וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החקלאים: 7,000 עובדים זרים או השבתת התוצרת

עמירם כהן

8.11.2010 / 16:09

החקלאים הציבו תנאים שימנעו את השבתת התוצרת החקלאית בעוד שבועיים. לדבריהם, רק תוספת של 7,000 עובדים זרים וביטול המסים והאגרות על המעסיקים יעצרו את המהלך

החזרת מצבת העובדים הזרים בחקלאות ל-28,000 (כפי שהיתה ב-2008) וביטול כל המסים והאגרות הייעודיות שהוטלו על מעסיקי עובדים זרים, אלה הן הדרישות העיקריות שהציג מטה המאבק של החקלאים לראשי רשות ההגירה במשרד הפנים, כתנאי לביטול השבתת אספקת התוצרת לשווקים. ההשבתה מתוכננת להימשך 3 ימים, אלא שמועד סיומה עשוי להשתנות בנסיבות שיתהוו בשטח.

ההשבתה המהווה השבתת אזהרה בלבד, תחל ב-22 בנובמבר ותכלול פירות וירקות, עופות וביצים, בשר טרי וחלב למחלבות, כך הודיע הבוקר יו"ר מטה המאבק ומזכיר ארגון מגדלי ירקות, מאיר יפרח. החקלאים גם תובעים לקיים דיון מחודש עם הממשלה במכלול נושאים הנוגעים להעסקת עובדים זרים, זאת לאחר שלטענתם הפרה הממשלה הסכם חתום בנושא העסקת העובדים.

חברים נוספים במטה המאבק שינהל את ההשבתה הם מזכ"ל תנועת המושבים איתן בן דוד, נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי ומנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן.

יפרח אמר אתמול כי ההשבתה עלולה לפגוע, לכאורה, בציבור הרחב, אך למעשה היא עושה לו שירות חיוני, מפני שאם לא יוסדר נושא העובדים בחקלאות, יאלץ הציבור לשלם מחירים גבוהים ביותר עבור התוצרת החקלאית, מחירים שלא יוכל לעמוד בהם ועיקר הפגיעה תהיה בשכבות החלשות.

ההסכם שחתמה הממשלה עם ארגוני החקלאים ב-2009 קובע כי מספר העובדים הזרים יופחת ב-1,500 מדי שנה, עד שיתייצב על 18,000 ב-2015. במקביל כך הוסכם, תסבסד הממשלה הכנסת מיכון יעודי לחקלאות, כדי להחליף את עבודות הידיים במשקים החקלאיים. בנוסף, החלה רשות ההגירה בשיתוף משרד החקלאות בניסוי, לפיו יובאו לארץ עובדים זרים לעונת היצוא החקלאי בלבד (כחצי שנה) ולאחר מכן יחזרו לארצותיהם. 300 עובדים ראשונים מסרי לנקה כבר הגיעו למספר משקים חקלאיים במסגרת הניסוי.

החקלאים טוענים כי עוד בטרם נבחנה יעילות המיכון שנרכש, החלה הממשלה לעצור את כניסת העובדים הזרים לישראל וב-2010 שהו בממוצע במשקים החקלאיים 21,000 עובדים זרים, בעוד שההסכם קבע כי מספרם יהיה 26,000. לדברי ראשי מטה המאבק זו אחת הסיבות למחסור בתוצרת חקלאית ששרר בישראל בסתיו האחרון, מחסור שגרם לעליית מחירים תלולה של מרבית הירקות - שחלקם התייקר ביותר מ-100% לעומת מחירם בשנה שעברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully