וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון דחה הערעור של תושבי עג'מי שביפו נגד פרויקט הנדל"ן לציבור הדתי

רנית נחום-הלוי

7.11.2010 / 15:14

בית המשפט: עסקת החכירה הושלמה טרם הגשת הערעור; מינהל מקרקעי ישראל: בעתיד תוכנס התניה האוסרת אפליה



לאחר למעלה משנה, בית המשפט העליון שם היום סוף להליך משפטי ארוך שניהלה העמותה הדתית באמונה כאשר רכשה מגרש בשכונת עג'מי ביפו. בית המשפט דחה את עתירת האגודה לזכויות האזרח כאשר קבעה כי עמותת באמונה תוכל להקים פרויקט מגורים המיועד לאוכלוסיה הדתית. זאת על אף ששיווק כזה מהווה מעין אפליה לאוכלוסיות שונות ובעיקר לאוכלוסיה הערבית המקומית.







"במקרה זה אין עוד אפשרות מעשית לשלול מהמשיבים 4 (חברת באמונה וקבוצת הרוכשים שרכשה דירות בפרויקט, רנ"ה) את הזכויות במגרש, זאת לאחר שבוצעו כל ההליכים הנדרשים לשם מימוש זכייתם במכרז. על כן אין לבטל כיום את זכייתה של אמונה במכרז או את חוזה החכירה שנחתם עימה", קבע בית המשפט העליון בהרכב נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, מרים נאור ויורם דנציגר.



על אף ההחלטה בית המשפט העליון ציין כי המגזר הדתי אינו צריך הגנה מיוחדת מתוקף היותו קבוצת מיעוט, וזאת בעיקר לנוכח העובדה כי המגרש נרכש במקום רגיש כמו יפו . כמו-כן העירה נשיאת בית המשפט ביניש, כי מתוקף סמוכותו של מינהל קרקעי ישראל, האחראי על ניהול 90% מקרקעות המדינה, עליו לפקח על אופן שיווק הקרקע. "אני סבורה כי המינהל נדרש לפקח על אופן שיווק המקרקעין בשוויון ללא הפליה גם על ידי חברות פרטיות הזוכות במכרזים המוצאים על ידו, כאשר המקרקעין הם מקרקעי המינהל. יתכן כי יש ממש בטענה שהציבור הדתי לאומי אינו בגדר קבוצת מיעוט הדורשת הגנה על מאפייניה הדתיים והתרבותיים הייחודיים, בפרט כאשר מדובר בקרקע המיועדת לדיור בתחום ישוב עירוני; ובהתחשב במיקומו של המגרש הנדון".



תחילתה של הפרשה במאי 2009 אז זכתה חברת באמונה במכרז של מינהל מקרקעי ישראל לרכישת קרקע ברחוב בית פלט בשכונת עג'מי ביפו. במתחם מתכננת העמותה להקים שני בניינים בני 10 דירות כל אחד. החברה כבר שיווקה את מרבית הדירות לפי מחיר של כ--980 אלף שקל ליחידה. זמן קצר לאחר רכישת הקרקע ושיווק הדירות הוגשה עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בשבתו כבית משפט מחוזי על ידי האגודה לזכויות האזרח וארגונים נוספים, בטענה כי העמותה מייעדת את הדירות לרוכשים הנמנים על הציבור הדתי-לאומי בעלי השקפה ציונית וכי מדובר באפליה. בעתירתם ביקשו מבית המשפט להורות למינהל מקרקעי ישראל לבטל את הסכם החכירה.



הנושא הוכרע בערכאות השונות, וכך גם בבית המשפט המחוזי בפברואר השנה ובעקבותה הגישה האגודה לזכויות האזרח עתירה לבית המשפט העליון. בעתירה, ציין עו"ד גיל גן-מור ודן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח, כי "לא זו בלבד שהחוק אוסר על קיום אפליה בפרויקטים שהוקמו על קרקע ציבורית, אלא שבמקרה זה, הפרויקט הבדלני של "באמונה" הוקם בלב שכונה שרוב תושביה אינם מורשים לגור בו, על אחת מעתודות הקרקע האחרונות בשכונה שסובלת ממצוקת דיור קשה. ההחלטה מאד מאכזבת, ואולם ההליך המשפטי הניב הישגים משמעותיים. 'באמונה' לא תוכל להרחיב את הפרויקט הבדלני, ועל פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה, חל איסור על מינהל מקרקעי ישראל למכור קרקע ליזם שימכור דירות באופן מפלה. אנו נוסיף ונעקוב אחר יישום ההחלטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully