וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך דמי הקישוריות גוררות את חברות הסלולר להתייעלות - הפיטורים בממתינה

מאת אמיתי זיו

8.11.2010 / 9:01

חברות הסלולר מנסות להצניע את המהלך, אך בתוך כמה חודשים צפויים מאות מעובדיהן למצוא עצמם ללא פרנסה ■ שלוש חברות הסלולר עצרו גיוסים והחלו לפטר כדי לעמוד ביעד התייעלות אגרסיבי ל-2011 ■ המטרה: להחזיר הכנסות שיאבדו בשל הפחתת הקישוריות ב-70%



האווירה במסדרונות חברות הסלולר קשה בשבועות האחרונים. מעל הכול מרחפת עננת התייעלות ואימת פיטורים. גורמים בחברות מדברים על אווירת פחד של העובדים, על רשימות סודיות המכילות שמות של מועמדים להדחה שנסגרות מול דרגים גבוהים, ועל עצירת גיוסים.



נראה כי יש לעובדים סיבה לדאגה - 2011 תהיה שנה של קיצוץ הוצאות בחברות הסלולר, מהלך שיגרור לפיטורי עובדים. לפי הערכות, המספרים יגיעו עד 300 עובדים שיפוטרו בכל אחת מחברות הסלולר הגדולות, בחלקן המהלך יהיה מצומצם יותר, והמהלכים צפויים להגיע לשיאם ברבעון הראשון של השנה.







מנהלי החברות מנסים כמה שפחות לזעזע את הארגונים הענקיים שבראשם הם עומדים, שמעסיקים יחד כ-15 אלף עובדים. בחברות בחרו שלא לבצע קיצוץ חד-פעמי חד, כפי שעובדי קומברס או אמדקוס מכירים, אלא למשוך את המהלך על פני כמה שבועות ואף חודשים. החברות חוששות כי תדמיתן כמעסיקות הוגנות ייפגע. הן יודעות כי בעתיד הן יזדקקו להמשיך ולגייס עובדים טובים, ואינן רוצות שתדבק בהן התדמית הטראומטית של חברות ההיי-טק הגדולות. אמנם עובדי החברות ממשיכים לסבול כיום מחוסר ודאות תעסוקתית אך כנראה שלא לאורך זמן.



פגיעה של 420 מיליון שקל



חברות הסלולר נמצאות בפתחו של עידן חדש. ב-1 בינואר 2011 יופחתו דמי הקישוריות - מנוע הכנסות משמעותי של החברות, בעיקר משיחות נכנסות מטלפונים נייחים. דמי הקישוריות יופחתו בצורה חדה, מ-22 אגורות לדקה כיום, לתעריף של 6.8 אגורות לדקה. בהודעות לבורסה שהוציאו בעבר פרטנר, סלקום ובזק (האחרונה בשם פלאפון) דובר בפגיעה ברווח התפעולי התזרימי (ebitda) של 420 מיליון שקל בשנה, בכל אחת מהחברות. היעד של החברות הוא להגיע למועד ההפחתה הראשונה, כבר עם מצבת כוח אדם מעודכנת.



חברות הסלולר הן גופים מכווני רווח. בעלי המניות בחברות מצפים מהמנכ"לים שלהם ומההנהלות להמשיך לצמוח בתוצאות משנה לשנה, או לפחות להציג רווח זהה בכל שנה, גם לאור שינויים רגולטורים. מסיבה זו, מנכ"ל פרטנר יעקב גלברד, מנכ"ל סלקום עמוס שפירא ומנכ"ל פלאפון גיל שרון, צריכים לשחזר ב-2011 את התוצאות שישיגו ב-2010. ההערכות הן כי חברות הסלולר ישיגו ב-2010 ebitda של 2.5 מיליארד שקל כל אחת, והפגיעה מרפורמת הקישוריות תהיה כאמור כ-400 מיליון שקל. לכן, כל מנכ"ל צריך למצוא דרך לשפר תוצאות בסכום זה. "חלק יגיע מצמצום עלויות, חלק יגיע מהגדלת הכנסות וחלק לא יגיע", הודה מנכ"ל אחת החברות.



ההערכה היא שמתוך 400 מיליון שקל שכל חברה תידרש לקצץ, כ-300 מיליון יגיעו ממהלכים שאינם קשורים בכוח אדם. סמנכ"ל המחקר בד"ש ברוקראז', ערן יעקבי, העריך בעבודה לקראת דו"חות חברות הסלולר של הרבעון השלישי שורה של מהלכי התייעלות שיינקטו. לדבריו, "ההיערכות לקראת גזרות השנה הבאה כוללות שלושה מהלכים עיקריים. מהלך ראשון הוא שינוי במבנה התעריפים ללקוחות החברה, כמו העלאת תעריפים על שירותים שאינם בפיקוח כמו פאנטונים, הורדות תוכן ושירותים נוספים. המהלך השני הוא קיצוץ בהוצאות שיווק ומכירה - פעילות קידום המכירות והפרסום של שלוש חברות הסלולר הצטמצמה משמעותית בחודשים האחרונים. ההערכות מדברות על קיצוץ של כ-25% בתקציבי הפרסום בטלוויזיה בשנה הנוכחית. המהלך השלישי הוא לחץ על ספקים - החל ביצרני וספקי ציוד הרשת והמכשירים, ועד לספקי השירות האחרים כמו חברות הליסינג".







כל המהלכים הללו יניבו לחברות, על פי הערכות, קיצוץ של כ-300 מיליון שקל. 100 המיליון הנוספים יגיעו מהפחתת מצבת כוח האדם. בהערכה שעלות העסקה של עובד ממוצע בחברת סלולר, כולל כלל ההוצאות עליו (מהוצאות כלי רכב ועד חשמל למזגן), עומדת על כ-20 אלף שקל בחודש, ניתן להעריך שכל אחת מחברות הסלולר תפטר עד 300 עובדים, בחלקן המהלך יהיה מצומצם יותר. המהלכים ייכנסו לתוקפם כבר בראשית השנה הקרובה - כי כל המתנה עולה הרבה כסף.



נזכיר כי פרטנר היא חלוצת הפיטורים. היא פתחה את 2010 עם פיטורים של כ-120 עובדים. באחרונה הצטרפה אליה פלאפון וכפי שנחשף ב-themarker, החברה תפטר 50 עובדים ותצמצם תקנים של 100 עובדים נוספים. סלקום יוצאת גם היא למהלך "שגרתי" של צמצום כוח אדם, לדבריה, ומפטרת 35 עובדים. אלה מספרים קטנים ביחס לחברות שמעסיקות 4,300-5,700 עובדים כל אחת, אך המהלכים הגדולים עוד לפנינו.



פרטנר, למשל, רכשה את 012 סמייל. עם הרכישה נוצרה חפיפה בין פעילות סמייל באינטרנט ובטלפוניה הקווית, לבין הפעילות המתחרה של פרטנר בתחומים אלה. רק סגירה של הפעילות הזו בפרטנר עשויה לייתר כ-400-500 עובדים. עוד פורסם כי אנשי חברת סקר מסתובבים בפרטנר כבר כמה שבועות, כדי לייעץ במהלך צמצום העלויות בחברה, והם צפויים להגיש את המלצותיהם בקרוב, ופיטורים יהיו כלולים בהן. בימים אלה מגבש גלברד את תקציב 2011 שצפוי לכלול קיצוץ הוצאות חד.



מפטרים עובדי מטה, מגייסים עובדים זולים



סיפורי הפיטורים בחברות הסלולר מצליחים לחמוק במידה רבה מעיני הציבור. החברות אמנם מדווחות בדו"חות השנתיים שלהן על מספר המועסקים שלהן, אך מבנה כוח האדם שלהן מאפשר להן לחמוק ממסירת מידע פרטני בנושאי העסקה. חברות הסלולר מורכבות מ-1,000 עובדי מטה בכל חברה וכ-3,500 עובדי שירות לקוחות. הקבוצה הראשונה של העובדים היא היקרה, ואילו הקבוצה השנייה היא זולה, מאופיינית בכוח אדם צעיר ובתחלופה גבוהה של כשנתיים בממוצע לעובד.



כך למשל, מסר דובר סלקום בשבוע שעבר: "סלקום תבצע התאמות ארגוניות שגרתיות במסגרתן יפוטרו 35 עובדים. החברה תשלים בתקופה הקרובה גיוס של 300 עובדים חדשים לסלקום".



סלקום מפטרת 35 עובדים שוודאי מרוויחים 20-30 אלף שקל לחודש, ותגייס השנה כ-300 עובדים שיקבלו 5,000 שקל לחודש. כל אנשי יחסי הציבור בחברות הסלולר מכירים את טריק הגיוסים, ובסמוך לכל מהלך פיטורים משחררים הודעה לתקשורת על פתיחת מרכז שירות בפריפריה.



החברות גם לא ממש צריכות לפטר עובדים כדי לצמצם את כוח האדם שלהן. התחלופה בחברות הסלולר גבוהה, ולכן מספיק שהן עוצרות גיוסים, והנשירה הטבעית מהחברות מובילה לצמצום השורות. בשלוש חברות הסלולר יש כרגע צמצום או עצירה מוחלטת בגיוסי עובדים, בעיקר במטות.



בנוסף, לחברות יש דרך נוספת לחסוך בהוצאות כוח האדם - להוציא פעילויות למיקור חוץ. סלקום היא המובילה בנושא, כאשר כל פעילות התוכן של החברה נעשית על ידי חברה חיצונית (לוגיה) ויש לה גם שותפות חיצוניות בנושא עבודות התשתית וטיפול באתרי הסלולר. באחרונה העבירה חלק מהטיפול שלה בבילינג למיקור חוץ באמדוקס.



לעומתה, בפרטנר הגישה במשך שנים היתה לעשות הכל בבית, על בסיס כוח האדם של החברה, אך ייתכן שגלברד יחליט לשנות את הגישה ולעבור למיקור חוץ. על כך כותב יעקבי כי "מגמה של מיקור חוץ החלה בחצי השנה האחרונה ותימשך כלל הנראה גם ב-2011. אנו מעריכים כי לא מדובר בחיסכון מיידי, אולם חלק מהסיכון שבהעסקה ובפיטורים עובר מהחברה לספקי השירותים שלה".



פרטנר שוב מייקרת את חבילות הגלישה



תארו לכם מצב שבו האופציה במכולת השכונתית היא לקנות עגבניה אחת או 10 ק"ג עגבניות. זה בדיוק המצב למי שרוצה לרכוש כעת חבילת גלישה בפרטנר.



על פי אתר החברה, פרטנר מבטלת כעת את חבילת הגלישה בנפח של 150 מגה-בייט, חבילה שעלתה עד כה 58 שקל לחודש, וכעת לקוח בחברה יוכל לרכוש חבילה קטנה של 5 מגה, שאינה מספיקה אפילו לגלישה בסיסית, או חבילה ענקית של data, בנפח 1 ג'יגה, ב-78 שקל לחודש.



החבילה החדשה נמכרת בצמוד לשירותי gps, גם אם הטלפון של הלקוח אינו תומך בשירות, וכן בצמוד לשירות פאנטון ו-tv, גם אם הלקוח אינו מעוניין בשירותים הללו. דווקא החבילה אותה פרטנר מבטלת קרובה לצריכה החודשית הממוצעת של לקוח סלולר.



זוהי עליית המחירים השנייה בחבילות הגלישה של פרטנר בזמן קצר. ביולי העלתה החברה את מחירי חבילות הגלישה - מחיר החבילה הבסיסית הועלה אז מ-26 שקל ל-38 שקל, ונפח הגליישה הוקטן מ-30 מגה ל-5 מגה. חבילת 5 ג'יגה התייקרה אז מ-88 שקל לחודש ל-98 שקל לחודש.



מפרטנר נמסר בתגובה כי "אנו מתאימים את חבילות הגלישה על פי דפוסי השימוש והסמארטפונים הנמכרים כיום".



הצד השני של הפיטורים







קל להיבהל מסיפורי הפיטורים שכבר קרו ועוד יקרו בחברות הסלולר, אך צריך לזכור שיש עוד צד למטבע הזה.



הורדת דמי הקישוריות תאפשר לצרכנים לחסוך כסף, הרבה כסף. הפסדי חברות הסלולר הן בעצם רווחי הצרכנים, וזהו כסף שיתפנה להוצאות אחרות של משקי הבית.



לפני כמה חודשים ביצעה חברת הייעוץ הכלכלית שלדור עבודה עבור משרד האוצר על הגברת התחרות בשוק הסלולר.



בין היתר, התבקשה החברה לנתח מה יהיו השפעות הגברת התחרות על שיעור המועסקים בהן. שלדור בנתה מודל ריאלי, לפיו הגברת התחרות בענף הסלולר תוביל לצמצום של כ-7% ממועסקי החברות, כ-1,000 עובדים בסך הכל, אך בשלדור העריכו שאותם העובדים ייקלטו בתעשיות נלוות.



בנוסף, צריך לזכור כי חברות הטלפון הקווי צפויות להרוויח מהורדת דמי הקישוריות מ-22 אגורות לדקה כיום, לתעריף של 6.8 אגורות לדקה. ולכן, חברת פלאפון אולי תיפגע, אך האחות בזק תרוויח; חברת פרטנר אולי תיפגע, אך סמייל שבבעלותה תרוויח; חברת סלקום אולי תיפגע אך נטוויז'ן תרוויח - כך שהפגיעה בכיס בעלי המניות פחותה מהרושם הראשוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully