וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשק הישראלי ברבעון השלישי: צורכים יותר, משלמים יותר מסים ומייצאים פחות

רם עוזרי

8.11.2010 / 12:30

משרד האוצר: עלייה משמעותית במספר המובטלים הפונים לראשונה לביטוח לאומי



שלב ההתאוששות הראשוני של המשק והפעילות הכלכלית הגלובלית הגיע למיצוי ושיעורי הצמיחה איטיים יותר, כך מעלה ניתוח ההתפתחויות במשק ברבעון השלישי לעומת הרבעון השני, שערכו במשרד האוצר. בתוך כך, מציינים במשרד האוצר את המגמות במספר משתנים מקרו יסודיים ברבעון השלישי לעומת הרבעון השני.



ירידה חדה נרשמה במדד הייצור התעשייתי בחודש אוגוסט והביאה לנסיגה במדד ברבעון כולו. גם בנתוני סחר החוץ של ישראל חלה הרעה ונרשמה ירידה משמעותית ביצוא הסחורות והשירותים, בעיקר לארה"ב ולאירופה. זאת בניגוד לשיפור הקל שרשמו מדדי הצריכה הריאלית של המשק ברבעון. המשק הישראלי ייצר ויצא ברבעון השלישי פחות מאשר ברבעון השני, אולם הצריכה גדלה דווקא.



הכנסות המדינה ממיסים עלו ברבעון השלישי בשיעור של 2.4% לעומת הרבעון שני. העלייה חלה הן בגביית המיסים הישירים והן בגביית המיסים העקיפים, והמשיכה את מגמת הגידול בגביית המיסים שהחלה בשנת 2009. "עם זאת", כותבים באוצר, "בשנת 2010 חלה האטה בקצב הגידול בגבייה".



בשוק העבודה נרשמה יציבות יחסית, אולם נתון אחד מעיד אולי על תחילתו של שינוי: מספר המובטלים שפנו לראשונה לביטוח הלאומי לקבלת דמי אבטלה גדל על פי משרד האוצר ברבעון השלישי "בצורה משמעותית".



גם במדדי מצב הרוח של המשק נרשמו ירידות: מדד מנהלי הרכש ירד ברבעון השלישי והממוצע הרבעוני עומד ברמה הנמוכה מרף 50 הנקודות המלמדת על התכווצות בפעילות הרכש.



"בתחילת השנה עמד המדד על רמות שיא ושיקף את האופטימיות באשר לפעילות המגזר התעשייתי", כותבים במשרד האוצר. ברבעון השלישי חלה ירידה קלה גם במדד אמון הצרכנים, המשקף את הערכת הציבור באשר למצבו הכלכלי והתעסוקתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully