וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לסגור את הבונדס, ובהקדם

יוסי ביילין

8.11.2010 / 7:10

ארגון הבונדס



>> איני מכיר את איזי תפוחי, אבל ממה שקראתי עליו, אני מבין שמדובר באיש עסקים רציני. התקשורת גם יודעת לספר כי הוא עומד לקבל על עצמו את תפקיד נשיא הבונדס בארה"ב, ולפני שהוא מחליט לקחת על עצמו את המשימה הזו, אני מציע לו שיוותר על ההצעה.

אני מניח שמדובר באדם אמיד, שהמשכורת אינה המניע להחלטתו. אפשר להניח שהוא ציוני טוב, ושהוא רואה בכך סוג של שליחות לאומית. אם זה המניע, יש לו סיבה טובה לחפש משהו אחר. את הבונדס צריך לסגור לאלתר ולחסוך בכך לא מעט מיליוני דולרים לקופת האוצר. זהו רעיון טוב למדינה ענייה ומנודה, שאיש כמעט לא היה מוכן להלוות לה כסף בשנות ה-50, אך זהו רעיון יקר, מיותר ומסואב במאה ה-21.



מדובר בהמצאה של דוד בן גוריון. הוא פנה ליהודי אמריקה, ואחר כך ליהודי העולם, והציע להם לרכוש אג"ח של ישראל, שייפדו לאחר כמה שנים, ובכך להעניק לישראל הלוואה בתנאים סבירים, במצב שבו בנקים מסחריים סירבו להלוות או ביקשו ביטחונות בלתי אפשריים, או תבעו ריבית גבוהה מאוד, שנבעה מן הסיכון.



היהודים נענו. כך יכלו גם לתרום לישראל וגם לקבל את כספם בחזרה. הארגון נהפך לסיפור הצלחה, הזמין פוליטיקאים ישראלים להרצות בפני רוכשי האג"ח והעניק להם שהות מפנקת בחו"ל. חלק מן הקונים חזרו ורכשו אג"ח לאחר שפדו את הגל הראשון שלהם. אחרים תרמו את הכסף למגבית, וחלק ניכר פשוט פדה את הכסף ושמח על כך שכספו הוחזר, עם ריבית נכבדת.



ואולם אט-אט נוצר מצב חדש. ישראל נהפכה לסיפור הצלחה כלכלי, היא לא נתקלה בקשיים לקבל הלוואות, וחלק מהבנקים העניקו לה הלוואות בריבית נמוכה מזו שהעניק מפעל הבונדס. היה כבר צורך לסגור את הבונדס לפני יותר מ-20 שנה, אבל זה כבר היה בלתי אפשרי: יש בו כבר הרבה מאוד עובדים טובים ומסורים; השרים והח"כים אינם מוכנים לוותר בקלות על ההזמנות הנוחות למקומות שונים בעולם, כדי להאדיר את שם ישראל ולמכור סחורה חמה כל כך: אג"ח של מדינה מבוססת כלכלית, בריבית גבוהה.



יש גם מי שנושאים בלבם חלום ליהפך לנשיא הבונדס. זו קבוצה לא קטנה של חולמים, ואלה מצטרפים תמיד למצדיקי הארגון. מלבדם יש מאות מתנדבים בעולם, ובעיקר בארה"ב, שנהפכו למנהיגים בקהילותיהם כתוצאה מהיותם נושאי תפקידים חשובים בארגון. הם עורכים ארוחות ערב, מתחככים במנהיגי ישראל והעולם, ו"עוזרים לישראל". אז מדוע שיוותרו על הזדמנות שכזו?



ומי נותר? האוצר. אם שר האוצר אמיץ יותר, הוא מודה בכך בפומבי. אם הוא אמיץ פחות, הוא מודה בכך בשיחות סגורות. פקידי האוצר המושמצים אומרים זאת כבר עשרות שנים: ישראל משלמת מתקציבה עשרות מיליוני דולרים כדי לממן את המנגנון הגדול של הארגון, והיא משלמת הון רב כדי לממן את הריבית הגבוהה מדי של אג"ח, שאותן מוכרים העסקנים הישראלים ברוב התלהבותם, לאנשים שלרובם ככולם אין שום קשר עם ישראל, והם פשוט תופסים עלינו טרמפ.



אז למה לך, תפוחי, לנהוג כעסקן שהציעו לו ג'וב מיותר. אל תיהפך גם אתה למי שעוד מעט יתראיין בכל עיתון ויסביר מדוע, בכל זאת, צריך לקיים את הבונדס.



הכותב הוא נשיא ביילינק - משרד החוץ העסקי ולשעבר שר המשפטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully