וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמאי הממשלה: מחירי דירות עלו ב-15% ב-2010

חן הלפרן

7.11.2010 / 10:15

לפי סקירת השמאי הממשלתי באשר למחירי דירות בערים הגדולות ברבעון השלישי של השנה, נרשמה בשנה האחרונה עלייה של 15% בדירות ארבעה חדרים, בהן בוצעו מירב העסקות

החששות להתפתחות בועת נדל"ן בישראל גוברים וגם השמאי הממשלתי במשרד המשפטים מצטרף למאבק במחירים המאמירים. אגף שומת המקרקעין במרד המשפטים פרסם הבוקר (ראשון) את סקירת מחירי הדירות ברבעון השלישי של השנה.

לפי הנתונים עולה, כי בשנה החולפת, מאז הרבעון הרבעון המקביל אשתקד, עלו המחירים בערים שנסקרו בשיעור ממוצע של 15.0%, כשבתקופה זו עלה מדד המחירים לצרכן ללא דיור בשיעור של 1.0%. עם זאת, יש לציין כי בערים שבהן נותחו מחירי העסקות בהשוואה לרבעון שקדם לו, נצפתה מגמת עלייה בשיעור ממוצע של כ-2.4%.

אנשי המשרד, אשר ניסו להסביר את מצב מצוקת הדיור, כתבו כי "ברבעון השלישי העלה בנק ישראל את הריבית והטיל מגבלות על נטילת משכנתא במטרה להקטין את הביקוש לדירות, וכן נודע על צעדים נוספים, שבכוונת הממשלה לנקוט במטרה לבלום את עליות המחירים בענף. מנגד, נמשך השיפור במדדים הכלכליים ובהם קיטון בשיעור האבטלה והמשך הצמיחה אשר מביא עימו גידול בביקוש לדירות".

על מנת לא להיות מושפעים מגורמים שונים המשפיעים על מחירי הדירות, סקרו במשרד את שיעורי ההשתנות בהתמקדות על הדירות הסטנדרטיות ביותר, שבהן מספר העסקות הגבוה ביותר. לשם כך לא נבחנו, למשל, דירות בנות חמישה חדרים ומעלה או דירות בנות שלושה חדרים ומטה.

"על מחירי הדירות משפיעים משתנים רבים", נכתב בהודעת משרד המשפטים בניסיון ההסבר לעליית המחירים, "רמת ההשפעה של כל אחד מהמשתנים לבדו קשה למדידה ולניתוח. אולם נראה, כי המלאי הנמוך של דירות חדשות בלתי מכורות, של כ-13,500 דירות הוא הגורם המשפיע ביותר ומביא ללחץ מתמשך לעלייה במחירי דירות".

בדברי ההסבר המשיכו וטענו: "מצד הביקוש, לעומת זאת, קיימים משתנים רבים בעלי השפעות מנוגדות: ציפיות להמשך הצמיחה, ציפיות להמשך העליה בשער הריבית הריאלי וצפיות לנקיטת צעדים ממשלתיים להורדת מחירי הדירות. נראה כי השפעתם של גורמים אלה יחד חלשה ביחס להשפעת נתון ההיצע".

"במטרה לזהות ולבודד את שיעורי ההשתנות במחירים בתקופת הסקירה ביחס לרבעון הקודם, ולנוכח ריבוי המשתנים המשפיעים על מחירי דירות, ורמת ההטרוגניות הרבה במאפייניהם, נבחרו מתוך כלל העסקאות ברבעונים הרלוונטים דירות בעלות מאפיינים הומוגניים ככל שניתן, שכמות העסקאות בהן גבוהה יחסית", הסבירו את הסקירה במשרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully