וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה מפלה לרעה בהעסקת נשים

בנימין בן אליעזר

8.11.2010 / 9:00

שר התמ"ת בנימין בן אליעזר חושב שבברכות על צמצום פערי השכר, נותר מגזר אחד מאחור - הנשים העובדות בשירות המדינה. "פערי השכר עדיין גבוהים ואינם מצטמצמים בקצב הרצוי"

באחרונה פורסם דו"ח ממונה השכר על המשכורות בשירות המדינה. נדמה שבסיקור הדו"ח ובהתייחסות אליו נעלמה אחת הבעיות המרכזיות העולות ממנו: פערי השכר בין גברים לנשים בשירות המדינה. אמנם יש לברך על כך שפערי השכר הצטמצמו במעט, אך ההתקדמות בנושא היא אטית מאוד.

לא מהווים דוגמה

רק 28% מהנשים מועסקות בחוזי בכירים, אף שחוק שירות המדינה מחייב ייצוג הולם לנשים, גם אם לצורך כך נדרשת הפעלת הכלל של אפליה מתקנת. הפער בין המינים גדול: ב-2009 השכר הממוצע ברוטו של נשים בשירות המדינה היה 11,497 שקל, לעומת 15,059 שקל אצל הגברים - פער של 23.7%.

המגזר הציבורי צריך להוות דוגמה למגזר הפרטי, ולצערי זה לא המצב כיום. למרות ההתקדמות הרבה במעמד האשה, השיפור שחל בנושא זה בעשורים האחרונים והעובדה שיותר מ-55% ממסיימי תואר ראשון עד שלישי הן נשים, פערי השכר עדיין גבוהים ואינם מצטמצמים בקצב הרצוי.

מהדו"ח ניתן ללמוד כי נשים מועסקות בדרגות נמוכות יותר לעומת גברים. החקיקה לקידום שוויון ההזדמנויות בישראל היא מתקדמת ורחבה ביותר, ערכי השוויון בישראל מקבלים ביטוי רב הן בחקיקה והן בפסיקה. חוק שוויון הזדמנויות בעבודה מטיל איסור כללי על אפליה בשל מגוון עילות, בהן גם על רקע מין. איסור זה חל משלב הקבלה לעבודה ועד לשלב הפיטורין או הפרישה.

מסגרת רחבה זו כוללת גם את האיסור להפלות בתנאי עבודה. בנוסף לאיסור כללי זה, קיימת חקיקה ספציפית האוסרת על אפליה בתנאי שכר בין עובד לעובדת בשוק העבודה. כדי להתמודד עם הבעיה ולייצר פתרונות מתאימים ויעילים, יש לבחון בצורה יסודית את הסיבות והנסיבות לפערי השכר בין הגברים לנשים, ובכלל זה גם את הסיבות להבדלים בתוספות השכר, והסיבות לריכוז גבוה יותר של גברים בדרגות הגבוהות יותר בכל אחד מין הדירוגים.

לא רק ראש הממשלה אחראי לצמצום האפליה

אם יהיו בידינו הגורמים לתופעה, נוכל למצוא לה פתרונות ולהביא לשוויון הראוי בין נשים וגברים בעבודה. בנוסף, יש לפעול להשגת ייצוג הולם של נשים בדרגות הבכירות באמצעות הפעלת הכלל של העדפה מתקנת ועל ידי איתור אקטיבי של מועמדות ראויות לתפקידים הבכירים בשירות המדינה.

אני פועל למינוי נשים לתפקידים בכירים במשרדי, ודי להביט על ראשי המטה המקצועי במשרדנו ולהיווכח בכך. מבחינתי זה עדיין לא מספיק, ובכוונתי להמשיך ולשלב נשים בתפקידים אלה. אני קורא כאן גם לחברי השרים, להקפיד ולפעול על פי חוק שירות המדינה ולדאוג לייצוג הולם של נשים. על יישום החוק אמנם מופקד ראש הממשלה, אך על כל אחד מאיתנו ליישם את החוק.

השנה הצטרפה ישראל כחברה ב-oecd. מעמד זה מחייב אותנו לפעול ביתר שאת לביטול של כל סממן אפליה והטמעה של ייצוג מלא לכל שכבות האוכלוסייה. רק כך תוכל ישראל לראות עצמה כמדינה דמוקרטית, מוסרית ושוויונית.



*הכותב הוא שר התמ"ת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully