וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפוליטיקה מאיימת על מיזוג הבורסות של אוסטרליה וסינגפור

אקונומיסט

8.11.2010 / 7:10

הבורסות של סינגפור ואוסטרליה מבקשות להתמזג וליצור את הבורסה הרביעית בגודלה באסיה, אך בעלי המניות של בורסת סינגפור וחזית לאומנית באוסטרליה עלולים לפגוע במהלך



>> בשוקי ההון במערב הבחינו כבר לפני כמה שנים שבורסות קטנות יכולות להרוויח מחבירה לבורסות אחרות. התובנה הזו הובילה לגל של מיזוגים ורכישות.



באסיה, לעומת זאת, הבורסות נוקטות לרוב גישה זהירה יותר, ומסתפקות באחזקות צולבות ובהסכמי שיתוף פעולה. לכן ניתן לומר שהרכישה של בורסת אוסטרליה על ידי בורסת סינגפור תמורת 8.3 מיליארד דולר היא בעלת משמעות היסטורית - בתנאי שהשתיים אכן ישלימו את המיזוג.

ייתכן שהעסקה המתגבשת היא סימן לבאות. הלחצים המאלצים את הבורסות בארה"ב ובאירופה להתמזג מורגשים כעת גם באסיה.



הבורסות המסורתיות מתמודדות עם תחרות גוברת ביניהן. הן מתמודדות גם מול איומים מצד בורסות אלקטרוניות ו"מאגרים אפלים", אותם שווקים חוץ בורסאיים המתאימים בין קונים ומוכרים המעוניינים לשמור על אנונימיות.



נראה שהאסטרטגיה הטובה ביותר עבור בורסות רבות היא לגדול. מיזוגים מעניקים לבורסות את העוצמה והנזילות שמאפשרים למשוך חברות ומשקיעים.



המיזוג בין בורסת סינגפור לבורסת אוסטרליה, למשל, ייצור את הבורסה הרביעית בגודלה באסיה - לפי שווי השוק הכולל של המניות הנסחרות בהן - והשמינית בגודלה בעולם. שתי הבורסות ממוקמות בשווקים בוגרים יחסית באזור שבו יש כלכלות שצומחות במהירות.



סינגפור כבר מיצבה עצמה כשער כניסה לאסיה, אך היא מתקשה להתחרות בבורסת הונג קונג, שהיא גדולה יותר ושמיקומה נוח יותר מבחינת החברות הסיניות. בורסת אוסטרליה איבדה השנה את המונופול המקומי שלה על מסחר במניות וחוזים עתידיים עם כניסת הבורסה האלקטרונית צ'י-x גלובל. הפתרון מבחינתה הוא להתרחב לאסיה.



לא כולם משוכנעים שהעסקה כדאית. חלק מבעלי המניות של בורסת סינגפור חוששים כי החברה משלמת יותר מדי עבור בורסת אוסטרליה - פרמיה של 37% על מחיר המניה לפני ההודעה על העסקה. בורסת טוקיו, בעלת המניות השנייה בגודלה בבורסת סינגפור, התלוננה על דילול אחזקותיה.



ואולם נראה כי המכשול הגדול ביותר נמצא דווקא באוסטרליה. מכיוון ש-25% מבורסת סינגפור נמצאים בבעלות ממשלת סינגפור (אף שלא מדובר במניות הצבעה), העסקה תצטרך לקבל את אישור הפרלמנט. ממשלת המיעוט באוסטרליה נהנית מאחיזה רופפת ביותר בפרלמנט, וחלק מהפוליטיקאים ניצלו את ההזדמנות כדי להציג חזית לאומנית. בוב קאטר, חבר הפרלמנט האוסטרלי, הוא ממובילי הגישה הזאת: "איני רוצה לחיות במדינה של צמיתים העובדים אדונים זרים", הוא אומר.



בשתי הבורסות מודים שכנראה ייאלצו להתמודד עם חמישה-שישה חודשים של מאבק על אישור העסקה, אך מקורבים למגעים ממשיכים להיות אופטימיים. אם בורסת אוסטרליה תיאלץ לבטל את העסקה, לדבריהם, היא תמצא עצמה מבודדת, והמדינה תיאלץ לזנוח את תקוותיה לשחק תפקיד מרכזי בצמיחה של אסיה. עם זאת, לא ברור אם הפוליטיקאים והבוחרים האוסטרלים רואים את הדברים כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully