וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים לגור בנגב? לא בטוח שיש לכם איפה

TheMarker Online

8.11.2010 / 15:39

מחקר של תנועת אור והמשרד לפיתוח הנגב והגליל קבע כי הבנייה בנגב לא מספיקה כדי לענות על הביקוש



מחקר משותף של תנועת אור והמשרד לפיתוח הנגב והגליל קובע כי למרות שיש מלאי תכנוני גדול, הבנייה בנגב לא מספיקה כדי לענות על הביקוש. המחקר, שנותן תמונת מצב עדכנית על הביקוש וההיצע של דיור בנגב, יפורסם במלואו מחר, בפאנל הפתיחה בכנס ישראל-שדרות לחברה.



הביקוש לדיור בנגב עולה, אך מלאי יחידות הדיור הפנויות לקליטת מתיישבים מצטמצם ומחירי הדיור עולים בהתאם, כך עולה מהמחקר. לפי הנתונים, בערי הנגב קיים היום מלאי תכנוני של 124,465 יחידות דיור - מתוכן 54,112 יחידות דיור בתוכניות כבר בתוקף ומוכנות לשיווק לציבור הרחב. רק בבאר שבע יש תוכניות בתוקף ל-36,840 יחידות דיור. כלומר, האפשרות להתחיל לבנות כיום מספיק יחידות דיור ל-300 אלף תושבים חדשים בנגב כבר קיימת ומאושרת, אך לא יוצאת לפועל.



רוני פלמר, מנכ"ל תנועת אור להתיישבות בנגב ובגליל, מסביר כי "300 אלף תושבים חדשים בנגב עד שנת 2020 הוא היעד שהציבה ממשלת ישראל, כצורך לאומי חיוני, שיביא למיצוי טוב יותר של ההון האנושי החי בפריפריה, ובהדרגה ישפר את החוסן הלאומי של מדינת ישראל". לדבריו, "קליטת מספר כה גדול של תושבים חדשים בנגב דורשת היערכות והקמה של כ-60 אלף יחידות דיור חדשות באזור כבר בשנים הקרובות. אלא שכיום, באזור הנגב כולו מוקמות אלפי יחידות דיור בודדות והיצע מצומצם של דיור מיד שנייה - דבר המתבטא במחירי הדיור שנסקו בשנים האחרונות מעבר לשיעור העלייה הממוצע בישראל".



על פי המחקר, בבאר שבע קיים היצע של מאות בודדות של דירות מיד שנייה למכירה ולהשכרה, אך נבנות בה דירות מעטות מדי. מנתוני הלמ"ס עולה כי במחצית הראשונה של 2010 הוחל בבנייתן של 256 דירות בלבד בבאר שבע. בשאר ערי וישובי הנגב קיים מחסור חמור במגרשים זמינים לבנייה, בתי קרקע ודירות - הן למכירה והן להשכרה. עובדה זו, לצד מחירי הנדל"ן הגואים במרכז הארץ ודוחפים תושבים לכיוון הפריפריה, גרמו לעלייה חדה גם במחירי הדיור בנגב, ולביקוש חסר תקדים העולה משמעותית על ההיצע. וילה חדשה בבאר שבע יכולה לעלות היום כ-2.5 מיליון שקל, ובערד ושדרות - כ-1.5 מיליון שקל.



"נתוני הלמ"ס, משרד האוצר ורשות המסים מצביעים על עלייה חדה בביקוש לדירות באזור הדרום בכלל ובאר שבע בפרט, ועל עליית מחירי הנדל"ן באזור", מסביר פלמר. "אנו במרכז המידע וההתיישבות לנגב ולגליל חווים זאת מדי יום. רק בשנת 2010 פנו אלינו כ-5,000 משפחות במטרה להתיישב בנגב או בגליל - 2,200 מתוכם פנו בעקבות יריד ההתיישבות המוצלח שערך המשרד לפיתוח הנגב והגליל בחול המועד סוכות בנמל תל אביב. כמו כן, נצברו 190 אלף כניסות יחודיות לעמודי ההתיישבות באתר שלנו".

לדברי פלמר, "כדי להיערך כראוי לקליטת מאות אלפי תושבים חדשים בנגב בשנים הקרובות, בייחוד לאור מעבר בסיסי צה"ל דרומה, נוצר צורך דחוף לפעול לבנייה מאסיבית של דירות ובתים באזור בתוך שנים ספורות. רק כך יהיה ניתן לספק את הביקוש הגדול ולהוזיל את מחירי הדיור הגבוהים בנגב, המרחיקים ממנו תושבים פוטנציאליים. כדי להביא מאות אלפי תושבים חדשים ממרכז הארץ אל הנגב בעשר השנים הקרובות, יש לדאוג לקיומו של היצע דיור למכירה ולהשכרה, במחיר אטרקטיבי שייהווה מוקד משיכה למשפחות צעירות ואלטרנטיבה ראויה לדיור במרכז הארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully