של עשרות מיליוני דולרים

"אחת מפרשיות השוחד הגדולות שזוהו אי פעם בענף אחד" - כך צוטט בסוף השבוע ב"ניו יורק טיימס" גורם ממשלתי אמריקאי בכיר. זאת לאחר ששבע חברות שירותים לתעשיית חיפושי גז טבעי ונפט הסכימו לשלם קנסות בסך כולל של 236 מיליון דולר בגין תשלומי שוחד שהעבירו לפקידי ממשל בכ-10 מדינות בעולם.

השוחד שולם במדינות הודו, מקסיקו, ונצואלה, אנגולה, אזרבייג'אן, ברזיל, קזחסטאן, ניגריה, רוסיה וטורקמניסטאן. זאת, תוך הפרה לכאורה של התקנות האמריקאיות למניעת שחיתות במדינות זרות (Foreign Corrupt Practices Act).

מן ההסדר אליו הגיעו החברות עם משרד המשפטים האמריקאי ועם רשות ניירות ערך בארה"ב עולה כי דמי השוחד ששולמו נועדו בין היתר לאפשר את יבוא הציוד של החברות, ליישב מחלוקות עם הרגולטורים, להשיג פטור מתנאים שבהם חויבו לעמוד בפרויקטי הקידוח, להשיג מהקלות מס וכדי לעקוף חוקים מקומיים.

ישראל אינה נמנית עם המדינות בהן ניתן שוחד לכאורה, אך בין החברות המעורבות בפרשה נכללות שלוש הקשורות לענף חיפושי הגז הטבעי בחופי ישראל. מדובר בחברת טרנסאושן (Transocean) שמבצעת בימים אלה את קידוח "לווייתן 1" באמצעות אסדת הקידוח Sedco Express שבבעלותה. אסדה זו צפויה להמשיך לאחר מכן לפרויקט הפיתוח של מאגר תמר.

טרנסאושן הואשמה כי שילמה שוחד לפקידי ממשל בניגריה כדי לייבא את אסדות המים העמוקים שלה למדינה. החברה צפויה לשלם קנס בסך 20.64 מיליון דולר, מהם 13.4 מיליון דולר במסגרת ההליך הפלילי נגדה.

החברה השנייה היא פרייד (Pride) אינטרנשיונל, שאמורה להניע לישראל בחודשים הקרובים את אסדת הקידוח Pride North America. אסדה זו צפויה לבצע את מבחני ההפקה בקידוח לווייתן ולהעמיק את הקידוחים באתר לשכבות העמוקות יותר שבהן עשוי להימצא נפט. פרייד הואשמה בתשלום שוחד בסך 800 אלף דולר בשלוש מדינות, ותשלם 32.6 מיליון דולר כקנס פלילי ו-23.5 מיליון דולר במסגרת ההסדר האזרחי אליו הגיעה עם רשויות האכיפה האמריקניות.

השוחד נועד להרחיב את חוזי הקידוח הימיים של פרייד בוונצואלה, ליישב מחלוקת בהודו וכדי להימנע מתנאים שבהם חויבו האסדות בקידוח שערכה במקסיקו.

בנוסף, מואשמת במסגרת הפרשה חברת נובל קורפוריישן משווייץ. מדובר בחברת שירותי קידוח שנוסדה כחברה אחות של מפעילת קידוחי תמר ולווייתן, נובל אנרג'י. ב-1985 פוצלה החברה מהקבוצה האם, ומניותיה הופצו בין בעלי המניות. כיום אין ממשק בין פעילות החברות, אך הן חולקות כמחצית מבעלי מניותיהן הגדולים ואף דירקטור משותף. חברה זו תחויב בתשלום קנס של 8 מיליון דולר בגין שוחד ששילמה בניגריה.

חברות הקידוחים הנוספות שמואשמות בפרשה הן טיידווטר, גלובל סנטה-פה וגם ענקית האנרגיה של (Shell), שתשלם סכום כולל של 48 מיליון דולר. זאת, לאחר שהחברה הבת שלה בניגריה שילמה סכום של כ-2 מיליון דולר לקבלני משנה בידיעה כי ייועד לתשלום שוחד לפקידי ממשל ניגרים. את הקנס הגבוה ביותר (81.9 מיליון דולר) תשלם חברת הלוגיסטיקה פנלפינה משווייץ, שהואשמה כי שילמה 27 מיליון דולר כדמי שוחד לפקידים זרים עבור קידום עניינם של לקוחותיה בשבע מדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully