וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנות לחברים בלבד

מאת עדי דברת-מזריץ

8.11.2010 / 7:10

בזמן שאתם מאשרים חברים ומעדכנים ססטוסים, יש כבר כמה יזמים שלקחו את השיווק בפייסבוק צעד קדימה והפכו אותו למכירות: הם הקימו חנויות ראשונות המאפשרות לקנות מבלי לצאת מהרשת החברתית ? "חנות בפייסבוק יכולה להפוך למשכורת העיקרית בבית"



>> שי גואטה מוכר את מוצרי רשת ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט בפייסבוק. הוא לא הזכיין הרשמי של הרשת בישראל ואינו קשור אליהם בשום צורה. גואטה הוא סטודנט צעיר, יזם, שהחליט לנצל את ההמון הישראלי השוהה ברשת החברתית, את הקלות שבה ניתן להקים בתוכה חנות, והוא מנסה "לעשות כסף" כהגדרתו, בתקופת הלימודים.



"לפני שנה קראתי כתבה על אישה ממאה שערים שהביאה מכולה של מוצרי ויקטוריה'ס סיקרט ומכרה אותה מהר. חשבתי שזה רעיון טוב למימון הלימודים ולעבודה בזמן שאני סטודנט. לאחר מחשבות והתייעצויות החלטתי שמותג כמו ויקטוריה'ס סיקרט ימכור את עצמו", מספר גואטה, בן 24, שהקים לפני כחודש חנות בפייסבוק תחת השם "ויקטוריה'ס סיקרט בשבילך".

לחנות של גואטה בפייסבוק יש כיום כאלף חברים, שיכולים לרכוש את מוצרי הטיפוח וההלבשה של הרשת העולמית, מבלי לצאת מפייסבוק, ובשימוש בחשבון התשלומים של פייפאל שלהם, כך שהם גם אינם צריכים לחשוף בפני גואטה את פרטי כרטיס האשראי או חשבון הבנק שלהם.



"בשביל התחלה, יש לי היקף מכירות לא רע בכלל. אנשים מתקשרים, שואלים ומהר מאוד אפשר לצבור הרבה חברים", הוא מספר. "אם אתה נכנס לזה ב'פול טיים' אתה יכול להפוך את זה למשכורת עיקרית בבית. בינתיים, כשאני לא משקיע בזה את כל היום, אני מרוויח כמה אלפי שקלים בודדים בחודש בלי הרבה עבודה. עם הזמן, וככל שאשקיע ואפרסם את החנות, אני מניח שארוויח יותר".



החנות של גואטה היא אחת מכמה חנויות ישראליות הקיימות בפייסבוק. רובן עסקים קטנים, של יזמים פרטיים המנסים להרוויח כסף מהקניון הענק שנקרא פייסבוק, ובו 3.3 מיליון ישראלים הנכנסים אליו תדיר.



זירת המכירות בפייסבוק בישראל נמצאת בחיתוליה. החברות הגדולות - רשתות האופנה, משווקות מוצרי החשמל ואחרות - לא נוכחות בה. הן יודעות לעשות בה שיווק, לפתוח דפי מעריצים, אך הן אינן יודעות לנהל בה מכירות של ממש.



גם בעולם נמצא התחום בחיתוליו. הרשתות הגדולות, הידועות כמאמצות טכנולוגיות זריזות, לא ממהרות להקים חנויות בתוך פייסבוק. כך למשל בסט ביי ודומינוס פיצה העולמיות, שהקימו זירות שיווק תוססות לקידום מוצריהן ברשת החברתית, מוציאות את הגולשים החוצה - לאתרים שלהן - כשזה מגיע לשלב המכירות בפועל.



השקת שירותי פייפאל בעברית, המאפשרים ליזמים בתחום להכניס מערכת גביית תשלום בדף הפייסבוק (להוסיף לשונית בשם 'shop now' לדף הפייסבוק שלהם), הופכת את המסחר ברשת לפשוט הרבה יותר.



בינתיים, פורצי הדרך הם היזמים הקטנים, האנשים הפרטיים שלא חוששים לנסות, גם בידיעה שרמת המכירות תהיה נמוכה יחסית בשלב ראשון.



שיווק ממוקד ומפולח



"מכרנו שישה פריטים בשלושה חודשים", מספר מעצב התכשיטים, הצורף עמית ספקטור, שבנוסף לסטודיו שהוא מחזיק במתחם הבורסה לתכשיטים, פתח חנות בפייסבוק בשם 'a.spectorתכשיטים' לפני שלושה חודשים. על האפשרות שמע ממנהלת השיווק שלו, שסיפרה לו על האפשרות שפייפאל מציעה לעסקים קטנים.



"המכירות עדיין לא משמעותיות. צריך סבלנות בדברים האלה. זה לא עולה כסף אז אנחנו בינתיים שם, אבל אני מאמין שבסוף אנשים יתרגלו לזה", הוא מוסיף. לדבריו, היתרונות של חנות בפייסבוק הם העובדה שניתן לפתוח ולתפעל אותה בחינם והעובדה שהשיווק דרך פייסבוק הוא פשוט וקל.



"כל חג פירסמנו ברכה ותייגנו אותה אצל החברים בחנות, משם זה נחשף אוטומטית לכל החברים שלהם. בנוסף, אנו מכניסים לינק לחנות לפורומים של קוסמטיקה ונשים", מספר גואטה.



כמו ספקטור וגואטה, מדובר בבעלי עסקים קטנים מאוד בתחום התכשיטים ואביזרי אופנה, ואפילו חנות לממכר מניפות עם כמה מאות חברים - חנויות שסביר שלא היו מצליחות לקבל מיקום בקניון מרכזי - ולממן אותו.



בכל פעם שספקטור מעלה מוצר חדש בחנות שלו, לקוחותיו - אלו שעשו לייק למותג ברשת החברתית - מקבלים הודעה על כך בקיר שלהם. "אתחיל בקרוב עם פרסום וקידום מכירות באמצעות המערכות של פייסבוק, תמורת תשלום של כמה דולרים. פייסבוק מאפשרת לי ליצור משחקים, שאלונים ותחרויות נושאי פרסים. הם מאפשרים לי לבחור בין פורמטים קבועים, כך שאני בוחר את הפרס שאני רוצה לתת וכך הוא מופץ לאנשים, תוך פילוח המין וטווח הגילאים שאליו אני מעוניין לפנות, אנשים משתתפים ומעבירים את זה הלאה כדי לזכות בפרסים", אומר ספקטור.



בעוד שספקטור מייצר את המוצרים בעצמו, גואטה תלוי באספקה מחו"ל. "יש לי אנשי קשר בארה"ב שקונים שם את המוצרים בחנויות של ויקטוריה'ס סיקרט, משם אני מביא את המוצרים לישראל, לרוב על ידי שילוח ימי".



האם לא צריך אישור מבעלי המותג לפתוח חנות עם המוצרים של ויקטוריה'ס סיקרט?



"כל אחד יכול לפתוח חנות בפייסבוק של ויקטוריה'ס סיקרט, גאפ או כל מותג בינלאומי אחר, כל עוד יש לו מי שישלח לו את הסחורה מחו"ל. מבירור שערכתי עולה כי מדובר בפעילות חוקית לחלוטין".



לא להיות שיווקי מדי



לדקל וסרהולץ, יבואן מוצרים לרוכבי אופניים, שפתח באחרונה גם הוא חנות בפייסבוק, דקל בייקס, יש רק כמה עשרות חברים ברשת. אבל באמצעות פעילויות שיווקיות פשוטות הוא ינסה לעמוד ביעד שהציב לעצמו: כמה מאות חברים תוך שבועות ספורים.



"אני מגיש הצעות חברות, שולח מיילים, מספר לאנשים שאני פוגש. בקצב שבו אני מתקדם, עוד שלושה שבועות יהיו לי 400 חברים בחנות. אז אוציא מודעת פרסום דרך פייסבוק, שעליה משלמים לפי מספר הקלקות, המאפשרת לפלח את קהל היעד לפי אנשים שמתעניינים או שהתעניינו בתחום".



"לא מספיק לשים את המוצר שלך באינטרנט - אלא לשווק נכון", אומרת הדס אדלר, המעבירה קורסים במטרה ללמד בעלי עסקים קטנים לעשות שיווק נכון במדיה החברתית. אדלר הקימה חנות שבה היא מוכרת קורסי הדרכה לשיווק דיגיטלי.



"אנשים קונים מאנשים ולכן חשוב לגרום לגולש להכיר אותך כבן אדם, ואת הערך שלך ושל העסק שלך. למשל, למוכר תכשיטים מומלץ לכתוב טיפים הקשורים לתכשיטים, או מידע המלמד כיצד מייצרים תכשיטים. כשאנשים רואים משהו שיווקי מדי הם מתרחקים, אבל כשנותנים להם מידע אמיתי ורלוונטי הקשור לנושא, סביר יותר שבסופו של דבר תתבצע גם מכירה. כדאי גם לתת משהו קטן בתמורה לרכישה או אף ללא תמורה - כי כך אתה מייצר לעצמך רשימת דיוור ונרשמים - כך שההוצאה חוזרת אליך.



"אני ממליצה על הקמת חנות בפייסבוק ולו רק מהסיבה שזה לא עולה כסף", מוסיפה אדלר. "אבל צריך להבין שלפתוח דף אוהדים וחנות לא יגרמו לאנשים לרכוש את המוצרים. בשביל זה צריך לעשות פעילות נוספת ונכונה בעולם המדיה החברתית בכלל ובפייסבוק ובדף האוהדים בפרט", היא מוסיפה.



ממכירות בגראז' - לחנות בפייסבוק



עבור רוב בעלי החנויות בפייסבוק, מדובר בתוספת לחנות פיזית או לפחות לאתר אינטרנט. עבור אחרים מדובר בצעד ראשון בעולם המכירות, שממנו יתקדמו לעבר אתר עצמאי ואולי ביום מן הימים אף לעבר חנות פיזית.



"יש לנו חנות אבל העדפנו את פייסבוק על פני הקמת אתר אינטרנט", מספר ספקטור. "אם היה לי אתר הייתי צריך להשקיע הרבה כסף כדי לקדם אותו בגוגל. בפייסבוק יש לי חברים, חברים של חברים וכך הלאה. אני יכול לעשות דיוור ישיר, ולהגיע לאנשים בכל מיני קבוצות וכרגע זה לא עולה לי כסף", הוא מוסיף.



וסרהולץ, שמוכר את מוצריו בעיקר דרך מכירות גראז', אומר שהוא מאמין בחנויות דרך פייסבוק, ולא רק בגלל שמדובר בשירות הניתן בחינם. "אנשים נמצאים בפייסבוק כמעט כל יום, הם מעירים הערות, מגיבים. הם חיים שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully